33 Reacties

4 jaar geleden

Yes hier ook. heeft ermee te maken dat je toeslag partners bent geworden als je een baby hebt gekregen. De reden snap ik ook niet.

4 jaar geleden

Hier ook iets vergelijkbaars. Wij zijn vrij spontaan nog ‘even’ getrouwd in oktober wat er voor zorgt dat wij ineens toeslagpartners zijn sinds 01-01. Ook ik moet alles terugbetalen. Misschien vind je hier iets. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/hoe_werken_toeslagen/kan_ik_toeslag_krijgen/partner/vanaf_welk_moment_zijn_wij_toeslagpartners https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/onlangs-getrouwd-waarom-zorgtoeslag-terugbetalen

4 jaar geleden

Ik lees bij die eerste link het voorbeeld: U woont vanaf 15 februari 2020 samen met iemand die nog niet uw toeslagpartner is. Op 23 december 2020 kreeg u samen een kind. U bent dan met terugwerkende kracht toeslagpartners vanaf 1 maart 2020.

4 jaar geleden

Hebben wij ook, word helaas nooit verteld, maar als je een baby krijgt word je samen toeslag partners. Ik heb nu geen recht meer op zorgtoeslag. Wij hadden dit netjes in oktober al stop gezet omdat onze zoon in november werd geboren. En alsnog is de belasting zo gemeen om te rekenen vanaf augustus 2020? Zo raar want onze zoon is er pas vanaf november. Belasting is echt slim.. en ik had eerst wel recht in 2021 want inkomen van me partner hadden ze nog niet.. dus zelf gebeld en inkomen door gegeven online anders hadden we nog meer terug moeten betalen

4 jaar geleden

Jaa ik had het ook met getrouwd!moest bijna 1000 euro terug betalen 😞😞

4 jaar geleden

Bij ons gaat het dubbelop besef ik mij nu. En we zijn getrouwd, en een kind samen. Wij wonen al heel wat jaren samen. Dus wij worden op 2 vlakken teruggegooid naar 01-01. Beetje jammer voor ons dat het verandert per 2021!

4 jaar geleden

Oeff ben ik blij dat wij het al stop gezet hadden!! Dit is zuur!!

4 jaar geleden

Wij kregen laatst bericht ( en geld) na ons geregistreerd partnerschap dat ik recht had op zorgtoeslag ( wat niet zo is en dat weet ik al jaren) blijkbaar was mijn inkomen niet doorgegeven ofzo 🤷‍♀️ Wij hebben t geld apart gezet , en contact opgenomen met de belastingdienst, toen konden we het gelukkig weer terug gaan boeken. En zijn we er weer vanaf.

4 jaar geleden

Super vervelend. Hier zouden ze aanstaande ouders over moeten informeren, bijv. bij de verloskundige. Heel raar ook dat ze vanaf augustus rekenen? Bij mij is er na de geboorte van ons dochtertje bijna 1000 euro gestort aan zorgtoeslag terwijl ik hiervoor al niet voor in aanmerking kwam voor zorgtoeslag ivm inkomen. Ik dacht eerst nog misschien zijn de normen aangepast en val ik er net binnen en is dit naar voren gekomen omdat ik moeder ben geworden, maar op de site checken en dit was niet het geval en gezien ik toeslagpartner werd met mijn partner met een goed inkomen kon dit ook niet. Ik wou hun bellen, maar ze hadden storing. Ik heb het even zo gelaten en dus express apart gehouden. Het is dat ik ook goed op de hoogte ben van de regelgeving ivm mijn werk. Voor hetzelfde geld denk je er recht op te hebben en het te besteden.. Inmiddels ook weer een brief ontvangen dat de zorgtoeslag weer op 0 is gezet.

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op M O

Yes hier ook. heeft ermee te maken dat je toeslag partners bent geworden al ...
Tja is heel vervelend maar stellen die getrouwd zijn of om andere reden toeslagpartner zijn krijgen dit ook niet als ze niet aam de voorwaarden voldoen. Maar zou mooi zijn als dit bijv op de website van het nieuwe oid staat bij waar je aan moet denken als je een kind krijgt (mogelijk staat dit er al?).

