26 Reacties
één jaar geleden
Jeetje wat een lastige situatie. Tips heb ik helaas niet, maar ik wilde wel even zeggen dat ik met je meeleef wat betreft oude koppige schoonmoeders.
Mijn schoonmoeder is ook bijna 70 en woont bij ons in. Hoe vaak ik wel moet herhalen wat mijn zoontje nog niet mag (hele pinda's om maar een voorbeeld te noemen 😪)
En de volgende keer dat we pinda's hebben probeert ze het gewoon weer! Ze eet het ook altijd expres voor zijn neus waardoor hij ernaar vraagt en als ik zeg dat hij het niet mag zegt ze tegen hem dat het van MIJ niet mag. Super joh 👌🏻
Het zit allemaal zo vastgeroest in hun systeem dat het bijna onmogelijk is om ze ervan te overtuigen dat het anders moet. Dus ik blijf het maar herhalen en zo goed als het kan de vrede bewaren.
Mijn man is ook niet heel behulpzaam. Als ik vraag of hij iets met haar kan bespreken zegt hij dat ze toch wel weet dat het van mij komt, dus "dan kan ik het net zo goed zelf aankaarten." Voor mij kan dat best lastig zijn aangezien ik het in het Koreaans moet zeggen en dat komt niet altijd bij haar aan zoals ik het bedoel..
Wat betreft eten.
Mijn zoontje eet wel goed, maar er waren een aantal groenten die hij nooit wilde eten. Nu eet hij een paar ervan wel. Als ik het bij het eten op zijn bord deed moest hij er niks van hebben. Hij stopte het niet eens in zijn mond. Maar als ik aan het koken was en hij kwam erbij staan gaf ik hem bijvoorbeeld een doperwtje (die vond hij niet lekker) en hij kwam opeens terug voor nog een doperwtje en nog een. Wellicht een idee om te proberen.
Ook laat ik hem wel eens helpen met koken en dan stopt hij ook ingredienten zijn mond om te proeven. Het is meer werk voor mij, maar hij vindt het geweldig om te helpen en hij leert ook veel over ingredienten (hoe ze eruit zien voordat ze in het eten belanden bijvoorbeeld).
En je kunt ook cupcakes bakken met courgette erdoor bijvoorbeeld. Daar proef je niks van!
Als jullie een tuin/balkon hebben kun je misschien ook een klein moestuintje beginnen en hopelijk zijn interesse in groenten opwekken. Als hij het zelf gezaait heeft en heeft zien groeien, en zelf geplukt heeft, heeft hij misschien meer interesse om het ook te eten.
Ik wens je iig heel veel sterkte en geluk! Hopelijk zal je schoonmoeder toch een beetje meewerken en leert je zoontje ook van groenten te houden 🙏🏻🩷
één jaar geleden
Ja lastige situatie. Die dingen zijn hartstikke ongezond om dat dagelijks aan je dreumes te geven. Mijn dochter krijgt ook wel is lekkere dingen, danoontje, kaastengeltje maar gewoon met mate.
Er zijn echt 2 dingen wat je kunt doen (naar mijn mening)
Of je blijft doorgaan en bij je standpunt blijven. Of je laat het echt volledig helemaal los.
Ik persoonlijk zou bij mijn standpunt blijven. Niemand beslist wat beter is voor mijn kind dan ik zelf.
Des noods geef je een tas met gezonde dingen mee als je hem naar zijn oma brengt? Aangeven dat hij alleen dat mag eten bijv?
Aan de andere kant. Als hij echt helemaal niks wilt eten snap ik ergens ook wel dat hij bijvoorbeeld vla krijgt of iets anders wat ongezond is. Maar dit is niet de manier om dit structureel te doen en er een gewoonte van te maken.
T is een lastige situatie maar jij als moeder weet wat het beste is voor je kind. Succes💓💪
één jaar geleden
Oeh dit vind ik wel een lastige situatie. Want mijn eerste reactie is dat ik al ontplof bij het lezen van forcefeeden en alle slechte dingen die ze te eten geeft, anderzijds heb je je schoonmoeder ‘nodig’ maar het belangrijkste, ze is een lieve en betrokken oma.
