9 Reacties
4 jaar geleden
Ik en mijn partner wisselen wel af, zo gebeurd het eigenlijk nooit dat je twee keer in korte tijd afwezig bent. Mijn werkgever schrijft het alsof ik dan ziek ben. Bij mijn partner was het calamiteitenverlof omdat toen de baby per direct opgehaald moest worden van de opvang.
Verder vragen of je thuis kunt werken voor een dag. Meestal slapen zieke baby's veel.
4 jaar geleden
Meid als je kind ziek is dan moet jij wel thuis blijven. Met covid in maart heb ik dat ook gewoon gedaan.
Ik heb soms het idee en ik praat uit eigen ervaring dat mijn werkgever zwangere vrouwen discrimineert en jonge moeders. Mijn aanvraag voor kolven of voeden ligt er al 2 maanden. Niemand die het oppakt. Ik ben gewoon de lijn uit gegaan om mijn kind te gaan voeden. Trok het niet meer. Ik werk op een dag 9 uur lang een uur daarvan is pauze. Ik doe niks anders dan voeden. Eten? Geen tijd voor. Ik raak een beetje op…
4 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/mijn-kind-is-ziek-heb-ik-recht-op-zorgverlof#:~:text=Als%20u%20uw%20zieke%20kind,nemen%2C%20bijvoorbeeld%20de%20andere%20ouder%3F
Er is wettelijk wel iets geregeld vwb zorgverlof, maar hoeveel er doorbetaald wordt hangt denk ik van het cao af. Dit kun je dus het beste daar op zoeken.
4 jaar geleden
Ik heb een fijne werkgever en fijn werk.
Ik werk op de (2) opvangdagen vanuit huis en het is nu 2 keer voorgekomen dat ze ziek was en 1 keer dat ze begin middag al opgehaald moest worden ivm personeelstekort.
Ik meld dat gewoon aan m’n baas en zeg dat ik zo veel mogelijk ga doen als ik kan. Dat is altijd prima. Hij heeft zelf ook kinderen, dus hij snapt dat het soms niet anders is
Zo lang ik m’n projecten goed bijhoud en goed communiceer (of eventueel dingen overgeef aan een collega bij spoed), is er niks aan de hand
Wij hebben ook geen vast aantal vrije dagen meer.. dat gaat ook in overleg. Het ene jaar heb je meer nodig dan het andere jaar (bijvoorbeeld bij verhuizing/verbouwing ofoz) en dat compenseer je zelf weer een beetje.
Alles in goed overleg en vertrouwen.
4 jaar geleden
Reactie op Daphneeexx
Oh ik weet trouwens niet of je in Nederland of België werkt/woont? Hier zullen ook wel verschillen in zitten denk ik
4 jaar geleden
Wanneer je plotseling je kind moet ophalen ivm ziekte is dat calamiteiten verlof. Als er niemand anders voor je kindje kan zorgen (must) krijg jij kortdurend ziekteverlof. Op jaarbasis is dat 2 keer het aantal uren wat je per week werkt en ik dacht een minimum van 70% uitbetaald. En je werkgever mag dit niet weigeren behalve als het bedrijf in de problemen komt. Ik weet niet of het ook te maken heeft met hoe ziek je kindje is. Als ze verkouden is met lichte koorts weet ik niet of dat ook geldt voor kortdurend ziekteverlof. Maar als jij de enige bent die voor je kind op dat moment kan zorgen lijkt het me ergens dat dat wel moet kunnen.
Ik zal dus even met je baas gaan praten omdat je recht hebt op kortdurend ziekteverlof en je neemt nu vrije dagen op. En mss tijdens de uurtjes dat de baby slaapt werken als je je flexibel op wilt stellen?
VRIEND
4 jaar geleden
Reactie op babygirlnovember
Meid als je kind ziek is dan moet jij wel thuis blijven. Met covid in maart ...
Jemig, je moet echt aan de bel hangen. Hier kun je ze voor aanklagen en winnen. Dat moeten ze zich wel even beseffen. Je hebt altijd recht op pauzes en de eerste 9 maanden mag je 25 % van je werktijd gebruiken voor voeden en kolven. Gewoon de boom insturen, dat stelletje idioten. Uiteindelijk is het hun probleem als zij dit niet inplannen, laat ze het niet jouw probleem maken. Muiten, je staat volledig in je recht!
4 jaar geleden
Heb nu 1 keer laten weten dat ik niet kwam omdat ik mama-matras moest zijn voor het zieke kind. Het was geen vraag, het was een mededeling. Ik heb officieel 14 zorgverlofdagen per jaar. Maar als er meer nodig zal zijn, wordt daar niet moeilijk over gedaan.
Teamleider vond het niet meer dan logisch. Bij ons is het algemeen bekend dat ouders het 1e jaar na geboorte meer afwezig zullen zijn ivm zieke kinderen en weerstand opbouwen.
Ik werk overigens in het onderwijs, dus sowieso wel hart en begrip voor kinderen.