25 Reacties
3 jaar geleden
1 minuut voorlezen is toch ook genoeg? Niemand verwacht van een baby dat die 20 minuten aandachtig kan luisteren 🤗 naarmate hij de verhalen beter kan volgen, zal hij ook langer geïnteresseerd zijn.
Misschien zelf op de grond kan zitten en hem om jou heen laten klimmen en klauteren? En inderdaad de doe-boekjes om het interessant te houden 😊
3 jaar geleden
Reactie op Lautje
1 minuut voorlezen is toch ook genoeg? Niemand verwacht van een baby dat di ...
Ja het is dan niet echt voorlezen maar vooral boekje open, boekje dicht, boekje in de lucht gooien en oh! Speelgoed 😂 het is wel heel komisch 😆 ik zit altijd bij hem op de grond en benoem inderdaad verder alles. We spelen ook altijd samen op de grond en ik klets de hele dag door met hem dus ik doe wel mijn best om zijn woordenschat op een andere manier te vergroten inderdaad.
3 jaar geleden
Komt vanzelf😊 en het ene kindje is meer een lezer dan de andere mijn oudste nu 3,5 begint "nu pas" lezen leuk te vinden maar eigenlijk door haar broertje van 2 die al vanaf 1 jaar aandachtig elke blz bestudeerde haha en de jongste van 1 die is oon totaal niet geïnteresseerd
Leuk houden en doe-boekjes is ook nog helemaal prima het echte voorlezen komt echt wel😀
3 jaar geleden
Hier ook zo’n spring in het veld. Wat hier heel goed werkt: ik heb de boekjes op een plek gezet waar hij er bij kan. Een week of 2 ben ik elke keer als hij de boekjes uit de kast trok gaan voorlezen.
Na een week of 2 snapte hij het: nu trekt hij een boek uit de kast en kijkt me vervolgens heel verwachtingsvol aan. De momenten waarop hij een boekje wil lezen blijken heel andere momenten te zijn dan waarop ik het probeerde!
Hij heeft overigens nog steeds geen zitvlees dus het is nooit langer dan een paar minuten en hij wil vooral graag flapjes open doen en bladzijdes omslaan, maar we halen inmiddels prima een boekje van Nijntje tot het eind!
3 jaar geleden
Inderdaad zoals het al wordt gezegd komt het uiteindelijk vanzelf maar het blijven stimuleren is wel belangrijk.
Ik was er zelf wel heel vroeg bij met hem. We begonnen met 4 of 5 maanden ( misschien eerder). Het was dan even kijk en klaar.
Met 6-8 maanden speelde hij vaker met de boekjes en tegen 9-10 maanden vond hij het wel leuk om naar mijn verzonnen verhalen luisteren (boekjes zonder tekst alleen plaatjes) hierdoor kon ik alle kant op met mijn verhaal en het ook super kort houden. Vooral de baby boekjes vond hij leuk. En nu heeft hij zelf favorite boeken waar hij zelf naar grijpt voor het slapen gaan. Hij brabbelt of hij probeert me na te praten. Echt heel leuk om te zien.
Het kost geduld en tijd. En de verhalen hoeven helemaal niet lang te duren. Vooral geen boekjes met te veel tekst. Liever plaatjes en niet al te druk zodat de focus naar 1 plaatje gaat en 1 min is prima. Na een paar maanden is 1 minuut in eens 5 minuten en 5 ,10minuten.
Voel, muziek, vilt, baby boekjes zijn echt de beste boekjes om mee te starten

3 jaar geleden
Oja vergeten te zeggen een standaard moment aanhouden helpt ook. Bijvoorbeeld voor slapen gaan. Of tegen de vroege middag tijdens of na spelen. Wat het beste voor jullie werkt. Wij hebben bijvoorbeeld niet een leeshoek maar wel minimaal 1x op een dag een leesmoment dat overal kan plaatsvinden in huis of buiten huis. We gaan ook vaak naar de bieb waar hij andere kinderen ontmoet en daar ziet hij vaak ook mama’s die voorlezen aan kindjes. Dit soort dingen vormen een beeld voor hem en kan hij dit beter plaatsen.
3 jaar geleden
Oja vergeten te zeggen een standaard moment aanhouden helpt ook. Bijvoorbee ...
Een vast moment werkt hier dus juist niet :) - de ene keer wil hij na zijn ochtendfles, de andere keer zowel voor als na het avondeten. De ene dag helemaal niet, de andere dag pakt hij 6 keer een boek.
3 jaar geleden
Hier éxact hetzelfde. Meneer wil het boekje meteen afpakken en er mee spelen.
Wat wij doen is een verhaaltje voor lezen voor het slapen gaan als hij al in zijn ledikantje is. Dan kan hij het boekje niet afpakken. Zijn maar korte verhaaltjes overigens. Hoort bij zijn inmiddels bij zijn slaapritueel. Hij vindt het overigens wel leuk. Meestal begint hij tijdens het voorlezen te lachen.
3 jaar geleden
Hahaha hier het zelfde. Boekje open hand ertussen boekje dicht gillen..... 😅😂 zal vanzelf wel komen
3 jaar geleden
Ik probeer het hier altijd op de grond op zijn speelmat, maar dan wilt hij inderdaad alleen het boekje open en dicht doen en soms wat plaatjes aanwijzen en dan kruipt ie weg 🥲 of hij pakt het boekje van me af terwijl ik voorlees en gooit het vervolgens weg 🥲 ik heb geprobeerd er momentjes van te maken voor het slapen gaan in de schommelstoel op zijn kamer maar probeert zich dan los te wurmen want meneer wilt absoluut niet op schoot 😬 ik heb het hier al aangeboden vanaf 3 maanden. Toen vond hij het super leuk om naar de plaatjes te kijken en naar mijn stem te luisteren, maar toen kon hij ook nog maar weinig. Hij heeft altijd energie voor 10 en wilt vooral kruipen, lopen en spelen (op dit moment alles overal in stoppen en kijken of het in elkaar past). Ik ga het eens in zijn ledikant proberen inderdaad. Misschien lukt dan 1 Dikkie dik verhaaltje 😝 wij zijn hier ook lid van de bibliotheek en haal regelmatig wat nieuws, maar ik ben vooral degene die het leuk vindt haha, maar het komt vanzelf wel inderdaad. Ik geef niet op 😝
3 jaar geleden
Reactie op Hepziba
Bij dat het werkt! Hier helaas nog steeds niet; teveel badeendjes
O ja die had ik er nu ook niet in gedaan anders had hij er zeker geen aandacht voor. Na het boekje kreeg hij zijn speelgoed nog in bad. Badeendjes waren uit het zicht dus hij vroeg er zo ook niet om
3 jaar geleden
Het is op deze leeftijd heel normaal dat ze niet opletten en stil blijven zitten. Maar blijf het vooral doen, zo belangrijk voor de taal en spraakontwikkeling. Wij lezen ook gewoon voor terwijl hij eigenlijk met het boekje wil spelen. En bij ons hoort het bij het slaapritueel. Dus op vaste momenten. Lees eens hier wat meer erover:
https://www.boekstart.nl/waarom-voorlezen/