Wat misschien zou kunnen helpen, mijn (schoon)ouders wilden soms ook niet echt luisteren naar mij (ons). Ze zijn toch wat meer van een generatie die pas luisteren als een ‘dokter’ het zegt/iemand die aanzien heeft, ipv de jongere garde die een oudere niet gaat vertellen wat ze moeten doen, zoals je ook nog weleens op de werkvloer ziet.
Hier hielp het om onderbouwde artikelen te delen en aan te geven dat je graag die ‘wetenschap’ of what ever wilt volgen in de opvoeding/voeding van je kind. Welke invloed forcefeeden volgens artsen kan hebben/slechte relatie tot voeding enz.
Ik ben niet blij met die eierkoek om 16.30u en de bevestigende woorden tijdens het avondeten ‘ohja ik dacht al dat hij niet zoveel ging eten na die grote eierkoek’… Ehh nee geef die dan ook niet om half 5🤣 maar daar schik ik wel in, het is 1 dag in de week en t is dan maar niet anders.
Voor je zoontje en de relatie tot eten, zijn er gezonde dingen die hij wel lekker vindt? In dat geval als fruitmoment maar iedere dag een 🍌 of 🍓? Mijn nicht is groot geworden met tot 4jaar elke dag een potje bruine bonen van 15+ maanden, maar die bevatten wel nog meer voedingsstoffen dan chocola.
Vetten zijn voor die kleintjes volgens mij wel nodig. Dus volle producten, roomboter (zonder zout) enz is volgens mij best prima (maar ik ben geen diëtiste!). 1 boterham met roomboter en appelstroop is ook best een ‘win’ toch?
En verder, hier staat ongeveer elke week bruine bonen, bloemkool en rode kool op het menu want dat lust hij. Andere dagen een mental breakdown want hij wil zeker geen pasta ofzo. Zo’n zakje met stoofpotje is ook een hit en daar doe ik extra doperwten doorheen omdat het een redelijk kleine maaltijd is voor zijn bijna 2 jaar. Verder is t hier ook heel saai, ochtend en lunch boterhammen, tussendoor in de ochtend fruit en de middag de ene keer rauwkost en de andere keer een babykoekje. Heb alle mooie creaties (bananen pannenkoekjes enz) ook geprobeerd maar daar neemt hij geen enkele hap van.
Lang verhaal, maar misschien helpt het iets. Succes 😘
één jaar geleden
Ai lastig.
Is je vriend ook een moeilijke eter of heeft hij gezondheidsklachten door zijn (eet)opvoeding?
Ik zou proberen iets meer naar elkaar toe te bewegen over wat je kind mag eten. Je hebt haar immers nodig.
Ik heb ook geen makkelijke eters, maar de laatste paar maanden gaat het veeeel beter! Ben wat losser geworden met gezond eten. Ik laat ze bijna alles eten en er beland meer in hun mond dan op de grond tegenwoordig.
Ligt het op hun eigen bord, dan willen ze het niet. Ga ik iets eten, wordt het van mijn bord gegraaid. Dan geef ik ze gewoon van mijn bord op hun bord of als het ongezond is geef ik soms maar een kruimeltje, maar dan hebben ze het idee dat ze mee doen.
( Eigen bestek hielp ook veel.)
Ik ga wel voor de volle producten, zoals melk en boter. Ik geef ze ook krentenbollen, liga's en soms een klein beetje suiker, kaneel of zout door iets heen.
Hele Pinda's geef ik niet vanwege verstikkingsgevaar en als mijn schoonmoeder dit wil geven, zeg ik dat ook tegen haar. Mijn grens is bereikt als het in mijn ogen echt gevaarlijk is.
Je moet natuurlijk gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Succes!
één jaar geleden
Een moeilijke en vervelende situatie.
Ik geloof dat het goed bedoeld is van je schoonmoeder, maar uiteindelijk ben jij zijn moeder en is jouw opvoedingskeuze de leidraad.
Zou een gezamenlijk gesprek bij de diëtiste een optie zijn? Dat je schoonmoeder van de zorgverlener te horen krijgt wat wel en niet kan? Wie weet neemt ze dat eerder aan.
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op Buchukimchi
Jeetje wat een lastige situatie. Tips heb ik helaas niet, maar ik wilde wel ...
Wauw, dat is echt gewoon uitdagen...👿
En je man die zegt dat het vanuit jou komt, kan hij niet aangeven dat het ook echt vanuit hem komt (want stikgevaar)?
