38 Reacties

3 jaar geleden

Reactie op Kir123

Ben ik nou de enige die denkt...wtf is een mongolenvlek/plek?! Ik ben 37 he ...
Haha! Een mongolenvlek komt vaak voor bij kindjes van getinte ouders. Ik had zelf vroeger ook een mongolenvlek. Deze bevinden zich bijna altijd net boven de bilspleet en trekt altijd weer weg. Je zou het kunnen zien als een soort pigmentvlek.

VRIEND

3 jaar geleden

Haha! Een mongolenvlek komt vaak voor bij kindjes van getinte ouders. Ik ha ...
Klopt! Echter hier blank kindje met hollandse ouders en voor ouders:) Het zit wel in de familie. Mijn opa en oom hadden deze ook. Is dat bij jou ook zo? Zou dat genetisch kunnen zijn?

3 jaar geleden

Reactie op KnR

Klopt! Echter hier blank kindje met hollandse ouders en voor ouders:) Het z ...
Het komt ook voor bij blanke kindjes met blanke ouders, dit is alleen wat zeldzamer, je ziet het minder vaak. Mijn opa komt uit Indonesië en mijn vader is dus half en ik 1/8, mijn dochter dus nog minder, met volledig Nederlands bloed van haar vaders kant. Zij heeft geen mongolenvlek gehad. Ik had het wel als baby, (moeder ook volledig Nederlands), maar mijn broertje weer niet. Dus geen idee of het genetisch kan zijn.

3 jaar geleden

Hoihoi, onze zoon heeft ook meerdere van deze vlekken op zijn rug/billen. Omdat hij een tijdje op de neonatologie heeft gelegen zijn we destijds gelijk doorgestuurd ook naar een dermatoloog. Hij had het nog nooit eerder gezien en heeft er een onderzoek op losgelaten. Er is een diagnose gesteld (naevus anemicus) en daar kon de klinisch geneticus zich later ook in vinden. Al gaf deze laatste ook aan dat er nog lang niet voor alles een naam is omdat ook niet iedereen er wat mee doet. Zelf twijfel ik of dit het echt is omdat ik daar geen donkere vlekken bij zie. We mogen op latere leeftijd terugkomen om te kijken of er tegen die tijd lasertechnieken zijn waarmee het minder zichtbaar kan worden. Hij lijkt er nu geen last van te hebben.

3 jaar geleden

Het komt ook voor bij blanke kindjes met blanke ouders, dit is alleen wat z ...
Compleet off topic, ik weet het maar: als je vader 1/2 Indonesisch is, dan ben jij toch 1/4 Indonesisch en niet 1/8? Of zie ik iets over het hoofd?

3 jaar geleden

Reactie op Marj0lein88

Compleet off topic, ik weet het maar: als je vader 1/2 Indonesisch is, dan ...
Haha! Poeh, moeilijke vraag. Volgens mij heeft het ermee te maken dat mijn moeder volledig Nederlands is. En anders, geen flaaauw idee, het wordt mij op deze manier al mijn hele leven uitgelegd 😂

3 jaar geleden

Haha! Poeh, moeilijke vraag. Volgens mij heeft het ermee te maken dat mijn ...
Dan is het al je hele leven verkeerd uitgelegd 🤣 het is 1/4 en je dochter is 1/8e. Mijn zoontje ook, want zijn vader is ook 1/4e Indo (en opa 1/2)

3 jaar geleden

Reactie op dasksideofpink

Dan is het al je hele leven verkeerd uitgelegd 🤣 het is 1/4 en je dochter ...
Dan zal ik heb zelf verkeerd beschreven hebben, mijn excuses. 😂 Nu ik mijn berichtje terug leeg snap ik inderdaad de verwarring 😂

3 jaar geleden

Ik heb zo een vlek op mijn arm( achter) als ik koud heb wordt deze donkerder/ blauw

3 jaar geleden

Mijn dochter heeft het ook boven haar bilnaad, het lijkt net een blauwe plek en ik zie echt geen vermindering van kleur. Hoop voor haar dat het later wel wat meer wegtrekt.. Elke keer als ik bij de GGD ben dan moet ik toch even kwijt dat het geen blauwe plek is maar een mongolenplek want ja.. Je weet maar nooit wat zij zullen denken..

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op gzdx66

Mijn dochter heeft het ook boven haar bilnaad, het lijkt net een blauwe ple ...
Eens! Ik snap je helemaal. Hier ook nog net zo blauw... ik heb dan nog nadeel dat zijn achternaam frans is en de vraag of zijn vader uit buitenland komt, Nope! Super nederlands!

3 jaar geleden

Reactie op KnR

Eens! Ik snap je helemaal. Hier ook nog net zo blauw... ik heb dan nog nad ...
Ahh jaa echt zo vervelend gewoon.. Ik ben zelf geboren en opgegroeid in Nederland maar mijn afkomst is wel Turks, mijn man die komt zelf uit Turkije dus weet niet of de vlek hiermee te maken kan hebben? Ze zeiden wel dat het weg zou gaan maar het is nu al bijna een 1 jaar geleden ik zie helaas geen verandering..

3 jaar geleden

Reactie op KnR

Dit is foto van mijn kindje met mongole vlekje net boven bil spleet. Het is ...
Ik zie nu de foto van je zoontje zijn vlek. Op de foto lijkt het heel licht van kleur hoop ook in het echt! Bij mijn dochtertje is het wel donkerder helaas

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op gzdx66

Ik zie nu de foto van je zoontje zijn vlek. Op de foto lijkt het heel licht ...
Op de foto is het lichter dan in het echt moet ik zeggen. Maar dat is wel vervelend dat het zo opvalt voor haar... hopelijk trekrt het wat weg...

3 jaar geleden

Reactie op gzdx66

Mijn dochter heeft het ook boven haar bilnaad, het lijkt net een blauwe ple ...
Meestal trek een mongolenvlek binnen 3-5 jaar vanzelf weg. Nog eventjes geduld dus 😊

3 jaar geleden

Het rare vind ik dat ze rood is een mongoolspot is meestal blauw had er hier 2 met de spot

3 jaar geleden

Is het geen wijnvlek

7 maanden geleden

Reactie op charlotte A

Dag Miepje, weten jullie al wat het is ? mijn zoontje heeft ook zo een vle ...
Hallo Charlotte, Zijn jullie ondertussen te weten gekomen wat het is? De huisarts hier zegt is niks bijzonders. Maar wat het wel hij ook niet