29 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb hem vorige week ingeleverd, toen vroegen ze er ook om. En om al te denken over ouderschapsverlof etc. Ben nu 13 weken

3 jaar geleden

Ik moest hem met 12 weken al jnleveren

3 jaar geleden

Redelijk normaal na eerste trimester

3 jaar geleden

Je bent niet verplicht om het met 12 weken al te vertellen. Maar als je het verteld heb, waarom zou je hem niet afgeven

3 jaar geleden

Als het goed is krijg je hem bij je afspraak bij de 15 of 16 weken. Ik heb woensdag met 15 weken weer een controle en dan krijg ik die mee

3 jaar geleden

Nee joh, regelen die handel! Dat geeft rust voor jou en je werkgever.

3 jaar geleden

Heb hem na de termijn bepaling overhandigd. Mijn wg vond dit prettig zo hebben ze alvast op tijd helder wanneer er vervanging moet komen 😊

3 jaar geleden

Ik heb de verklaring van de vk gekregen na de termijnecho. En toen hr erom vroeg ook opgestuurd. Weten zij ook dat zij mij tijdig bij UWV moeten aanmelden ivm zwangerschapsverlof. Zou er verder niks achter zoeken 😊

3 jaar geleden

ze vragen die verklaring zodat ze eea kunnen regelen voor je verlof alvast. Maar ook als je ziek wordt door zwangerschap krijgen ze een vergoeding om jou te kunnen blijven betalen.

3 jaar geleden

Het UWV (die de kosten dekt voor de werkgever) zegt uiterlijk drie weken voordat het verlof in gaat. Veel werkgevers willen het gewoon snel geregeld hebben

3 jaar geleden

Ik heb ook afgelopen week een gesprek gehad om ook gelijk mijn verlof en aansluitend vakantie te regelen en dus ook gelijk de zwangerschaps verklaring ingeleverd. Ik ben 14 weken en heb met 13 weken de verklaring van mijn VK gekregen.

3 jaar geleden

Hoi Mellsu! Dat is best vroeg inderdaad! Je moet de verklaring uiterlijk 3 weken voor je met verlof gaat inleveren bij je werkgever. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar als er door je zwangerschap aanpassingen gemaakt moeten worden in het werk, wordt de verklaring ook al eerder/vroeg gevraagd. (Ik werk in HR)

3 jaar geleden

Na die verklaring ben je ook beschermd allee toch in België. Dan mogen ze je niet meer ontslaan.

3 jaar geleden

In Nederland hoef je je werkgever officieel pas 3 weken voordat je met verlof gaat te vertellen dat je zwanger bent. De zwangerschapsverklaring hoef je niet meer af te geven. Je werkgever heeft dit ook niet nodig om je verlof aan te kunnen vragen. Wel heeft hij je uitgerekende datum nodig en de datum dat je het verlof wilt laten in gaan. Je moet wel zelf zorgen dat je deze zwangerschapsverklaring hebt in verband met eventuele controle vanuit het UWV.

3 jaar geleden

Reactie op KimJ123

Als het goed is krijg je hem bij je afspraak bij de 15 of 16 weken. Ik heb ...
Ik heb hem direct na mijn eerste echo gekregen. Ik zou hem ook gewoon l inleveren, is vast voor de aanvraag van je verlof etc.

3 jaar geleden

Reactie op lambi

Na die verklaring ben je ook beschermd allee toch in België. Dan mogen ze j ...
In Nederland heb je de bescherming tegen ontslag al als je het verteld hebt

3 jaar geleden

Dinsdag heb ik mijn termijn echo (woon in Nederland) en dan krijg ik een zwangerschapsverklaring die ik dan aan mijn werkgever kan geven. Heb een vast contract werk 24 uur in een woonzorgcentrum, maar het is er volgens mij ook voor zodat de werkgever je loon via het uwv bij ons vergoed krijgt wanneer we verlof hebben of eerder in de ziekte wet moeten. Weet dit echter niet 100% zeker.

3 jaar geleden

Mijn leidinggevende zij het tegen mij. Ik heb het al met ongeveer 12 weken ingeleverd.

3 jaar geleden

Ik schrik hier wel van... in Nederland mag je hier als werkgever namelijk niet meer om vragen sinds invoering AVG (weet niet hoe dit in België zit). Wel dien je tijdig door te geven wanneer je met verlof wil. Zie bijv. https://www.hrpraktijk.nl/topics/ziekteverzuim-re-integratie/nieuws/wijziging-administratie-zwangerschapsverklaring

3 jaar geleden

Conform de AVG mag de werkgever in een personeelsdossier geen zwangerschapsverklaring archiveren. Je kan het mondeling doorgeven en je dient zelf de verklaring te bewaren. Een werkgever heeft alleen je uitgerekende datum nodig om het verlof en alles te regelen. Ik werk zelf op een HR afdeling dus vandaar de kennis