43 Reacties

3 jaar geleden
Haha we ‘meeten’ in nog een topic ;)! Ik ben ook bezig: met melk, op, slapen en speen. En ik wil daar binnenkort ‘eten’ aan gaan toevoegen! Hij leek eerder deze week het gebaar voor speen te gebruiken maar dat was misschien een toevalstreffer. Hij kijkt wel heel geïnteresseerd als ik gebaar, dus ik vermoed dat hij het binnenkort oppikt.
Gebruikte je zoontje het gebaar voor melk ook ‘correct’? Als in: toen hij een fles zag of toen hij honger had?

3 jaar geleden
Reactie op MBB85
Haha we ‘meeten’ in nog een topic ;)! Ik ben ook bezig: met melk, op, slape ...
Hij probeerde eerder al het gebaar te imiteren wanneer ik het deed voor ik hem de fles gaf. Vandaag was hij heel erg moeilijk aan het doen bij het eten (hij lijkt erg veel last te hebben van zijn tandjes de laatste tijd) terwijl hij gewoonlijk heel enthousiast is tijdens het eten. Opeens deed hij het gebaar voor melk met zijn handje in de lucht en toen ik het terugdeed en vroeg of hij melk wilde begon hij te lachen en werd hij wild enthousiast. Heeft vervolgens ook de hele fles leeggedronken! Dacht eerst dat ik het me inbeelde, maar ik heb het toevallig ook op film en hij deed het echt 😆

3 jaar geleden
Reactie op Buchukimchi
Hij probeerde eerder al het gebaar te imiteren wanneer ik het deed voor ik ...
Ooow wat geweldig! Dat is ook waar ik het voor doe: het voorkomt zoveel frustratie als ze zich af en toe al kunnen uiten! En geweldig om het ook op beeld te hebben: 100 keer terugkijken 😄!

3 jaar geleden
Reactie op _eef
Ik ben heel geïnteresseerd in gebaren maar weet eigenlijk niet hoe ik moet ...
Ik ken niet veel gebaren, maar je kunt gebarentaal voor baby's bijvoorbeeld ook op youtube vinden (baby sign language). Het is eigenlijk gewone gebarentaal (dus niet apart voor baby's) maar het zijn simpele woordjes die kunnen helpen bij de communicatie. Het zou zelfs voor minder frustratie bij je kindje kunnen zorgen als ze net beginnen met praten omdat ze al wat meer gewend zijn aan het communiceren wat ze willen. Je ziet vaak ook dat ze een gebaar voor meerdere dingen gebruiken dan alleen wat het letterlijk betekent. [Klaar] zou bijvoorbeeld ook "nee" of "ik wil dit niet kunnen betekenen" en [meer] zou ook "ja" of "ik wil dit" kunnen betekenen om maar een voorbeeld te noemen.
Zo ben ik begonnen: Elke keer voordat ik mijn zoontje een fles geef laat ik hem het gebaar voor melk zien en zeg ik "melk". Hetzelfde kun je doen met andere gebaren. Je houdt je hand bij het voorwerp en doet het gebaar en zegt het woord erbij.
Ik vind gebaren zoals [meer] en [klaar] wel wat lastiger, maar hoe eerder ik ermee begin hoe eerder hij het begrijpt denk ik dan maar 😊

3 jaar geleden
Nooit over nagedacht maar ik vind het heel interessant! Ik ga me er ook eens verdiepen. Bedankt voor dit topic!

3 jaar geleden
Hi, hier iemand die vloeiend is in NGT (Nederlandse gebarentaal). 🙋🏼♀️
Gebaren is naast praten, ontzettend goed voor de taalontwikkeling. Ik merk bij mij dochter dat zij de gebaren voor eten/drinken/meer/tanden poetsen al goed door heeft.
Tips:
de app Kindergebaren
https://www.hetgebaarvandedag.nl
De dikke van Dale (gebaren)
https://ow.gebarencentrum.nl <— online gebaren woordenboek
Verder zijn er verschillende cursussen die je er voor kan volgen. Ik raad wel aan om dit te doen bij een echte doven organisatie bijv. Kentalis of Pento en niet via bijv. instagram (zie daar zoveel foute informatie en gebaren voorbij komen)

3 jaar geleden
Reactie op mamaST
G ...
Ik vind (net als TS) een woord als ‘meer’ wel lastig. Hoe leer je zo’n kleintje daarvan de betekenis? Dat heeft dus niet per se iets met gebarentaal te maken, maar meer met dat ze nog zo klein zijn. Maar aangezien jouw dochter dat gebaar al door heeft… tips zijn welkom!

