772 Reacties

2 jaar geleden

Reactie op ShindyO

Zijn er ook mama’s die afkolven en maar bijvoorbeeld 70 kolven? Als ik ande ...
Bij mij loopt het overdag vaak af. Ik kolf op werkdagen 3x: 1ste x ong 240cc, 2de x 120cc en 3de x iets van 80cc. Doordat ik de eerste keer teveel kolf compenseert het iets en heb een kleine voorraad in de vriezer om mee aan te vullen... want de kleine drinkt gerust 3x 180cc. Het gaat er vooral denk om of je genoeg kolft voor je baby? Hoeveel heeft hij/zij nodig en is dan die 80cc voldoende?

2 jaar geleden

Vaak krijg je er ook niet helemaal uit wat de baby er wel uit krijgt. Maar 70 is misschien wel aan de krappe kant. Totaal zit je op 440/3 voedingen dan zit je op 146 ml.. Dus dan zou je te kort komen als ze 180 drinkt. Is het misschien een idee dat je uur daarna nog keer kolft zodat je net wat meer voorraad krijgt. Ik kolf vooral minder als ik moe ben. Ik kolf nu savonds en geef haar de laatste voeding gekolfde melk ze drinkt namelijk met gemak 210 en slaapt ze lekker door tot 6 uur. Wanneer ik haar de borst geef wordt ze nog een keer wakker voor voeding. Overdag laat ze er gerust 5 uur tussen zitten voor de volgende voeding.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Nitij

Bij mij loopt het overdag vaak af. Ik kolf op werkdagen 3x: 1ste x ong 240c ...
Hier precies hetzelfde. Kolf 5x per dag en geef dit verdeeld over 4 voedingsmomenten (+nog 1 voeding live aan de borst) sochtends kolf ik rond de 220cc, dan daaropvolgend +/- 160, 140, 120, 100.

2 jaar geleden

Die van mij is nu 6 maanden en wilt echt nog elke 3 uur drinken. Soms iets langer, maar zeker niet langer dan 4 uur. Op de opvang drinkt ze meestal tussen de 180 en 200 cc afgekolfde melk. We hebben ook nog 1 nachtvoeding. Hebben meer mensen dit? Het is dus zowel met afgekolfde melk als op de dagen dat ik haar aan de borst leg😅

2 jaar geleden

Reactie op ejvg

Die van mij is nu 6 maanden en wilt echt nog elke 3 uur drinken. Soms iets ...
Same here! Nog steeds om de 3 uur drinken met 5,5 maanden oud. We geven nu wel steeds meer fruit en groente hapjes, hopelijk vult dit het buikje een beetje!

2 jaar geleden

Reactie op ejvg

Ja hoor, hier ook. Soms zelfs nog wel vaker en ook regelmatig nog 2 keer per nacht. Alleen drinkt hij gekolfd maar 130. Meer zou hij ook wel leegdrinken denk ik, maar meer kolf ik niet haha. En hij is dan gewoon net zo lang verzadigd als aan de borst.

2 jaar geleden

Ja ik kolf ook bijna nooit! Hij is nu 6 maanden en eet idd ook fruit en groenten. Maar nooit had ik meer dan 70 gekolft per keer🥹. Hij zal wel genoeg aan hebben. Hij stopt niet met groeien dus dat is dan geen probleem😂

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op ShindyO

Zijn er ook mama’s die afkolven en maar bijvoorbeeld 70 kolven? Als ik ande ...
Als ik aan beide kanten kolf, iedere 2,5 tot 3 uur voor 8 tot 15 minuten, komt er zijn 85 tot 200 ml uit. Het hangt ook heel erg af van of ze daarvoor goed leeg gezogen zijn en of ik mijn borsten masseer tijdens het kolven.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op ejvg

2 Tot 3 nacht voedingen hier...

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Hier ook! Er was een tijdje maar 1…🤪

2 jaar geleden

Reactie op ejvg

Hier begint ze er echt net overdag 4 uur er tussen te laten. Daar komt ook nog eens bij dat die kleine van mij de fles weigert. 🥲😂 ook nog steeds 1/2 nachtvoedingen. 🤱

2 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Alles ditto!

2 jaar geleden

Reactie op ejvg

Ditto!

2 jaar geleden

Reactie op ejvg

Hier ook zo! De nachtvoeding van half 3 lijkt ie nu weg te gaan laten... es kijken voor hoelang 😋 En op de opvang ook 180 a 200mL.

2 jaar geleden

Mijn ventje is bijna 6 maanden en hij krijgt alleen nog borstvoeding en wat groente/fruithapjes. Het gaat goed en ik wil zo doorgaan. Ik merk nu steeds vaker in mijn omgeving dat mensen vragen hoe lang ik nog zo wil doorgaan, of dat er wordt gezegd 'oh dan kun je lekker stoppen'. Het voelt soms een beetje alsof ik me moet verantwoorden waarom ik langer dan 6 mnd borstvoeding wil geven. Ik zie er eigenlijk al wat tegenop dat ik in een volgend rooster op werk weer om kolfpauzes moet vragen (Hij komt nog wel elke 3 - 3,5 uur). Zijn er meer mama's die dit in hun omgeving merken?

2 jaar geleden

Reactie op Pirrie

Mijn ventje is bijna 6 maanden en hij krijgt alleen nog borstvoeding en wat ...
Ja ik kreeg ook de vraag of het een bewuste keuze was om borstvoeding te geven.. Uhhh nou flesvoeding is geen "standaard" dit is wat de natuur mij heeft gegeven.. Kolf pauzes vraag ik niet eens. Ik ga wanneer ik moet

2 jaar geleden

Reactie op Pirrie

In NL wel helaas. In Duitsland waar ik woon helemaal niet. Daar geven de meeste 1-2-3 jaar de borst 🫶🏼

2 jaar geleden

Ja, ik heb ook altijd het gevoel dat ik me moet verantwoorden. Of mensen schieten in de verdediging als zij het niet hebben gedaan. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het ook veel meer dan alleen voeding. En het is goedkoop en makkelijk!:) En de WHO adviseert zelfs tot 2 jaar. Daar luisterde ook iedereen braaf naar tijdens de COVID ;)

2 jaar geleden

Reactie op Pirrie

Ja herkenbaar hoor. Ook op het consultatiebureau gaan ze er steeds vanuit dat ik binnenkort vast “lekker” ga stoppen. Toen ik de vorige keer vertelde dat ik zo’n 8/9 voedingen per dag gaf vond ze dat echt heftig en adviseerde ze om ook kv te geven, terwijl ik helemaal niet zei dat ik het zwaar vond ofzo. We gaan morgen weer langs voor wegen en meten en ik zie er gewoon tegenop. Qua vaste voeding doen we ook nog niet zoveel, zullen ze ook wel commentaar op hebben.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Pirrie

Het is jouw kind en jouw leven. Doe wat goed voelt voor jou en volg je eigen plan. Je gaat jezelf voor je hoofd slaan als je stopt vanwege opmerkingen uit je omgeving. Lekker laten praten! Ik krijg inderdaad ook nu de vraag hoe lang ik het wil blijven doen. Een collega dacht dat het heel pijnlijk was ofzo. Je leest ook vaak dat borstvoeding geven heel zwaar is, en ik geloof ook best dat dat het geval kan zijn, maar bij mij is dat gewoon niet zo. Ik schuif mijn kindje ertegenaan of zet de kolven aan, en het loopt gewoon. Geen ongemak, pijn of last. Misschien hebben wij gewoon geluk, maar ik denk dat dat beeld van de leidensweg van borstvoeding geven, de oorzaak is van alle vragen en opmerkingen.