15 Reacties

8 maanden geleden

Ik zou hem denk ik wel laten testen. Ja eventuele uitslagen komen in zijn dossier maar goed dat kan ook zijn dat er niks aan de hand is 🤷🏻‍♀️. Mocht er wel wat zijn is het juist prettig als er nu al actie ondernomen wordt. Het kan ook zijn dat hij gewoon een zetje nodig is maar ook dat zal dan blijken.

8 maanden geleden

Ik zou laten testen, niet omdat ik het zelf zou willen weten maar puur in het belang van het kind. Of er nu wel of niet iets uit komt, je kindje is goed zoals het is en niks minder waard als er "iets" uit de testen komt. Wel kan je kindje geholpen worden en de juiste handvatten krijgen waardoor het voor hem alleen maar makkelijker wordt. Ik zou mijn kindje vooral de juiste begeleiding willen geven en als ik daarvoor moet testen om dingen te bevestigen of uit te sluiten, prima ❤️

8 maanden geleden

Ik zou ook testen, zodat als er iets uit komt je kindje de juiste begeleiding kan krijgen. Ik vind het niet testen ook meer weglopen en het negeren. Ik denk dat dit niet in het belang van je kindje is. Het is toch ook niet erg als er iets is dat het in het dossier komt te staan? Dan kan hij juist begrip en de juiste hulp krijgen. En als daarvoor wel speciaal onderwijs nodig is, lijkt me dat voor je kind ook fijner dan maar op een gewone school doen waar hij niet mee komt en niet de juiste begeleiding krijgt. Ik verwacht dat je uit België komt dat hij volgend jaar al naar school gaat, dus ik weet niet hoe het daar geregeld is. Ik heb de indruk dat in Nederland er altijd gestimuleerd zal worden als het mogelijk is om wel naar een normale school te gaan. Dus dan denk ik als je begint met een speciale school, omdat er misschien een achterstand is op het begin. Het niet betekent dat je kind nooit naar normaal onderwijs kan. Die eerste jaren is er qua ontwikkeling voor mijn gevoel nog zo weinig te zeggen. Het ene kind ontwikkeld sneller in taal, de ander in motorisch vermogen. Het zou zo kunnen dat je over 4 jaar weer geen verschillen hebt met leeftijdsgenoten. Maar dan zou ik die testen juist doen, zodat je kindje nu de juiste begeleiding krijgt, waardoor er juist een grotere kans is dat die straks wel met leeftijdsgenoten mee kan komen.

8 maanden geleden

Ik zou ook testen, zodat als er iets uit komt je kindje de juiste begeleidi ...
Je haalt me de woorden uit de mond 😊 Ik zou idd ook testen. Als hij al een labeltje krijgt, dan komt dat idd in het dossier, maar dat geeft hem en jullie en de omgeving ook handvatten om ermee om te gaan en hem op zijn manier te laten groeien. En wat sjerd ook zegt: volgens mij is het idd ook zo dat er eigenlijk altijd zo veel mogelijk wordt gestreefd naar uiteindelijk een ‘normale’ school.

VRIEND

8 maanden geleden

Stel dat je kindje inderdaad meer begeleiding nodig heeft, en niet laat testen, dan zet je hem op een gewone school, komt hij niet mee en wordt daardoor misschien wel gepest en buiten gesloten, loopt het een achterstand op en krijgt hij een mooie deuk in zijn zelfvertrouwen. Tegen de tijd dat dan ook de school aan de bel gaat hangen, ben je echt al veel tijd verloren, en je kindje veel energie aan proberen mee te komen op de normale manier die dan dus niet aan zou slaan, voordat hij ergens nieuw en laat in kan stromen waar hij ook weer opnieuw moet wennen, waardoor hij ook daar weer start, onzeker en met een achterstand en buiten gesloten vanwege de late start. Wil je dat risico lopen?

