16 Reacties

één jaar geleden

Of bij cb of bij je huisarts. Maar is er een aanleiding voor dat je wil checken? Herhaaldelijk oorontstekingen? Continu ziek/koorts? Etc? Opzich hoeft alleen een 'spraakachterstand' niet een oorzaak bij de oren te hebben. En wat versta je onder babytaal? Ze hoeven namelijk ook nog helemaal niet veel te kunnen zeggen

één jaar geleden

De aanleiding is de spraak. Babytaal > brabbelen/ hmmm'men. Mijn zoontje van 20maanden zegt nog niks verstaanbaar. Zelfs geen mama/papa..

één jaar geleden

Reactie op Selmx

De aanleiding is de spraak. Babytaal > brabbelen/ hmmm'men. Mijn zoont ...
Heeft cb hier iets over gezegd bij de 14 maanden controle? 😊 Begrijpt je kindje wel opdrachten of al je tegen hem praat? Je kan je zorgen altijd bespreken bij cb of huisarts. Waar jij je fijner voelt 😊

één jaar geleden

Bij de huisarts aanvragen en zeggen dat je het idee hebt dat hij niet goed hoort.. onze zoon heeft nu buisjes en in een maand tijd heeft hij zoveel woordjes geleerd echt een gigantisch verschil..

één jaar geleden

Reactie op Lautje

Heeft cb hier iets over gezegd bij de 14 maanden controle? 😊 Begrijpt je ...
Waarover bij de 14maanden controle? Er is een spraakachterstand is verteld, maar ik hoefde me nog geen zorgen te maken werd verteld. Hij begrijpt gelukkig wel alles. Uit eigen ervaring weet ik dat ik verder moet kijken dan wat een cb en huisarts mij verteld. Oortjes checken uit voorzorg lijkt me altijd handig, dan kunnen we dat uitsluiten.

één jaar geleden

Reactie op Sol en Co

Bij de huisarts aanvragen en zeggen dat je het idee hebt dat hij niet goed ...
Oh wauw, dit hoor ik dus vaker. Wat fijn dat het heeft geholpen. Wat was bij jullie de aanleiding?

één jaar geleden

Reactie op Selmx

Oh wauw, dit hoor ik dus vaker. Wat fijn dat het heeft geholpen. Wat was bi ...
Ook het praten en wij hadden echt het idee dat hij niet goed hoorde en dat bleek te kloppen.. maar zijn zo blij ermee

één jaar geleden

Mijn zoontje heeft sinds eind mei buisjes, aanleiding was vaak oorontsteking en daarvoor zei hij al wel aardig wat woordjes..maar sinds dat hij buisjes heeft praat hij wel meer. Je kan altijd even de oortjes laten controleren en je verhaal even bij de huisarts doen. Ik ben via de huisarts bij de kno arts terecht gekomen.

één jaar geleden

Mijn zoontje heeft begin mei buisjes gekregen. Sindsdien kan hij wel meer klanken, maar komt niet verder dan papa en af en toe mama met woordjes. De kno arts heeft ons nu doorgestuurd voor een gehoortest en logopedist. Met als reden om een en ander uit te sluiten en vanwege dat er nu wel een achterstand is maar nog niet zorgelijk. Verder is hij snel erg boos, denk omdat hij zich niet kan uiten. Krabt, slaat en bijt ons. Herkenbaar voor iemand en tips?

één jaar geleden

Reactie op Selmx

Waarover bij de 14maanden controle? Er is een spraakachterstand is verteld ...
Oh dat doet ze hier ook nog niet.... ze zegt alleen baby taal ook geen pappa en mamma indd mijn oudste heeft met ruim 2,5 logopedie gekregen omdat ze wel spraakachterstand had dit kan je officieel ook pas zeggen vanaf 2,5 omdat voor die tijd de ontwikkeling nog alle kanten op kan gaan... me oudste zei al verschillende woordjes met 1,5 maar met 2,5 was ze niet voldoende vooruit gegaan me zoontje sprak geen woord met 1,5 is nu ruim 2,5 en praat volledige zinnen en verhalen.. als je haar roept terwijl ze niet naar je kijkt draait ze zich dan om? En als je opdrachtjes geeft begrijpt ze het? In dat geval lijkt het me namelijk sterk als het oortjes zijn je kan altijd checken en uiteraard checken ze eerst lichamelijk iets voor ze verder kijken maar ook ik zou me met deze leeftijd nog geen zorgen maken🤗