Heel veel sterkte en je poot goed stijf houden! Het leven van je kind kan er vanaf hangen in jouw geval... 😨
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op MommySss
Ja lastige situatie. Die dingen zijn hartstikke ongezond om dat dagelijks a ...
Ik was er zo ontzettend moe van om iedere keer weer knallende ruzie met haar, en als reactie daarop, met mijn man te hebben (want all haar frustratie botviert ze ook op hem af) die zegt dat het geen effect gaat hebben en mij vraagt mij minder te houden tegen zijn moeder over dit soort dingen, dat ik het op heb gegeven.
Ik heb haar gezegd dat ze alles mag doen in mijn huis met mijn kind waar en wanneer en hoe ze maar wil. Dat ik alle voorgaande restricties ook ophef. Ik heb nu echt het gevoel alsof ik faal richting mijn zoontje omdat ik hem soort van opgeef voor de halve week.
Daarna heb ik dáár weer ruzie over gehad met mijn man. Ik wilde weten of we beter konden stoppen met de diëtiste als hij en zijn moeder toch niets doen met haar adviezen en aangaf er alleen voor te staan in mijn strijd tegen ma's manier van omgaan met ons kind. Hij gaf aan dat hij de adviezen wel probeerde te volgen maar niet zo strak als ik. Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik me er niet meer mee zal bemoeien en dat iedereen maar moet doen wat ze zelf denken dat goed is. Dat ik het opgeef en uit de discussie stap. Toen heeft hij een app gestuurd naar zijn moeder, of zij zich toch echt zo goed als het gaat de aanwijzingen van de diëtiste wil volgen. Tot mijn grote verbazing. En volledig naar verwachting heeft hij daarna een hele barrage aan berichtjes, verwijten en verwensingen terug gehad die je echt niet wilt beluisteren...
Vanochtend stond ze weer op de stoep, alsof er niks gebeurd was, klaar om op te passen. Ze weet dat ik haar geen tegenstand meer geef, maar heeft wel eenzelfde verzoek van haar zoon ontvangen nu. Ik ben benieuwd of ze alles aan de wilgen hangt, want ze is toch 3 dagen alleen met onze zoon. Niemand die het zal weten of zeggen...
Het viel echt zwaar vanochtend om hem met haar achter te laten...
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op SdG
Oeh dit vind ik wel een lastige situatie. Want mijn eerste reactie is dat i ...
Ja hè, hier ook een hele rits aan mooie creaties op hem los gelaten die hij links laat liggen (want de muffin met banaan en wortel was verder suikervrij) of van zijn bordje af gegooid, zonder ook maar te proeven.
Gelukkig zijn er zeker ook gezonde dingen die hij wel lekker vindt, maar die mijn man snel vergeet omdat ze niet echt zijn smaak zijn. Zoals havermout en peer. Hier vallen gelukkig die bananen pannekoeken in goede aard en die staan hier nu ieder weekend op het menu. Doperwten en bonen vind hij ook erg lekker (gelukkig want tenzij het garnaal is, lijkt er geen vlees zijn mond te kunnen bereiken).
Als ik hem dan brood met appelstroop geef, wat hij meestal ook lekker vindt (eraf likt en het brood laat staan) kijkt mijn schoonmoeder mij weer twijfelachtig aan, want "daar zit toch ook veel suiker in" (en ze eet het zelf nooit)... 😑
Maar de diëtiste gaf inderdaad aan om veel volvette producten te geven inderdaad. Wel oppassen met verzadigde vetten, maar zolang hij nog nauwelijks vlees binnen krijgt, kan roomboter nog geen kwaad.
We hebben gisteren kipnuggets in stervorm uit Duitsland gevonden die hij zowaar wel met smaak opeet!!! Dus hopelijk komt daar verandering in. (Ijzertekort)
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op Miekoe
Ai lastig.
Is je vriend ook een moeilijke eter of heeft hij gezondheidskla ...
Ik denk dat ik die gevaar grens ook ga overnemen. Ik heb haar gezegd dat ik er klaar mee ben en ze kan doen wat ze wil zonder tegenspraak van mij.
In hun familie is de vader en het broertje van mijn man lastig met eten. Zijn broertje heeft nog steeds geen goede relatie met eten, maar geen gezondheidsproblemen.
