14 Reacties

3 maanden geleden

Mijn zoon zit in een verticale groep en we hebben al langer niet helemaal een fijn gevoel bij de opvang. Maar onze zoon lijkt met plezier te gaan. Ik zou hem liever naar de horizontale groep doen, hij heeft daar een betere klik met de leidster en meer echte leeftijdsgenoten. Ik heb het idee dat hij ook klein wordt gehouden.

3 maanden geleden

Lastig zeg! Het consultatiebureau gaf bij ons aan dat ze dan gewoon zindelijk zijn. Onze dochter is vergelijkbaar, alleen durft ze nog niet te poepen op de wc dus vraagt daarvoor altijd een luier. Zowel opvang als peuterspeelzaal gaat ze zonder luier naartoe. Misschien bij de opvang een gesprek erover aanvragen? Dat je het op een rustig moment kan bespreken ipv tijdens overdracht. Of is er een leidinggevende waar je naartoe kan?

3 maanden geleden

Ik ga een gesprek aan inderdaad. Moet alleen kijken wat daarin handig is. Ik kan opzich goed met de leidinggevende, die zie ik alleen niet heel vaak. En onze oudste zoon heeft eerlijk gezegd wel een kleine gebruiksaanwijzing. Hij is laat begonnen met praten door problemen met z’n oren. Maar geeft nou echt aan dat hij moet plassen en gaat thuis altijd zelf en op andere plekken laat ik hem gaan als hij zegt plassen en heen en weer loopt. Ik snap ze, omdat ze het ook gewoon druk hebben. Maar zo is het voor mijn zoon verwarrend.

3 maanden geleden

Reactie op Ellen3

Lastig zeg! Het consultatiebureau gaf bij ons aan dat ze dan gewoon zindeli ...
Mijn schoonmoeder werkt ook als pedagogisch medewerker op een peuterspeelzaal. En die vond het ook merkwaardig. Wat jij ook zegt, gewoon naar opvang zodra er zonder luier rondgelopen kan worden maar af en toe een ongelukje is niet erg. Net heeft mijn man ze opgehaald en bleek dat hij gelukkig een deel van de dag zonder luier had rond gelopen. Maar het een beetje spannend vond, maarja daar moet hij aan wennen en dat nadat hij gepoept had ze een luier hadden omgedaan omdat het bijna ophaal tijd was. Maar dat klinkt als een begin. Maar ga het wel zeker aankaarten… want de toon waarop het ging toonde ook al weinig respect.

VRIEND

3 maanden geleden

Wat een luie medewerkers. Helpen zindelijk te worden is toch gewoon onderdeel van het werk. Hier hele betrokken medewerkers (verticale groep) die er soms al activeren mee bezig waren dan wij thuis. En nu is ze wel redelijk zindelijk. Eerst deden ze dan met buitenspelen nog om omdat ze het dan in de drukte vergat. Vandaag aangegeven dat thuis met middagdutje ook goed gaat. Direct gingen ze dit ook op opvang doen, daar wel ongelukje maar morgen een nieuwe dag. Hier zien ze het echt als leuk om de kinderen te zien groeien in hun ontwikkeling en dat ze nieuwe dingen leren, zoals zindelijk worden.. Zou echt het gesprek aangaan. Vind het echt vreemd dat hier een specifiek beleid over is, elk kind is anders.

3 maanden geleden

Reactie op 2020mama

Wat een luie medewerkers. Helpen zindelijk te worden is toch gewoon onderde ...
Dat vind ik dus ook. Mijn schoonmoeder is pedagogisch medewerker en die zei ook dat het juist een groot onderdeel is van het werk om hierin te begeleiden. Wij gaan hier ook actief mee aan het werk. En eerlijk gaan wij hier ook direct mee aan de slag richting de medewerker. Want die maakte de situatie nog wel iets bonter. Meer dan onprofessioneel.

3 maanden geleden

Wij hadden soort van zelfde probleem bij de gastouder. Thuis kon hij prima zonder luier, maar hij moest van haar een week lang droog blijven met luier om, maar meneer werd erg laks en deed alles in zn luier daar. Aantal dagen later heeft ze het toch geprobeerd zonder luier, omdat wij steeds verteldem hoe super hij het deed, in het begin had hij daar er alsnog schijt aan. Maar na stevig toe te zijn gesproken van haar gaat het nu super goed. Ook gelijk in de nacht hebben we zn luier uitgelaten, nu 6 dagen geleden en nog geen ongelukjes gehad. Alleen tijdens het peuterzwemmen doe ik hem nog een luier om, omdat dat zn 'poeptijd' is. En het nog net te ver is om op tijd de wc te halen. Ik baalde ook dat de gastouder zo tegenwerkte, hij had in mijn ogen een stukkie eerder zindelijk kunnen zijn. Maar ik ben blij dat t alsnog goed is gekomen

3 maanden geleden

Reactie op Inge1992

Wij hadden soort van zelfde probleem bij de gastouder. Thuis kon hij prima ...
Ja elk kind is ook gewoon anders. De ene uit dit door inderdaad niks meer in de luier te doen en aan te geven als hij of zij naar de wc moet. Maar bij hem is het zo dat zodra hij de luier om krijgt hij gelijk alles in de luier doet op elk willekeurig moment. Laat ik de luier af dan geeft hij gewoon aan dat hij naar de wc of potje moet. Wc brengen we hem naar toe en dat geeft hij ook en het potje staat in de woonkamer die pakt hij zelf en doet zelf de broek uit en aan. Alleen met poepen is lastig. Maar hij moet het toch leren. In de afgelopen zomervakantie is hij een paar weken perfect zindelijk geweest ook snachts weken lang. Maar opeens had hij een terugval, niks mis mee. Maar sinds het weer goed gaat begin ik er telkens over en merk geen reactie of actie vanuit hun kant. Gister was ik het zat en heb ik hem zonder luier en kreeg ik dus die behoorlijk bijzondere reactie. Baal er ook van, want als ze zo tegen mij doet weet ik dat ze dit ook bij mijn zoon en de andere kinderen zal doen….

