10 Reacties
4 jaar geleden
Reactie op Hbibati
Volgens de islam als je borstvoeding geeft niet mag vasten.
Dit klopt niet je mag wel vasten als je borstvoeding geeft maar breng je jezelf of je kindje daar mee in gevaar dan moet je stoppen.
Misschien kan je eens een keertje kolven om te kijken hoeveel je produceert of haar wegen na een voedingsmoment? Als je twijfelt of je voelt je er slecht bij zou ik zelf als keuze maken te stoppen met vasten of toch minder dagen te vasten.
In de avond heel veel water drinken, nootjes eten en zorgen voor je vitamines!
Nogmaals bij twijfel voor je kindje kiezen馃槉
Veel succes deze maand en welke keuze je ook maakt het is oke vasten is 1 ding er zijn nog meer mooie aanbiddingen die je tijdens ramadan kan verrichten鈾ワ笍
4 jaar geleden
Hoi Latifa, ik heb er geen ervaring mee, maar wil je heel veel sterkte wensen met wat je keuze ook is/wordt. Het lijkt me belangrijk dat je kan doen wat het beste bij je past
Als je dochter verzadigd lijkt, zou ik denken dat ze dat ook is ;-). En als ze toch minder zou drinken, kan dat ook zijn omdat ze minder zin heeft, verkouden is, last van doorkomende tndjes heeft... Het zou toch gemakkelijk zijn als ze konden praten soms 馃槄. Goede moed!
4 jaar geleden
Ik zat ook in tweestrijd en ik heb vandaag toch besloten om niet meer verder te vasten. Ik heb de eerste 3 dagen meegevast omwille van de volgende redenen:
1) ik had mij gebaseerd op de info die te vinden is op de website van lalechelegue nl waarin het volgende wordt vermeldt:
Borstvoeding geven en ramadan kunnen goed samengaan. Gedurende de uren tussen het vallen van de avond en de dageraad kun je als voedende moeder voldoende eten om de melkproductie op peil te houden. Moedermelk wordt niet gemaakt van voedsel dat net werd gegeten, maar van de voorraden die in het lichaam zijn opgeslagen. 2) omwille van de druk van bepaalde familieleden die het wel in het verleden hebben gedaan.
3) en ook omdat ik mijn dagen van vorig jaar nog moet Inhalen omdat ik tijdens mijn zwangerschap ook niet mee heb gevast omdat ik kotsmisselijk was. Ik zag het namelijk niet zitten om 60 dagen in te halen want ook al geef je zakat blijkbaar moet je het Inhalen maar allahoea3lem de meningen zijn verdeeld.
Ik ben zeker geen geleerde maar ik heb vandaag dan toch besloten om niet meer mee te vasten omwille van de volgende redenen:
1) mijn borsten voelen duidelijk minder vol al vroeg op de dag.
2) mijn zus is dietiste en zij zegt dat als je vast je veel afvalproducten aanmaakt en je die schadelijke stoffen ook doorgeeft via jouw Melk.
3) In de koran wordt aangeraden om je kind tot minstens 2 jaar borstvoeding te geven. Borstvoeding is namelijk een geboorte recht tot 2 jaar. Als je vindt dat dit in gevaar wordt gebracht dan denk ik dat het misschien niet verstandig is om verder te vasten maar allahoea3lem.
Deze redenen wegen voor mij zwaarder door om toch niet mee te vasten en al mijn dagen later in te halen Insha Allah.
Ik wil er nogmaals bij vermelden dat ik zeker geen geleerde ben en dit voor mij persoonlijk het beste besluit is. Moge God mij vergeven als ik iets verkeerd heb gezegd.
4 jaar geleden
Reactie op Sissy_0123
Ik zat ook in tweestrijd en ik heb vandaag toch besloten om niet meer verde ...
Wauw hoe je alles zo mooi op een rij zet en gebaseerd daarop je keuze maakt om niet te vasten. Groot gelijk heb je. Ik heb ook de knoop doorgehakt en precies om de redenen wat jij benoemt.
Borstvoeding kan ik haar maar 1 keer geven en gelukkig is ramadan meer dan vasten alleen.
Heel veel succes met het geven van borstvoeding en ik hoop dat je er zo lang mogelijk mee door kan gaan. Bedankt voor het delen van jou ervarinng馃挅
4 jaar geleden
Reactie op MommySss
Wauw hoe je alles zo mooi op een rij zet en gebaseerd daarop je keuze maakt ...
Dat is graag gedaan. Ja idd dit is zo een bijzondere periode en ik zou het zo zonde vinden als mijn productie zou verminderen of helemaal zou stoppen. Iedere lichaam reageert er uiteindelijk anders op.
En idd klopt de ramadan bestaat uit meer dan alleen uit vasten.
Ik wil jou wel meegeven dat ik juist op de site van lalecheleague ben gaan kijken over giftige stoffen die zouden vrij komen tijdens het afvallen en zij melden dat dat niet wetenschappelijk is onderbouwd. Dus de meningen verschillen hier ook over.
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/88-afvallen-als-je-borstvoeding-geeft
Ik voel mij er toch beter bij nu ik niet vast omdat ik tijdens die 3 dagen continue bang was dat mijn productie zou verminderen en ik zou mezelf dat kwalijk nemen mezelf kennende. Je kan het altijd nadien Inhalen insha Allah.
Jij ook heel veel succ猫s met het geven van borstvoeding en insha Allah kunnen wij dat zo lang mogelijk verder blijven doen鈽猴笍
4 jaar geleden
Assalamu alaykom ukhti,
Een borstvoedende en/of zwangere vrouw heeft een geldig excuus om niet mee te vasten en dient voor elke niet gevaste dag fidya te betalen.