één jaar geleden

Reactie op Selmx

Mijn zoontje praat ook alleen baby taal, is nu 20 maanden en begint af en toe mama te zeggen maar het komt er nog niet vloeiend uit kost hem wat moeite lijkt het. Ben met 18 maanden doorgestuurd naar het audiologisch centrum voor een onderzoek en kan daar in augustus terecht. Misschien kan je dit aanvragen bij het cb?

één jaar geleden

Reactie op Dahlia22

Mijn zoontje heeft begin mei buisjes gekregen. Sindsdien kan hij wel meer k ...
Geen tips maar wel herkenning. Mijn zoontje heeft op de buisjes ja precies hetzelfde, en heb in augustus een onderzoek bij het audiologisch centrum gepland staan. Naast het fysieke “geweld” ;p, is hij tegenwoordig de HELE dag aan het gillen. Knettergek wordt ik ervan en weet echt niet hoe ik ermee om moet gaan. Negeren, corrigeren? Niks lijkt te helpen

één jaar geleden

Reactie op Selmx

Je kan inderdaad een verwijzing vragen via het cb of de huisarts. Heb je het idee dat je zoontje niet goed hoort? Als hij alles begrijpt is er denk ik eigenlijk geen aanleiding voor verder onderzoek. Vocht achter de oren zit er als kindjes vaak kno-klachten hebben. Doordat kindjes niet goed horen door het vocht achter de oren komt de taalontwikkeling niet goed op gang, ook het taalbegrip. De buisjes helpen voor een beter gehoor waardoor ze opeens de taal horen en kunnen leren. Succes!

VRIEND

één jaar geleden

Ons zoontje heeft door een aanwijsbare oorzaak zijn eerste levensjaar vocht achter zijn trommelvliezen gehad. Dit kwam meteen naar voren bij de gehoorscreening in de week na de geboorte. Daarna steeds controles gehad mij de audioloog. Hij hoorde alleen alles boven de 40 DB (dat is spraakniveau binnen een meter van hem vandaan. De vraag bleef hoe dit geluid binnenkomt (als dit geluid klinkt alsof je onder water zit, heb je er nog weinig aan in spraakontwikkeling). Buisjes zijn geplaatst toen hij 12 maanden was. Dit heeft niet meteen heel veel gedaan voor zijn ontwikkeling, hij was overall wat achter gaan lopen. Nu met 20 maanden brabbelt hij en komt er afentoe een woordje, dit is dan niet zoals bij ons andere zoontje dat het woordje daarna structureel gebruikt wordt. Hij lijkt echt anders te leren op dit vlak dan ons andere zoontje. Het is heel moeilijk te zeggen wat wat is. Vaak is geduld en vertrouwen hetgeen waar de kindjes het meest aan hebben. Ik zou niet meteen focussen op de oren, maar als je je afvraagt hoe het zit met zijn spraak/taalontwikkeling dit even bij het consultatiebureau neerleggen.

VRIEND

één jaar geleden

Reactie op NSK

Ons zoontje heeft door een aanwijsbare oorzaak zijn eerste levensjaar vocht ...
Volgens mij al eerder gezegd maar als er vocht achter de trommelvliezen zit zorgt dit ook vaak voor ontstekingen. Vocht blijft niet zomaar in de oren achter. Buisjes worden over het algemeen pas geplaatst als er veelvuldig oorontstekingen zijn. Daarnaast, buisjes nemen ook weer risico's mee, hogere gevoeligheid voor oorontstekingen en littekenweefsel door de buisjes. Heeft je zoontje vaak oorontsteking (gehad)?

één jaar geleden

Reactie op NSK

Volgens mij al eerder gezegd maar als er vocht achter de trommelvliezen zit ...
Nee nooit een oorontsteking gehad gelukkig ✊️