8 Reacties
3 jaar geleden
Ik heb 32uur op papier en neem 1 dag ouderschapsverlof. Financieel maakt het geen verschil of je ouderschapsverlof doet of 1 dag minder werken. Loon blijft t zelfde. Bij ouderschapsverlof kan je kiezen of je je pensioen wel door laat gaan op 4 dagen.
Vanaf 1 augustus krijg je ook iets van 9 weken 70% doorbetaald van ouderschapsverlof.
Qua hypotheek heb ik helaas geen antwoord.
3 jaar geleden
Qua hypotheek maakt het ook niet uit. Het ouderschapsverlof wordt anders in mindering gebracht op je inkomen. Ik heb ook ouderschapsverlof en het voordeel is dat als je wilt je gewoon weer terug kunt naar 36 uur op het moment dat deze is afgelopen. Op moment dat je je contract aanpast naar minder uren is dit voor altijd zo. En je krijgt nu vanaf september inderdaad een deel betaald vanuit de overheid!
MOD
3 jaar geleden
Ik heb een 36 uur contract en neem 4 jaar ouderschapsverlof op.
Je contract blijft dan intact en mocht je toch weer je oude uren willen werken, dan kunnen ze dit moeilijker weigeren.
Ook had ik het geluk dat er tijdens mijn 2e zwangerschapsverlof het opnemen van ouderschapsverlof is gepauzeerd zodat ik mijn 36 uur werd uitbetaald door uwv.
3 jaar geleden
Ik heb een 40 uur contract en werk 32 uur. De overige 8 zijn ouderschapsverlof. Het voordeel vind ik dat je nog geen definitieve keuze hoeft te maken in de uren die je wil gaan werken. Daarnaast is het kwa pensioen en ww voordelig. Mocht je in de ww komen, wordt er naar de 40 uur gekeken. Pensioen verschilt geloof ik we per cao. Wat betreft een hypotheek: wanneer er ouderschapsverlof op je loonstrook/werkgevers verklaring staat gaan ze uit van het lagere salaris, maar je houdt we je contract uren dus gaat weer meer verdienen na je ouderschapsverlof. Op dat moment wordt er wel meteen weer rekening gehouden met je hogere loon.
Ik ga binnenkort naar een andere werkgever en dan wel voor 32 uur. Voor mezelf weet ik dat ik niet meer fulltime wil gaan werken. Al ben ik wel blij dat ik destijds de keuze heb gemaakt voor een dag ouderschapsverlof. Nu weet ik 100 % keer dat ik een goede keuze maak met 32 uur.
3 jaar geleden
Ik heb gewoon mijn contract laten aanpassen naar 32 uur. Maar ik weet dat ik vanaf nu niet meer terug ga naar 40 uur. Als je daarover twijfelt zou ik wel ouderschapsverlof gebruiken.
3 jaar geleden
Fulltime contract en 2 dagen ouderschapsverlof tm december, dan zijn mijn uren op. Ook vanaf augustus krijg ik 70% doorbetaald over die 2 dagen dus altijd eerst die uren opmaken voordat je op papier echt minder gaat werken is mijn tip!
3 jaar geleden
Fulltime contract en 2 dagen ouderschapsverlof tm december, dan zijn mijn u ...
Ja, doe ik ook! Op papier 'meer werken' dan dat je werkelijk doet (i.v.m. verlof) is gunstiger dan officieel minder gaan werken.
Weet niet of het grote invloed heeft op je hypotheek. Scheelt geen duizenden euro's, nl. Zou je aan een hypotheekadviseur moeten vragen.
Wil je het echt berekend hebben hoeveel je in welk scenario zou gaan verdienen, zou ik je HRM'er mailen. Hebben ze bij mij ook gedaan.