14 Reacties

10 dagen geleden

Mijn man had het toevallig over logopedie vandeweek voor ons zoontje. Niet perse voor zijn spraak maar vooral omdat hij nu met zijn speen gestopt is en zijn tongval tijdens slapen verkeerd is en daardoor heel veel kwijlt. Ik weet niet in tot hoeverre dit nut heeft op deze leeftijd maar ben wel van mening dat je je kind het beste zo vroeg mogelijk kan helpen als je opvalt dat iets minder goed gaat. Daar hebben ze op latere leeftijd alleen maar meer aan. Je kan het vragen bij het consultatiebureau?

10 dagen geleden

Reactie op Littlebutterfly

Mijn man had het toevallig over logopedie vandeweek voor ons zoontje. Niet ...
Ja heb me zoontje vanmorgen maar ingeschreven. Wachttijd van 9 tot 12 maanden. 🫣

10 dagen geleden

Reactie op Tutje

Ja heb me zoontje vanmorgen maar ingeschreven. Wachttijd van 9 tot 12 maand ...
Zo dan! Dat is nog een flinke tijd had dat niet verwacht

10 dagen geleden

Reactie op Littlebutterfly

Mijn man had het toevallig over logopedie vandeweek voor ons zoontje. Niet ...
Dat vind ik interessant! Ik googelde al even, maar wil je uitleggen wat die verkeerde tongval inhoudt a.j.b.?

10 dagen geleden

Reactie op Ilse-M

Dat vind ik interessant! Ik googelde al even, maar wil je uitleggen wat die ...
Wij merken vooral dat hij zijn tong heel vaak tegen zijn gehemelte drukt waardoor hij zijn mond met slapen niet dicht kan doen en zijn kaak opslot staat. Als hij geconcentreerd is laat hij zijn tong vaak een beetje hangen zeg maar waardoor die vaak uit zijn mond hangt en daardoor veel kwijlt. Dit is een houding van de tong die ze vaak gebruiken met een speen maar omdat hij die nu niet meer heeft valt het meer op. En hij kan sommige letters niet uit spreken zoals de R. We zijn al spelletjes gaan doen met je tong rollen zegmaar om de spieren te trainen en met water in zijn mond en dan rrrrrr dan lukt het wel maar tijdens het praten slaat hij letters over of vervangt ze door andrre letters

10 dagen geleden

Reactie op Littlebutterfly

Zo dan! Dat is nog een flinke tijd had dat niet verwacht
Ja schrok er ook wel van... 🙄

10 dagen geleden

Reactie op Littlebutterfly

Wij merken vooral dat hij zijn tong heel vaak tegen zijn gehemelte drukt wa ...
Dan moeten wij ook ns zien voor onze dochter, dankjewel! Maar eerst van die speen af, die heeft ze nu nog om te slapen ...

10 dagen geleden

Reactie op Ilse-M

Dan moeten wij ook ns zien voor onze dochter, dankjewel! Maar eerst van die ...
Ja die heeft hij ook heel lang gehad met slapen en we zijn er nu sinds een week vanaf. Ik weet niet of er iets aan gedaan kan wordenhoor en of het vanzelf weer weg trekt maar we zijn er liever optijd bij dan dat hij het zichzelf nu al verkeerd aan leert en afleren heel lang duurt

10 dagen geleden

Reactie op Littlebutterfly

Wij merken vooral dat hij zijn tong heel vaak tegen zijn gehemelte drukt wa ...
Maar de R hoeven ze toch nog niet uit te spreken op deze leeftijd? Onze dochter praat echt heel goed maar de letter r kan ze nog niet. Dacht dat het normaal was maar ga me er ook eens in verdiepen dan...

10 dagen geleden

Reactie op Angelique126

Maar de R hoeven ze toch nog niet uit te spreken op deze leeftijd? Onze doc ...
Het kan normaal zijn hoor ik weet het niet precies wat ze 'moeten' kunnen op deze leeftijd maar wij zijn zelf van mening dat we hem beter kunnen helpen en als het vanzelf veranderd hebben we er iig alles aan gedaan om hem erin te begeleiden

7 dagen geleden

Het is "normaal" dat kinderen de eerste jaren moeite hebben met de R. Wanneer dit probleem tijdens groep 1 nog geen verbetering heeft, dan is een bezoekje aan de logopedist een goed plan. Wij hebben het gehad met ons eerste kindje (nu inmiddels 12!), vandaar dat ik dit met je kan delen 😉 Ons dochtertje (bijna 3) heeft het probleem met de R ook. Zelf veel oefeningen van onze zoon gebruiken en anders gaat zij over een jaartje ook maar even langs de logopedist. Weet niet of je hier iets aan hebt....

7 dagen geleden

Wij zijn voor de 2de keer naar de logopedie geweest. De consultatiebureau vondt dat onze dochter ondertussen wel 2/3woords zinnen moest kunnen zeggen. Maar dit was vaak 1 woord. Wij begrijpen haar. En lezen ook veel en doen veel praten en objecten aanwijzen en benoemen. Nu zien ze bij de logopedie geen achterstand ze scoort wel laag in de test afgelopen x maar wel binnen het gemiddelde. Ze krijgt 6 testjes ofzo. Daarvan is er nu 1 geweest. Kan nooit kwaad hier naar te kijken. Je weet daarna meteen hoe ver ze is in dit stukje ontwikkeling

5 dagen geleden

Reactie op Bab27

Wij zijn voor de 2de keer naar de logopedie geweest. De consultatiebureau v ...
Dankje voor je bericht. Mijn zoontje doet namelijk hetzelfde .wel fijn dat je dochtertje geen achterstand lijkt te hebben volgens de logopedisten. Succes de komende tijd. Soms komt het ook wel voor dat ze ineens met 3 jaar hele zinnen kunnen maken 😋

4 dagen geleden

Wij gaan sinds kort ook naar logopedie omdat hij bij alle woorden de eerste letter inslikt Ik merkte op een gegeven moment veel frustratie bij hem omdat anderen hem niet verstonden. De logopedie vind hij erg leuk, Het is vooral spelenderwijs leren en door middel van spelletjes doen ging hij woorden meer begrijpen en ook de eerste letters zei hij meer. Ook merk ik nu minder frustratie bij hem doordat andere hem beter gaan verstaan. Het zit standaard in de zorgpakket dus het kost in principe niks, en zolang hij het leuk vind om te gaan blijven we dit ook doen.