Mijn zoontje heeft ondergewicht. Op doorverwijzing van het CJG én het ziekenhuis doen we nu bloedonderzoek en gaan we naar de diëtiste.
Mijn schoonmoeder heeft al eens eerder een moeilijke eter groot gekregen, oa op vanille vla ipv kunstmelk. Ze is (misschien daardoor) en feeder die geloofd dat room en roomboter goed zijn voor alles en die wantrouwig is naar groente en fruit.
Zij en mijn man zijn van mening dat als de kleine iets eet, dan is het goed. Koekjes, chocola en patat eet hij goed, dus dat wordt nu heel vaak gegeven. Ik heb het voeden vs vullen advies van dokter, ziekenhuis medewerker en diëtist in mijn hoofd, evenals dat eerste 1000 dagen onderzoek, waardoor ik het liever nog probeer met producten die minder vet, zout en/suiker bevatten. Bovendien worden de gezondere producten die hij wel lekker vindt snel vergeten door mijn man, omdat die meer aansluiten bij mijn smaak (peer, havermout).
Hij is van mening dat de kleine eerst echt moet leren eten en als dat met snoepen lukt, dan gaan we daarna wil beteugelen dat hij iets gezonder gaat eten. Ik weet dat de kleine man snoepen en wil liever zijn smaak voorkeur niet zo zoet opbouwen, naast dat ik wil dat hij gevarieerd eet om zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen die hij werkelijk nodig heeft.
Zijn 70 jarige moeder past hier op, gratis, 3 lange dagen per week. Ik heb al meerdere keren met haar ruzie gehad over alle krentenbollen, danoontjes, baby groente chips, slagroomsoesjes, boterkoek, croissantjes en weet ik het, die ze hem dagelijks aanbied. Mijn man kiest haar zijde.
Hij heeft haar, op dringend advies van de diëtiste, nu wel gevraagd om te stoppen met hem forcefeeden (hoofd vasthouden en voeren), maar ze probeert het alsnog.
Ik heb haar nu gevraagd om de kleine per dag niet meer dan 1 product te geven van buiten de schijf van 5 (mijn man staat hier niet achter, dus heeft het haar ook niet gevraagd). En we hebben nu weer knallende ruzie.
Ze is oud, heel behulpzaam, en gaat niet veranderen. Moet ik inschikken en zo ja, hoe ver?
We hebben geen geld voor meer dan 1 dag opvang per week, wat we nu al doen, dus een andere oppas regelen wordt heel lastig...