13 Reacties
één jaar geleden
Zeer herkenbaar die van mij doet het jammer genoeg ook bij andere kindjes… verder heb ik geen tips kijk even mee voor tips
één jaar geleden
Hier ook sinds een weekje aan het bijten. Vooral als hij zijn zin niet krijgt of als iets niet lukt. Echt een teken van onmacht/frustratie. Hij heeft 1x zachtjes zijn tanden in mijn arm gezet omdat hij z'n vingers niet in het stopcontact mocht steken bij een vriendin thuis. Verder bijt hij in datgeen dat ie wil verplaatsen, maar wat niet lukt of past (loopwagen/driewieler/kinderstoel). Misschien slecht maar ik moet er stiekem ook een beetje om lachen 😅 zolang hij geen andere kindjes bijt...
Vandaag zei een collega heb je al terug gebeten? Geen idee of het werkt. Dat ze dan misschien beseffen dat het pijn doet? Voorlopig wacht ik in ieder geval nog even af of deze fase snel voorbijgaat zonder dat ik al te veel hoef te corrigeren.
VRIEND
één jaar geleden
Hm geen concrete tips, behalve proberen om in te gaan op hetgeen waarom hij bijt, maar je schrijft ook dat het soms uit het niks is. Niet te groot op reageren, zoveel mogelijk altijd hetzelfde reageren en even volhouden in één aanpak (dingen werken vaak niet dag 1, maar pas na een bepaalde periode) anders is het steeds iets nieuws wat er gebeurt na het bijten en dat maakt het ook interessant (een vorm van aandacht en hé hoe zal ze nu reageren).
Maar waarom ik vooral reageer; NIET terug bijten (misschien overbodig maar Pardon..). Het is een kind, die ga je toch niet bijten, daarnaast wil je een kind niet iets doen waarvan je niet wil dar hij/zij dit doet. Je bent hun voorbeeld en ze gaan het niet laten omdat ze ervaren dat het niet leuk is.. ze gaan het dan juist eerder doen omdat ze dingen na doen die wij doen.
één jaar geleden
Bijten is heel normaal op deze leeftijd, juist omdat ze nog niet weten hoe ze met hun emoties om moeten gaan (zowel positieve als negatieve) en het ook nog niet goed kunnen uiten. Mijn zoontje bijt ook uit frustratie/boosheid maar hij bijt ook wel eens als hij juist heel enthousiast is.
Als hij bijt wanneer hij iets niet mag zeg ik tegen hem "Ik zie dat je boos bent. Je mag boos zijn, maar je mag niet bijten." En dan vertel ik wat hij ipv bijten kan doen om zijn boosheid te uiten.
Als hij bijt wanneer hij heel enthousiast is zeg ik "Ik zie dat je blij bent! Dan kun je mama een knuffel geven! Mama vindt bijten niet leuk, maar mama houdt wel van knuffels!"
Ik merk dat hij nu minder bijt wanneer hij enthousiast is. Blijheid is denk ik ook makkelijker te leren dan boosheid. Wanneer het iets simpels is (ik doe iets samen met hem, maar hij wilt het niet meer) dan zeg ik dat hij "Nee" kan zeggen en dan doet hij dat gelijk. Als het geen simpele oplossing heeft dan gaat het natuurlijk ook niet zo makkelijk. Het heeft tijd nodig.
één jaar geleden
Hier wordt ook soms gebeten. Is dan wel echt puur uit frustratie. Ik roep dan vaak heel hard AUW!! Doet ook echt wel pijn 🤣. Daar schrikt hij van, kijkt mij aan en ziet mijn reactie en moet dan altijd huilen. Hij zondert zich dan eventjes af (loopt echt bij mij weg). Na een minuutje komt hij terug, ontvang ik hem met open armen en krijg ik huilend een knuffel. Hij komt het echt goed maken en dan smelt ik dus zo weer.
Het was een tijdje bijna 3x per week, toen dus ook consequent AUW! Geroepen. Inmiddels is het veel minder.
één jaar geleden
Onze zoon heeft het nu 2x op de opvang bij andere kindjes gedaan. Ik heb zelf op de groep gewerkt dus weet hoe vervelend het is als leidster zijnde dit weer tegen die ouder te zeggen van het gebeten kind. Gelukkig niet hard gebeten maar toch. Als ik aan hem vertel dat bijten niet mag en alleen kusjes en knuffels mag geven doet hij dit voor bij mij. En houdt hij zn handje tegen mijn mond zo van kusje niet bijten. Zo vervelend maar inderdaad ook heel erg van deze leeftijd.
één jaar geleden
AU is hier vooral grappig als reactie en dan doet hij het nog een keer (denk dat hij nog niet snapt wat het is).. Hier bijt hij als hij boos is maar ook als hij ons fijn knuffelt. Echt een uiting van positieve en negatieve emoties.
Ik klem m’n tanden op elkaar (van de pijn😣) en zeg heel lief dat bijten niet mag, maar wel aaien, kusjes of knuffelen. Van binnen explodeer ik, maarja dat snapt hij toch niet 😅
één jaar geleden
Ons zoontje bijt helaas ook de laatste tijd, en juist niet bij ons maar bij andere kindjes op de opvang. En de leidsters zeggen dat het vrij normaal is en dat veel kindjes dit doen uit frustratie en soms uit enthousiasme.. maar op de opvang laten ze gelukkig ook echt merken dat het niet ok is! Voor de rest is hij altijd heel lief ook voor andere kindjes dus ik hoop dat dit een fase is die ook weer snel voorbij gaat
één jaar geleden
Heel herkenbaar. Ons zoontje bijt vaak uit enthousiasme. Gelukkig alleen thuis en niet op de opvang.
Ik heb al wat dingen geprobeerd, maar probeer nu steeds ‘nee, niet doen’ te zeggen. Vervolgens uitleggen dat het pijn doet, dat dat niet leuk is en dat hij mama/papa nu een kusje moet geven voor de pijn op de zere plek.
Terugbijten gaan we maar niet doen nee, hij kopieert alles wat wij doen, dus zal het alleen maar erger van worden haha.