8 maanden geleden

Onze zoon is ook al bijna 25 maanden. Zegt ook nog niet veel. Maar ik merk sinds die naar de peuterspeelzaal gaat dat die veel meer dingen zegt ( onverstaanbare dingen) maar we zien wel verbetering in de 5 weken dat die er al zit. Ik zou me zoon ook nog niet laten testen.. ik wil hem gewoon de tijd te geven om te kunnen ontwikkelen op ze eigen tempo. Met 4 jaar gaan ze toch pas naar school?

8 maanden geleden

Hoi Zeycat, wat vervelend dat je zo zorgen hebt over je zoontje. Ik werk zelf als kinderpsycholoog in Nederland. Ik weet dus niet precies hoe het werkt in België, maar wil je allereerst geruststellen; het dossier is privé en er mogen alleen verslagen gedeeld worden met anderen als jullie daarvoor toestemming geven. Leg anders je vragen en zorgen aan het Centrum voor ontwikkelingsstoornissen voor. In Nederland is het zo dat er geen diagnose nodig is voor behandeling, maar dat is in België misschien anders. Dat is ook iets wat je kan navragen. Verder sluit ik me graag bij de anderen aan; ga vooral in op het hulpaanbod. hoe eerder je de juiste hulp hebt, hoe optimaler hij zich zal ontwikkelen. Heel veel sterkte met alle zorgen en keuzes ❤️

8 maanden geleden

Reactie op Tutje

Onze zoon is ook al bijna 25 maanden. Zegt ook nog niet veel. Maar ik merk ...
Ik ga het best even afwachten. In maart komt hij pas aan de beurt. Hier in België starten ze met 2,5 jaar al met school. Mijn zoontje gaat al in september beginnen.

8 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al naar Centrum Ontwikkelingsstoornissen gebeld en ze zeiden dat ze zonder mijn toestemming geen gegevens mogen delen met derden. Helaas willen artsen hier geen behandeling voorschrijven zonder diagnose. Mijn zoontje komt pas in maart aan de beurt. Ik ga het even tot dan afwachten en dan ga ik zien.

8 maanden geleden

Of er verbetering is en of het op dan moment nodig is.

8 maanden geleden

Reactie op Zeycat

Ik ga het best even afwachten. In maart komt hij pas aan de beurt. Hier in ...
Oh dat is vroeg met 2.5 jaar. Hier heb je dan peuter speelzaal tot 4 jaar. ☺️ geef hem nog even een paar maandjes. Met elk kindje komt het goed met of zonder hulp. 🥹

8 maanden geleden

Reactie op Zeycat

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al naar Centrum Ontwikkelingsstoorniss ...
Ja slim. Afzeggen kan je altijd nog doen. Hopelijk is het niet nodig tegen die tijd en anders kunnen ze je dan verder helpen. Mag je wel starten met logopedie of is daar ook onderzoek voor nodig? Ik kan ook zeker het boek ‘praten doe je met z’n tweeën’ aanraden. Daar staan voor jezelf heel praktische tips in wat je thuis zou kunnen proberen. Succes!

8 maanden geleden

Reactie op Edje24

Hoi Zeycat, wat vervelend dat je zo zorgen hebt over je zoontje. Ik werk ...
Hoi Zeycat, Ook hier een 'professional' uit NL. Uit het onderwijsveld, dat dan weer wel. In NL zijn er genoeg kindjes met autisme die op het regulier, normaal, basisonderwijs zitten. Op het moment hebben we een autistisch kindje in groep 3 (1e klas) en hij doet het prima, hoor! Sterkte en wijsheid toegewenst ❤️

8 maanden geleden

O nog een toevoeging op mijn vorige bericht: juist door het stellen van een evt. diagnose, kan je zoontje tijdig de juiste ondersteuning krijgen waardoor hij zich wellicht(!) beter ontwikkelt dan wanneer je niet zou testen. Ik wil hiermee niet zeggen dat ik pro-testen ben. Ik ben wèl voor het geven van de juiste ondersteuning en het zoeken naar wat dat dan is.

8 maanden geleden

Reactie op Edje24

Ja slim. Afzeggen kan je altijd nog doen. Hopelijk is het niet nodig tegen ...
Hier zeggen ze dat ze geen logopedie kunen voorschrijven zonder te weten wat er aan de hand is.