10 Reacties

5 jaar geleden

Ik heb zelf een bloedgroep O Rhd Negatief, met bijzonderheden Anti M, moet altijd een pasje bij me dragen ivm bloed tranfusie, mijn lichaam accepteert enkel hetzelfde bloed (terwijl ik juist aan iedereen bloed kan geven.) Ik moet met 24 weken ongeveer opnieuw prikken, dan gaan de de bloedgroep van de baby bekijken, indien ook negatief is er niks aan de hand, indien positief moet ik in de 27e week een spuit halen met antistoffen zodat mijn lichaam het bloed van de baby niet gaat afstoten, dit kan voor de baby namelijk voor bloed armoede zorgen!

5 jaar geleden

Als je met 27 weken weer moet prikken dan kan het zijn om te controleren of de baby ook rhesus negatief is of positief. In het geval dat de baby positief heeft dan krijg je met 30 weken een prik en na de bevalling ook.

5 jaar geleden

Reactie op a.mira

Ik heb zelf een bloedgroep O Rhd Negatief, met bijzonderheden Anti M, moet ...
Anti M heeft trouwens verder geen invloed op mijn zwangerschap!

5 jaar geleden

Hi, Ik heb ook een negatieve bloedgroep. Ze prikken dan rond week 25 nog een keer, ze kunnen dan de bloedgroep van je baby zien. Is de bloedgroep ook negatief dan is er niks nodig. Is de bloedgroep positief krijg je twee keer een resus spuit. Een voor de bevalling, ik dacht week 28 maar dat weet ik niet meer zeker. En een maximaal 48u na de bevalling.

5 jaar geleden

Reactie op a.mira

Ik heb zelf een bloedgroep O Rhd Negatief, met bijzonderheden Anti M, moet ...
Ik heb ook een transfusie kaart gekregen. Bij mij is het anti E en kidd jk (a). Mijn vriend moest daarom ook bloedprikken om te kijken of deze in zijn bloed voor komt. Als dat zo is moet ik iedere 2 weken bloedprikken om te kijken of de baby geen bloedarmoede krijgt. Vraag me dan af waarom M dan geen invloed heeft.

5 jaar geleden

Reactie op a.mira

Anti M heeft trouwens verder geen invloed op mijn zwangerschap!
Fijn, gelukkig maar dat het verder geen invloed heeft. 🍀

5 jaar geleden

Reactie op GTX

Ik heb ook een transfusie kaart gekregen. Bij mij is het anti E en kidd jk ...
Ik heb van iemand een brief gevonden die ze heeft ontvangen van een labaratorium, met de vraagt of anti M invloed heeft op de zwangerschap: Naar aanleiding van uw brief d.d. 26-11-2007 zal ik trachten antwoord te geven op uw vragen. Uit uw brief begrijp ik dat in 1983 bij u, op tweejarige leeftijd, anti M antistoffen in uw bloed zijn gevonden. Anti M antistoffen zijn gericht tegen een kenmerk op rode bloedcellen. Het M kenmerk. U heeft toen een transfusiekaartje meegekregen voor het geval van een eventuele bloedtransfusie. Bij een eventuele bloedtransfusie dient u, echter alleen als de antistoffen nog aantoonbaar zijn, bloed te ontvangen dat het M kenmerk mist. Dit is geen probleem, de bloedbank heeft hier een ruime voorraad van. Anti M antistoffen worden vaker gezien bij kinderen dan bij volwassenen. Het kan heel goed zijn dat de anti M antistoffen inmiddels niet meer in uw bloed aanwezig zijn. Als de anti M antistoffen nog wel aanwezig zijn dan zal dit voor transfusie in het laboratorium vastgesteld worden en zal bloed dat het M antigeen mist voor transfusie geselecteerd worden. Voor een eventuele zwangerschap of voor de foetus zijn er vrijwel nooit problemen door een anti M antistof te verwachten. In de twaalfde week van de zwangerschap wordt echter altijd bloedonderzoek gedaan naar antistoffen gericht tegen rode bloedcellen ook naar de aanwezigheid van antistoffen tegen het M kenmerk. Aan de hand van dit onderzoek wordt voor de zekerheid nagegaan of de antistoffen inderdaad niet gevaarlijk zijn. Of het noodzakelijk is om altijd het transfusiekaartje bij u te dragen? Het kan gemakkelijk zijn voor het laboratorium om deze informatie te hebben bij een eventuele bloedtransfusie. Ik zal echter niet wanneer u het een keer vergeten bent er speciaal voor terug naar huis gaan. Anti M antistoffen kunnen doorgaans beschouwd worden als minder belangrijke antistoffen.

5 jaar geleden

Mijn bloedgroep is ook rhesus negatief. Ik had begrepen van mijn dokter dat het bij de eerste zwangerschap nog geen nare gevolgen heeft. Je moet dan inderdaad wel een rhesusprik tijdens de zwangerschap en 1 na de bevalling krijgen. Als de baby een positieve bloedgroep heeft dan komt dat in aanraking met jouw bloed tijdens de bevalling. Daardoor maakt jouw lichaam antistoffen aan. Mocht je vervolgens in verwachting zijn van een tweede kindje die ook een positieve bloedgroep heeft, dan vallen die antistoffen de rode bloedcellen van je kindje aan wat leidt tot bloedarmoede in de foetus. In dat geval zouden ze een bloedtransfusie aan de foetus moeten geven via de navelstreng. De rhesusprik die je krijgt voor en na de bevalling moeten dit dus voorkomen.

5 jaar geleden

Ik ben ook O negatief maar men man is O positief dus ik moet dan na de bevalling daarvoor een inspuiting krijgen

5 jaar geleden

Ik heb o-negatief ook. Vorig jaar na mijn missed abortion een injectie voor rhesus factor gekregen. Want de baby was positief. Als ik die injectie niet had genomen had mijn lichaam antistoffen aangemaakt voor een volgende zwangerschap....nu moet ik in de zwangerschap een injectie en na de zwangerschap als de baby weer positief is