11 Reacties

2 jaar geleden

Mijn gastouder zei dat jongens er echt pas fysiek vanaf 2,5 ongeveer aan toe zijn. En dat ik vooral moet letten op signalen dat hij de wc enz interessant vindt. Dat vindt hij nu, maar op haar aanraden wacht ik dus nog met oefenen. Maar ik ken mensen die het eerder proberen. Mijn gastouder legde uit dat haar ervaring is dat ze het aan het begin heel goed oppakken en snel van start gaan, maar dan soms te snel hun interesse verliezen en dat schijnen dan de kids te zijn die als kleuter nog vaak ongelukjes in de klas hebben. Ik heb zelf echt geen idee. Ik lees hele wisselende en dus verwarrende berichten met heel veel verschillende meningen... In deze volg ik dus maar m'n gastouder 🤷🏼 Heb je niet iemand in je omgeving toevallig die je qua kennis kan vertrouwen die je verder op weg kan helpen?

2 jaar geleden

Rond de 2,5 jaar zoiets. Toen we merkten dat hij reageerde op een plasje en het af en toe benoemde. Maar hij begon het pas op te houden toen we hem zonder onderkleding lieten lopen thuis. Toen had hij het na 1 ongelukje door. En na een paar weken kon hij het ook met kleding steeds beter. Ik denk dat als ze er aan toe zijn het alleen even wennen is. Maar ieder kind is anders en heb het ook nog maar 1 ronde meegemaakt 😄

2 jaar geleden

Wij zijn hier nog heleeemaal niet mee bezig

2 jaar geleden

Ik ga er nu nog geen energie in steken, lost allemaal al energie genoeg😅 behalve dan wel plas, poep,potje,wc benoemen met woorden op momenten dat het van toepassing is. En hij heeft een potje waar hij leuk vind om op te zitten. Gewoon uit zichzelf met broek/luier aan, zodat hij er geen angst of iets tegen krijgt, maar thats it, misschien nadat hij 2 jaar is eens proberen na het opstaan en na het eten op het potje te zetten.

2 jaar geleden

Ik zet haar vaak op het potje en vandaag sinds een lange tijd heeft ze een grote plas gedaan!! Trots op mijn meisje!!

2 jaar geleden

Zindelijkheid kun je niet dwingen en het heeft ook nog helemaal geen nut als ze er nog niet aan toe zijn. De kleine moet zich ervan bewust zijn dat ie poept/plast, de sluitspier kunnen controleren (kan meestal pas vanaf 12 maanden), zelf op een potje kunnen gaan zitten en afstappen en idealiter zelf de broek/luier uit kunnen doen. Als de kleine het niet vies vindt, wordt het ook nog wel een uitdaging. Geef het de tijd en ga voor beide partijen vooral niets forceren. Wij zijn van plan om straks in de zomer haar lekker in haar blote billetjes door te tuin te laten wandelen. Ze kan pas sinds een week of twee zelfstandig opstaan en komt af en toe een luier brengen als ze een vieze luier heeft.

2 jaar geleden

Mijn zoontje geeft al duidelijk aan dat hij moet poepen of gepoept heeft met plassen nog minder maar is wel echt vies van een vieze luier. Dus hebben we bedacht van de zomer met mooi meer maar eens te gaan proberen of het al lukt. Potje in de tuin blote billen en we zien het wel. Lukt het nog niet komt het later nog wel een keer

2 jaar geleden

Men oudste is nu bijna 5 sinds ze 2j is is ze overdag zindelijk en sinds 2.5j ook snachts zindelijk. Jongste is nu 18m en zijn ook bezig met zindelijkheidstraining

2 jaar geleden

Reactie op Nikitamagriet

Men oudste is nu bijna 5 sinds ze 2j is is ze overdag zindelijk en sinds 2. ...
Kun je me vertellen hoe je dit hebt aangepakt bij je jongste?

2 jaar geleden

Wat zijn dan echt de signalen om ermee te beginnen? Onze zoontje vind verschonen niet meer zo leuk. Luier losmaken. Wil bijna helpen om vieze luier uit te doen.

2 jaar geleden

Hier het zelf op het potje kunnen zitten, aangeven dat er gepoept of geplast gaat worden, plas ophouden (dus vaker een droge luier en dan een zeiknatte) en een vieze luier direct uit willen hebben.