3 maanden geleden

Vind het zelf een bijzondere uitspraak van de juffen. Zonder ongelukjes geen zindelijkheid. Ik ben zelf kdv juf van peuters en wij doen zelfs soms de luiers af om een kind te stimuleren op het wc/ potje te passen enz. En ja het gaat soms mis.. maar ook vaak goed. Ik zou proberen nog een keer een gesprek aan te gaan met de opvang en anders naar de locatiemanager te gaan en vragen wat het beleid hierin is. Is poepen trouwens lastig op de wc dan krijgen ze hier gewoon een poepluier om. Zijn ze klaar dan verschonen we ze.

3 maanden geleden

Reactie op Petra81

Vind het zelf een bijzondere uitspraak van de juffen. Zonder ongelukjes gee ...
Ja heb gesproken met de locatie manager en ze hebben een plan opgesteld. Hij kan nog gewoon zonder luier komen en dan als hij in de middag moet poepen en ze zien dat hij het ophoudt dan gaan ze de luier toch even omdoen. Ook ga ik voortaan als ik aankom even zelf met hem naar de wc om te laten zien dat het niet spannend hoeft te zijn. Als tip meegekregen van mijn schoonmoeder die pedagogisch medewerker is

2 maanden geleden

Mijn zoon hebben we thuis cold turkey zindelijk gemaakt. Meteen luier uit, onderbroek aan. We hebben hem hier zeker 1,5 week voor thuis gehouden. Daarna medegedeeld op de opvang dat hij een onderbroek aan heeft en wij niet willen dat hij een luier aan krijgt. Onze zoon is gebaat bij duidelijkheid en structuur en daar houden wij als ouder aan vast. In het begin kregen we lichte weerstand, van als hij te veel ongelukjes zou hebben, hij toch een luier om zou krijgen. Ik heb gevraagd bij voorkeur dat niet te doen en mij als ze op dat punt zouden komen te bellen (dan zou ik hem nog liever op komen halen namelijk). Nooit gebeurd, want hij deed het op het dagverblijf ook fantastisch. Ze denken gelukkig wel veel met ons mee. Ik ga altijd met hem naar de wc bij aankomst op het kdv en voordat we gaan. Ik denk dat je best hierin van het kdv meer mag verwachten dan wat je omschrijft. Je betaalt ze genoeg, ze zijn niet voor niks pedagogisch medewerker voor deze leeftijdscategorie. Daar hoort nou eenmaal zindelijk worden ook bij.

2 maanden geleden

Reactie op Fem_x

Mijn zoon hebben we thuis cold turkey zindelijk gemaakt. Meteen luier uit, ...
Ja onze zoon is wel een figuurtje af en toe. Laat gaan praten en ik denk eerlijk gezegd dat de leidster wie ik dit voorlegde bang was dat het mis zou lopen. Nou tot nu toe doet ie het perfect. Ze laten de deur een klein stukje open naar de gang als dit mogelijk is. Hij gaat dan zelf naar de wc. En doet dit perfect. Alleen de eerste twee keer ging het niet volledig vlekkeloos. En vandaag heeft ie voor het eerst sinds een paar weken op de wc gepoept. Hij had hierin wat angst opgebouwd. En om dit niet te voeden heb ik ervoor gekozen op de momenten dat hij erg onrustig blijft en poepen lijkt te worden uitgesteld dan de luier aan te doen. Tot hij vandaag opeens naar mij toe kwam gelopen en zei dat hij had gepoept. Ik heb hier natuurlijk enthousiast op gereageerd en gezegd hoe trots ik op hem ben. Hopelijk pakt hij dit weer op. Op de opvang zijn ze er denk ik ook wel een beetje op terug gekomen dat hij het toch wel erg goed doet. Maar niet teveel gestuurd moet worden en er teveel naar gevraagd moet worden. Vooral omdat hij het thuis eigenlijk ook gewoon zelfstandig oppakt. Dus ik denk dat hij zelf zoiets had van wat een geneuzel. Ik kan dit allemaal allang.

2 maanden geleden

Plasbroeken horen bij het kdv, daar werk ik ook. Als het meermaals gebeurt op een dag dan is een luier fijn. Maar de pmer moet ook kinderen naar de wc of potje sturen. Veel en vaak. Poepbroeken zijn echt smerig, maar helaas niet te voorkomen. Misschien kan de pmer een plas of poepkaart maken met stickers ter motivatie?

2 maanden geleden

Reactie op charmaine90

Ja onze zoon is wel een figuurtje af en toe. Laat gaan praten en ik denk ee ...
Klinkt echt precies als mijn zoon hahahahaha. Die deed dit precies zo. Nu heeft ie zelden nog ongelukjes en ineens kakt ie gewoon op de wc.