22 Reacties

5 jaar geleden
Wij laten ons kindje ook niet dopen, maar wij willen wel de namen van de moeders of vaders achter de babynaam plakken. We nemen niet de ouderwetse doopnamen voor hen, maar gewoon hun roepnaam(jan, piet).
Ik vroeg me wel af hoe dit aangegeven wordt bij de gemeente. Ik wil wel dat onze baby echt alleen onze naam als roepnaam heeft en niet die twee namen die erachter staan.

5 jaar geleden
Wij geven onze zoon de namen van de opa’s mee als 2e en 3e naam. De roepnaam is een korte naam net als die van mijn schoonvader. mijn vaders naam is wel een lange naam maar vond een afkorting ervan ook niet echt een vernoeming. Voor ons draait het meer om het gebaar en gevoel.

5 jaar geleden
Mijn man heeft wel doopnamen (en is ook gedoopt), maar vind het zelf echt verschrikkelijk. Hij zegt dat z'n echte (roep)naam (Johnny) niet in zn paspoort staat en vindt dat echt heel vervelend. Zeker als z'n paspoortnaam dan ergens omgeroepen wordt, dan schaamt hij zich bijna (want zo heet hij niet, hihi).
Ik ben zelf niet gedoopt en heb ook maar 1 naam. Onze kinderen krijgen ook maar 1 naam, hun roepnaam in het paspoort.
Wij gaan zelf ook niet naar de kerk.
Het is een beetje wat jullie zelf prettig vinden. Succes met kiezen.

5 jaar geleden
Reactie op Suuuziee
Wij laten ons kindje ook niet dopen, maar wij willen wel de namen van de mo ...
Dit geef je niet aan bij de gemeente, je roepnaam staat nergens officieel geregistreerd, je mag het kindje noemen zoals je wilt (mijn roepnaam komt niet voor in mijn officiële naam, dus staat ook nooit op officiële brieven)

5 jaar geleden
Wij zijn beiden gedoopt en doopnamen. Ons zoontje zal niet gedoopt worden, maar krijgt wel 'doopnamen'. Wij vernoemen naar de mijn vader en mijn vriend zijn moeder (geen contact met vader). Wel passen we de naam aan, dus een wat 'hippere' naam dan de eigen naam zodat we het toch een beetje 'modern' houden in ons ogen. De roepnaam wordt de eerste naam en dan de 2 namen erachter al staat je roepnaam eigenlijk nergens officieel benoemd maar dan heeft hij wel zijn roepnaam als eerst naam en aanspreekbaar.

5 jaar geleden
Reactie op dasksideofpink
Dit geef je niet aan bij de gemeente, je roepnaam staat nergens officieel g ...
Hmm, bij mij is mijn eerste naam ook mijn roepnaam en op veel plekken wordt ook alleen de eerste naam gebruikt, dat bedoel ik eigenlijk. Ik wil zeker weten dat de baby op school bijvoorbeeld alleen met de eerste naam wordt aangesproken en niet met drie namen. Ik zie bij mezelf nooit ergens mijn doopnamen staan, alleen op officiële brieven. Hoe werkt dat?

5 jaar geleden
Wij zijn beiden gedoopt en doopnamen. Ons zoontje zal niet gedoopt worden, ...
Wij doen precies hetzelfde. Ons meisje krijgt 1 roepnaam en 2 'doopnamen' vernoemd naar haar beide opa's, maar dan met een naam van nu.

5 jaar geleden
Reactie op Suuuziee
Hmm, bij mij is mijn eerste naam ook mijn roepnaam en op veel plekken wordt ...
Je schrijft gewoon in op school met de roepnaam, ik werd op school ook gewoon bij mijn roepnaam aangesproken en de brieven die ik daar van kreeg staat dat ook. Alleen officiële brieven van de overheid staat mijn officiële naam en in mijn geval dus helemaal niet mijn roepnaam (ook niet als eerste)

5 jaar geleden
Wij geven ons kindje twee namen, hebben we bij de eerste twee ook gedaan. Eerste naam is de roepnaam en dan nog een extra naam omdat we dat leuk vinden. Geen vernoeming ofzo. Ons kindje wordt wel gedoopt, maar daarvoor moet je niet perse meerdere namen hebben ofzo.
Bij de gemeente telt de eerst opgegeven naam, daarom doen wij ook dezelfde naam als de roepnaam. Wel zo makkelijk. En o ja, niet dezelfde initialen als broer en zus, dat is heel onhandig met post!

