4 Reacties
2 weken geleden
Wat al gezegd is kijk niet naar bmi voor gezondheid. Al helemaal niet bij een kind!
Het is bedacht door een wiskundige aan het begin van de vorige eeuw. Het kan statisch over een grote groep mensen echt wel een beeld geven.
Maar voor een individu is het echt niet hey enige waar je naar moet kijken en al helemaal niet als je buiten de groep valt van de basis mens waar de formule voor gemaakt is, namelijk een witte man.
Dus kinderen, vrouwen en mensen met een andere huidskleur vallen allemaal buiten die basis categorie.
Het is tuurlijk een indicatie maar iets boven of onder het bmi is echt niet erg.
En helemaal niet bij kinderen, want die gaan soms zo de lengte in!
2 weken geleden
Het lijkt mijn dochter wel. Die was 4 maanden terug 106 cm en 22,5 kg.
We zijn daarvoor al eens doorverwezen naar de kinderdiëtiste om te kijken of we nog iets in haar voedingspatroon aan konden passen. Maar een paar kleine dingetjes echter heeft het tot dusver niet geholpen.
Verder dan wat tips geven gaat het niet, dat is prima, maar nu het geen soelaas biedt is er verder ook niets aan te doen.
2 weken geleden
Mijn ervaring is dat het peuter/kleuterlijf vanzelf de verandering inzet naar 'kind' en dat ze lichamelijk de hoogte in gaan en smaller worden.
Let inderdaad op gezondheid en volgens mij zit er (ooit van de opvang gehoort) een maximum aan wat kinderen aan boterhammen zouden 'mogen' op een dag. Dat zou je nog als richtlijn kunnen gebruiken, maar eet ze graag, koester het ook want uiteindelijk kan er ook een periode komen dat ze kieskeuriger zijn of minder eetlust hebben terwijl wij denken dat ze het wel nodig hebben (ziekte of veel bewegen). In de zomer groeien kinderen vaker in de lengte ineens hard trouwens.
Ik denk ergens misschien ook blij mee zijn dat het een goede eter is die goed groeit (en gezond). Want er zijn ook veel kinderen tenger die weinig eten.