Die knul van mij wil ook sales heel zelfstandig zelf doen. Zijn eigen bestek wordt inmiddels regelmatig ingewisseld voor mijn bestek (vork ruilen) en je kunt hem geen groter plezier doen dan hem een mes geven (kinder mes). Hij heeft gisteren kroepoek gevraagd, dus heb dat bij zijn wrap met omelet op zijn bord gegeven. Hij heeft een goed handje kroepoek gegeten MET ZIJN VORK, maar weinig wrap en gewoon geen omelet, helaas. Maar ja, hij heeft wat binnen.
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op cher151992
Een moeilijke en vervelende situatie.
Ik geloof dat het goed bedoeld is va ...
Ik heb de stencils van de diëtiste op tafel liggen zodat ze ze door kan lezen. Ik heb een samenvatting ervan ingesproken voor haar en mijn man. Maar helaas is zij het type dat dokters ook echt niet vertrouwd. Er is teveel van haar familie overleden in het ziekenhuis...
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
Wauw, dat is echt gewoon uitdagen...👿
En je man die zegt dat het vanuit jo ...
Gelukkig past mijn schoonmoeder niet op dus ben ik er altijd bij. Maar het verbaast me echt waar ze soms mee komt 😪
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
Super dat je er altijd bij kunt zijn (en vermoeiend, lijkt me)! Scheelt toc ...
Als ze echt iets gevaarlijks voorsteld of wilt doen geef ik altijd hele extreme voorbeelden. Ze zegt dan wel dat dat niet zal gebeuren, maar ze doet het dan alsnog niet zo gauw. Dit gaat dan bijvoorbeeld over stikken in pinda's of wat er kan gebeuren in een autostoel (of erger, als ik hem in de auto vast zou hebben of in de draagzak zou hebben, en ja, ze dacht dat dat veiliger was dan een autostoel).
VRIEND
één jaar geleden
OMFG, om nog even te bewijzen hoe hard ze van de pot gerukt is, wil ze nogmaals van me horen dat ik haar gewonnen heb gegeven.
Ik krijg vandaag echt vanuit het niets (oa) dit appje. MFR!!! 🤬
"Er is hier niets wat van mij is. Nogmaals jullie huis en jullie kind. Dus vraag van nu af maar liever wat jullie wel of niet willen. Kom oppassen op de kleine maar ga niet meer uit mezelf iets doen wat jullie niet aanstaat."
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
OMFG, om nog even te bewijzen hoe hard ze van de pot gerukt is, wil ze nogm ...
Begrijp ik dit appje niet goed? Dit lijkt me toch een heel lief berichtje? Ze begrijpt jullie wensen en hoort graag wat ze hierin kan/mag doen. Waarschijnlijk eerder niet opgeslagen en door de ernst er nu wel voor open staat? Of hoe lees jij dit berichtje? Jouw schoonmoeder dus jij kent haar natuurlijk het best
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
OMFG, om nog even te bewijzen hoe hard ze van de pot gerukt is, wil ze nogm ...
Hopelijk gaat ze dit nu ook echt doen. Of ze het nou serieus goed bedoelde of er een gewoon kleinzielig over doet. Zolang het resultaat er maar is!
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op Livdb1
Begrijp ik dit appje niet goed? Dit lijkt me toch een heel lief berichtje? ...
Ik had haar de middag ervoor gezegd dat ik geen ruzie meer wilde en dat ze alles mocht doen wat, waar, hoe en wanneer ze maar wil. Ze heeft dat heel lieflijk aangenomen en was daarna weer vrolijk (na echt schreeuwen en tieren naar elkaar een uur eerder).
En de dag nadat ik haar gewonnen geef en vrij spel in mijn huis met mijn kind, gaat ze opeens vragen om mijn toestemming om gemorste etensresten na de maaltijd van de kleine op mag ruimen. Alsof ik haar nooit gewonnen heb gegeven en ze het gewoon nog een keer van me wil horen dat ze van mij niets meer aan commentaar zal krijgen op haar acties.
Ze accepteert het niet als ik "nee" zeg maar nu blijkbaar ook niet als ik "ja" zeg. Alsof ze het nog eens in mijn gezicht wil eigen door me te laten herhalen dat ze alles mag zonder dat ik er tegenin te.