4 jaar geleden

Jup hier ook. Ben nu in gedeelten aan het afbetalen was mij toch iets te veel in 1 keer. Hier is het trouwens door ons geregistreerd partnerschap. (maar komt op hetzelfde neer als wanneer je samen een kindje krijgt, je wordt toeslagpartners dan) Ook ik wist al wel dat ik dan geen recht meer zou hebben op zorgtoeslag dus netjes de maand voor ons geregistreerd partnerschap stop gezet maar jahoor... Het gehele jaar 2020 moest terug betaald worden. (in augustus partnerschap getekend)

4 jaar geleden

Ja dat vonden wij ook zo vaag! Wij zijn in mei 2016 getrouwd en mochten ook het hele jaar terug betalen toen. De belastingdienst ziet je dan het gehele jaar als fiscaal partner, zelfde geldt als je een kindje krijgt...

4 jaar geleden

Fiscale partners ben je inderdaad voor het hele belastingjaar. Maar je krijgt hierdoor toch wel weer de inkomensafhankelijke combinatiekorting bij je inkomstenbelasting?

4 jaar geleden

Klopt, als je in januari al samenwoonde ben je dan fiscaal partner en moet je het hele jaar terugbetalen. Hier hetzelfde. Heb wat ik overgemaakt heb gekregen elke maand opzjj gezet zodat ik het nu terug kan betalen

4 jaar geleden

Yup... dat klopt Echt een stomme regel. Word je kindje 1 januari geboren heb je geluk.. word je kindje 31 dec geboren heb je pech, moet je van heel het jaar terug betalen 🙄😒

4 jaar geleden

Reactie op Suzanne86

Fiscale partners ben je inderdaad voor het hele belastingjaar. Maar je krij ...
Deze heffingskorting krijg je alleen als er een kind, dat op 1 januari nog geen 12 jaar is, meer dan 6 maand van het betreffende belastingjaar ingeschreven staat op jou adres. Dit gaat voor de moeders die in november voor het eerst moeder zijn geworden niet op voor het jaar 2020. Pas in 2021 heb je daar dan recht op.

4 jaar geleden

Reactie op Inge1992

Wij kregen laatst bericht ( en geld) na ons geregistreerd partnerschap dat ...
Bij ons precies hetzelfde verhaal, gelukkig alles apart gezet en gelijk weer terug betaald.

4 jaar geleden

Je gaat als het goed is ook kindgebonden budget (kgb) krijgen. Als je het in het lopende jaar krijgt dan gaat het op basis van een schatting van je inkomen. Deze schatting moet je zelf controleren en aanpassen als het niet klopt (dit is je eigen verantwoording, ook al maakt de belastingdienst de schatting). Er is een mogelijkheid om het kgb na afloop van het belastingjaar te krijgen, met de definitieve berekening, ipv in maandelijkse termijnen in het lopende jaar. Hiervoor moet je kgb stop laten zetten. De enige weg om dat te laten doen is door met de belastingtelefoon te bellen. Een voordeel van de stopzetting is dat de kans dat je te veel krijgt heel klein is. Wil je minder kgb per maand ontvangen dan moet je je geschatte inkomen hoger zetten (een paar duizend euro). Let wel, ontvang je ook zorgtoeslag, huurtoeslag en/of kinderopvangtoeslag dan gaat dat maand bedrag ook naar beneden. Als de definitieve berekening gemaakt wordt van de toeslag en er wordt geconstateerd dat je inkomen lager is dan geschat dan krijg je het geen wat je te weinig hebt gehad met de definitieve berekening uitgekeerd.

4 jaar geleden

Reactie op 2020mama

Tja is heel vervelend maar stellen die getrouwd zijn of om andere reden toe ...
Dit staat ook voor NL op de website van de rijksoverheid, waar je aan moet denken als je leefsituatie veranderd. Toevallig vandaag ook een spotje op de radio gehoord. Dus ze geven er wel meer en meer bekendheid aan.

4 jaar geleden

Reactie op Meez

Dit staat ook voor NL op de website van de rijksoverheid, waar je aan moet ...
Maar vaak ben je dus al 'te laat' en moet je een heel jaar terugbetalen... Hier ivb met inkomen eerder gehad dit jaar... Tip: Mocht je het zelf 'invullen/aanvragen/wijdingdoorgeven' vergeet dan niet dat je partner dit ook moet doen, wat gek is aangezien het over een gezamenlijke toetsings inkomen gaat... Dit betekent ook dat je 2 bedragen moet betalen vaak....