5 Reacties
één jaar geleden
Ik snap dat het mega frustrerend is. Hier ook een dame met eigen wil. Maar ik heb laatst iets gelezen waardoor het opeens dragelijk word.
Het schijnt dat degene waarbij kinderen het meest klieren, daar ze zich het meest vertrouwd voelen. Ik probeer het tegenwoordig dus als compliment te nemen 😅 en daardoor is het een stuk dragelijker
één jaar geleden
Misschien voor jezelf ook proberen om wat vaker dingen los te laten. Maak er geen strijd van, natuurlijk is een luier nodig en schoenen als je buiten gaat wandelen. Maar als ze in de wagen zit, prima dan geen schoenen. Respecteer haar eigen wil ook, niet altijd mama's wil is wet :) en soms inderdaad gewoon even doorbijten.
één jaar geleden
Hier ook een zoontje met een hele sterke eigen wil. Wat de rest ook al zegt, hij voelt zich het meest vertrouwd bij mij, dus uit hij al zijn frustraties ook alleen bij mij. Hij wilt ook alles zelf doen, dus laat ik hem zelf kiezen en helpen waar het kan. Als ik koffie zet drukt hij op het knopje, als we handen wassen mag hij de kraan uitdoen, etc.
Als we naar buiten gaan vindt hij het niet erg als ik hem in de wagen doe. Maar als hij buiten gelopen heeft en we moeten weer naar huis is het een ander verhaal. Wij wonen aan de voet van een berg en hij loopt nog niet goed genoeg om bergop te kunnen lopen, dus zelf lopen is geen optie. Ik leid hem dan af door hem iets van een maisvinger of speelgoed te geven. Dat scheelt vaak een hoop drama. Eenmaal in de wagen vindt hij het wel weer prima.
Luiers verschonen is altijd een strijd helaas. Hij heeft natuurlijk veel teveel te doen om even stil te blijven liggen 🫠
Bij plasluiers vind ik het niet zo erg en laat ik hem gewoon staan (yay luierbroekjes!) Maar bij poepluiers is dat lang niet altijd mogelijk...
één jaar geleden
Driftbuien horen erbij in deze leeftijd. Ik probeer de strijd zo veel mogelijk te vermijden, door te kiezen wanneer ik hem aan ga. Dus niet net voor dat ze naar bed gaan heel strikt zijn. Dan geef ik net wat meer toe of laat op eigen tempo het bepalen.
( bijvoorbeeld bij opruimen, nog iets langer vasthouden en dan later in de bakdoen.) Zo hebben ze ook ' inspraak'.
Op verschoonkussen altijd iets waar ze mee kunnen spelen: doosje, zonnenbril, een speeltje, tube..
Ik heb ook standaard soepstengels in de buggy, haha.
Verder laat ik ze ook helpen met dingen in de prullenbak doen of schoenen pakken, in en uit de buggy klimmen, tafeldekken.. Helpt ook enorm :)