3 jaar geleden
Ik ben ook aan het proberen om haar "meer" en "genoeg" te leren. Omdat ik merk dat ik het lastig vind bij het eten te merken wanneer ze genoeg heeft. Soms draait ze weg of geeft ze signalen dat ze klaar is en dan als ik wil stoppen dan wil ze ineens toch nog heel wat eten.
Ik wil haar graag meer controle geven over haar eten zonder van de papjes af te stappen, in de hoop dat ze zo minder snel gefrustreerd geraakt.
Ik doe nu vooral, het teken 'genoeg' terwijl ik het uitspreek en loop dan met het potje van tafel en doe in de keuken nogmaals het teken terwijl ik het zeg. En bij 'meer' zeg ik het terwijl ik het teken doe en bied haar dan een hapje aan als ze dan hapt zeg ik nogmaals "meer" op een bevestigende manier, samen het gebaar. 🤷🏼♀️ geen idee of het zo moet maar ik wist het anders ook niet 🤣

3 jaar geleden
Reactie op MBB85
Ik vind (net als TS) een woord als ‘meer’ wel lastig. Hoe leer je zo’n klei ...
Ik heb dit bij haar gedaan door na het gebaar eten (bij het begin van een maaltijd) tussen de hapjes door “meer” te gebaren. Dit is een simpel voorbeeld, maar ik gebruik het ook wanneer ik iets herhaal, bijvoorbeeld kusjes geven oid. Hierdoor had ze snel door dat “meer” een herhaling was van het voorafgaande.
Inmiddels doet ze nu zelf haar handje ook omhoog wanneer ik zeg meer. Ze doet absoluut niet het gebaar na (1 vinger gebaar, dus motorisch nog veel te moeilijk)
Hoop dat dit helpt. 😀

3 jaar geleden
Reactie op mamaST
G ...
Ohh bedankt voor de links! NGT is wel heel anders dan ASL als ik het zo zie. Ik wist wel dat het iets anders was, maar ik heb maar een paar woorden opgezocht en sommige lijken niet eens op elkaar 😮
Ik heb een tijdje nagedacht over of ik nou ASL of NGT zou gebruiken, en heb uiteindelijk besloten om ASL te doen. Ik woon in het buitenland en ik ken een paar moeders die ook ASL aan hun kindje leren.
Ik heb naar aanleiding van je bericht trouwens een zelfde soort online ASL woordenboek gevonden!

VRIEND
3 jaar geleden
Het lijkt mij ook super handig. Ik hik alleen tegen de standaard gebaren aan. Ik heb in de Lovevery doos een boekje met 12 gebaren ontvangen en ondanks dat ze makkelijk en duidelijk zijn, spreken ze niet altijd voor zich en lijken er veel ook niet echt universeel. Ik denk erover om her en der mijn eigen gebaren in te voeren, zoals basta/fini voor 'klaar' (platte handen naar buiten bewegen). We gaan het zien.

3 jaar geleden
Reactie op mamaST
G ...
Ik ben nu ook al een tijdje bezig. Die app is echt top! Dankjewel! Het woordenboek had ik ook al gevonden, is ook super handig.
Heb je misschien een link naar zo’n gebarenliedje?

3 jaar geleden
Reactie op MSenB
Ik gebruik trouwens baby gebarentaal omdat ik 1 de gewone niet ken en 2 omd ...
Volgens mij is de baby gebarentaal die je overal ziet gewoon American Sign Language en dus niet een aparte baby gebarentaal. Als ik de twee vergelijk vind ik idd dat ASL wat makkelijker lijkt dan NGT, vooral voor kleintjes.
Als je als doel hebt om je kindje echt volledig gebarentaal te leren is het wel handig om NGT te gebruiken natuurlijk. Maar als je doel vooral is om beter met je kindje te kunnen communiceren zou je bij wijze van ook je eigen gebaren kunnen verzinnen.
Mijn doel is vooral communiceren met mijn baby, maar ik ken ook mensen die ASL met hun kindjes gebruiken. Het is voor mij dus handig om ASL te gebruiken. Als ik in Nederland zou wonen zou ik denk ik wel NGT gebruiken.

3 jaar geleden
Reactie op Buchukimchi
Volgens mij is de baby gebarentaal die je overal ziet gewoon American Sign ...
Ik ken geen echte officiele gebarentaal dus ik kan er niet van meespreken. Ik wou vooral mijn kindje een tool aanleren om zich te uiten omdat ik het wel belangrijk vind dat zij kan aangeven wat ze wilt zonder tranen te moeten gebruiken en dan met name tijdens het eten.
"Meer" is hier dit 🤌🏻 maar dan met 2 handen en de vingers tegen elkaar.
"Genoeg" is handen omhoog met de handpalm naar mij toe en dan de handpalm naar voor draaien.
Geen idee of het ook ASL is 🤷🏼♀️

3 jaar geleden
Ik ben nu ook al een tijdje bezig. Die app is echt top! Dankjewel! Het woor ...
Hier is een heel simpel liedje:
https://youtu.be/dSHag2iocZg <— dat account heeft meerdere gebarenliedjes. Verder kan je zoeken naar: Lotte en Max :)

3 jaar geleden
Reactie op MSenB
Ik ken geen echte officiele gebarentaal dus ik kan er niet van meespreken. ...
Dat is ASL ja 😊