5 jaar geleden
Reactie op dasksideofpink
Dit geef je niet aan bij de gemeente, je roepnaam staat nergens officieel g ...
je kan roepnaam ook aangeven bij de gemeente. dat hebben mijn broers wel. hun eerste namen zijn hun roepnamen (dubbele naam). bij mij was het idd ook zo. onze kleine man zn roepnaam word ook bij de gemeente aangegeven als 1e naam, en dan krijgt hij nog een 2e en 3e naam.

5 jaar geleden
Zelf een roepnaam en doopnaam en ook gedoopt.
Ik heb zelf door de tijd heen mn eigen geloof en draag deze uit zonder naar de kerk te gaan, maar wilde mn kindje wel doopnamen meegeven. Kindje krijgt nu een dubbele voornaam en 2 doopnamen. Kon niet kiezen hahah 🙈. Geen verwijzing naar voor ouders wel met betekenis.

5 jaar geleden
Reactie op SindsDien
je kan roepnaam ook aangeven bij de gemeente. dat hebben mijn broers wel. h ...
Ja klopt, je kan wat je als roepnaam hebt gewoon als eerste naam zetten, is ook wel makkelijker in de praktijk (mijn man heeft er iig heel veel moeite mee bij mij wanneer hij welke naam moet gebruiken 😜, zelf ben ik het gewend). Maar bij de gemeente is niet zoiets bekend als een roepnaam, je hebt gewoon meerdere namen en wat als roepnaam gebruikt wordt moet je zelf weten

5 jaar geleden
Wij gaan niet dopen maar hebben behalve haar voornaam nog 2 voornamen gekozen.. afgeleid van de namen haar oma's.. ❤

5 jaar geleden
Wij kiezen om te laten dopen, hoewel wij geen 'kerkgangers' zijn. Zelf heb ik ook twee doopnamen, maar mijn man niet. Op officiële documenten, en vroeger zelfs op school, durfden ze mijn doopnamen wel gebruiken. Dat vond ik dan weer niet zo fijn, omdat ze heel oud klinken 🤭. Anderzijds vind ik het wel een heel mooi idee.
Dit is bij ons ook al een discussiepunt geweest: wel of niet doopnamen geven aan ons kleintje. Ik zou zelf heel graag de namen van mijn grootvader en man zijn grootvader nemen, omdat zij beide tijdens deze corona-periode gestorven zijn en niet meer 'bewust' onze zwangerschap hebben meegemaakt. Ze zouden zó trots zijn op hun eerste achterkleinkind. Anderzijds vindt mijn man het erg voor ons kindje om die namen dan te dragen, terwijl ons kindje de overgrootvaders nooit heeft gekend. Mijn man heeft het overlijden heel anders verwerkt dan ik en sluit zich graag af op die vlakken, dat zie ik ook als een reden waarom hij het niet wil. We hebben ons beide nog even de tijd gegeven om hierover na te denken en elkaars argumenten te respecteren. We zien dan wel.

5 jaar geleden
Wij doen bij de 2e hetzelfde weer als bij de 1e .. gewoon de roepnaam als 1e naam en dan 2 erachter dus heb je nooit te maken met andere namen als op je bv paspoort idd staat..

5 jaar geleden
Mijn dochter heeft ook doopnaam.
Rihanna Frederika.
Frederika is de doopnaam van haar oma.
Maar omdat oma haar naam zelf ook niet mooi vind hebben we haar roepnaam er voor gezet.
Alleen op officiële documenten staat haar hele naam.
Vind het een pracht naam en gelukkig is de dame er ook super trots op