27 Reacties
één jaar geleden
Reactie op milk
Ik vind dit beetje een vreemde reactie, hoezo “wel wat beters te doen”? Ik ...
En dit horen we vaak genoeg wanneer we hem ophalen dat het goed is gegaan. Vaak genoeg een opmerking tussendoor dat hij sociaal is, steeds meer kan, wat voor kapriolen hij uithaalt en dat ze superblij met hem zijn etc etc. Dit is niet dagelijks, maar zeker wel wekelijks. Aan die aantal opmerkingen heb ik genoeg.
Hier heb ik niet nog een apart 10minuten gesprek voor nodig. Als alle ouders dit willen, zou dit betekenen dat dit apart ingepland moet worden en er dus minder werktijd/energie overblijft om met de kinderen te zijn. Moeten er dus meer mensen aangenomen worden uiteindelijk terwijl er al zo’n tekort is.
Begrijp mij niet verkeerd. Als het niet goed zou gaan zou ik zeker behoefte hebben aan zoiets als een periodieke evaluatie. Maar het gaat hartstikke goed. Dat zie ik aan mijn kind en krijg ik tussendoor wel eens te horen van de opvang.
Dus ja, dan vind ik tijd aan mijn kind (en natuurlijk de andere kindjes!) geven zeker wat beters te doen dan mij apart in een ingepland gesprek vertellen hoe mijn kind het doet, want dat weet ik al.
één jaar geleden
Ik werk zelf op een babygroep als leidster. Nee je overdrijft niet maar ik snap hun wel. Als er niks bijzonders is is er ook gewoon niks bijzonders. Ontwikkelings/rapport/10 minuten gesprekken zijn meestal 1 keer per jaar .
Verder is het ook zo dat een kinderdagverblijf ook best eentonig is. Daarmee bedoel eigenlijk positief, standaard ritme elke dag. Ze komen binnen, spelen, gaan aan tafel voor t fruit moment, daarna verschoonmoment, daarna doen ze (misschien) een activiteit of spelen ze buiten/binnen. Lunchen slapen crackertje eten en dan worden ze alweer opgehaald.
Soms vind ik het ook lastig om dat elke keer te zeggen tegen ouders. Dat er niks bijzonders was en dat het goed ging. Maar als dat word gezegd dan kan je ervan uitgaan dat het gewoon een normale dag was waarin je kindje gewoon lekker is meegegaan met het dagritme, goed gegeten goed geslapen heeft lekker gespeeld en thats it. Op t gebied van ontwikkeling kan er af en toe ook wel wat benoemd worden vind ik inderdaad. Maar dat ligt ook per leidster verschillend. Hoop dat je hiermee een duidelijker beeld hebt haha
één jaar geleden
Hier krijg ik nooit communicatie overdag, alleen overdracht bij het ophalen. Als alles goed gaat is dat toch prima? 1 keer per jaar horen ze oudergesprekken te hebben. Ik werk zelf in de kinderopvang en daar hebben we echt geen rapport gesprekken. Ik heb overdag niet eens tijd om alsmaar berichten naar ouders te sturen.
één jaar geleden
Wauw dit is de eerste keer dat ik hoor over rapporten en 10 minuten gesprekken op een kinderdagverblijf 😱
Wat een werk...ik vraag me af waarom ze dat doen. Mij lijkt me een rapport en oudergesprek passend voor de basisschool, daarvoor nog niet.
M'n kleine gaat naar een gastouder. Ik krijg ongeveer 1x in de week een foto. Overdracht is bij het ophalen: goed geslapen, goed gegeten, vrolijk. Zoiets.
Prima toch?
Als ik iets wil overleggen of advies wil, vraag ik ernaar.
één jaar geleden
Reactie op Nina88
Wauw dit is de eerste keer dat ik hoor over rapporten en 10 minuten gesprek ...
Ook bij een gastouder horen 1 keer in het jaar oudergesprekken te zijn (ben zelf gastouder geweest) het is verplicht ook vanuit de ggd. Oudergesprekken zijn niet alleen voor een basisschool, maar ook voor ons als opvang goed. Zo kun je de ontwikkeling bespreken, want tussendoor is daar niet altijd tijd voor
één jaar geleden
Mijn zoontje ging vanaf het moment dat ik weer moest werken naar de opvang. De opvang werkt met een app en daar hielden ze tijdig alles bij. Hoe laat en hoeveel hij gedronken had, zijn luiers en zijn slaapjes. Ook een dagverslag en foto’s. Op een gegeven moment (volgens mij bij 6 maanden) hielden ze luiers niet meer bij, alleen voeding en slaapjes. Na zijn eerste verjaardag hebben wij een 1-jaargesprek gehad en hadden ze zijn ontwikkeling bijgehouden. Dit hebben we toen besproken. Sinds hij 1 jaar is, houden ze alleen nog maar de slaapjes bij omdat voeding een vast ritme heeft. Wel dagelijks een foto en dagverslag.
één jaar geleden
Mijn zoontje gaat met mij mee naar de opvang. Ik werk zelf in de opvang. Wij noteren echt alles. Aankomsttijd, het eten (ook ontbijt wie dat nog meebrengt), elke luier en wat het was (nat, stoelgang, nat en stoelgang, droog, potje,…), wanneer ze in hun bedje gaan, wanneer ze wakker worden, elke activiteit, wat er nog meegebracht moet worden, bepaalde mededelingen, ook temperatuur als een kind koorts heeft, als een kind ziek geworden is in de opvang wie er gebeld geweest is en of die persoon bereikbaar was of niet, vertrektijd,… alles dus. Bij ons is dat echt uitgebreid. En algemene mededelingen zetten we in de oudergroep op whatsapp. Van elk kind hebben wij ook een groepje op whatsapp met die ouders waarin we foto’s sturen en communiceren