20 Reacties

4 jaar geleden

Als ik/wij koken zorg ik meestal wel dat het niet langer duurt dan 20 minuten.. ten eerste pasta: neem volkoren.. Neem eigenlijk alles volkoren.. rijst(zilvervlies, basmati meergranen).. Mealprep: maak soep voor 2 dagen met veel groenten erin!! Nasi kun je ook makkelijk maken voor meerdere dagen, je kunt zoveel groenten hierbij maken als je wilt :) . Er zijn echt wel makkelijke gerechten die zo klaar zijn en boordevol groenten.. Gebakken aardappeltjes, groente ,vlees(vega).. Daarnaast eet ik vaak bij de lunch komkommer, worteltjes of tomaat.. Maar je kunt natuurlijk ook een lekkere salade maken. Eigenlijk moet je er gewoon een routine van maken.. standaard 's ochtends fruit en om 15.00 uur ook. Heel handig voor als je zoon dat straks ook gaat eten. Misschien moet je er even aan wennen maar straks weet je niet beter ! Succes :)

4 jaar geleden

Jaa, lastig is het he! Wat voor ons werkt is: - Wij proberen op rustige dagen meer te koken dan we eten, zodat we 2 porties in kunnen vriezen. Op de drukke dagen (maandag en vrijdag) kunnen we dan wat uit de vriezer pakken. Favo's voor in de vriezer zijn bij ons: boerenkool, bami, ravioli, lasagne. - Toen de kleine nog veel op mij sliep, gebruikte ik veel de draagzak. Dan had ik s ochtends toch even 15min de tijd om de aardappels te schillen en de groente klaar te zetten in de pan. Soms kon ik het dan ook koken en maakte ik er een stampot van en deed dit in een ovenschaal (denk aan: prei, witlof, bloemkool). Dan hoefde ik het s avonds alleen maar in de oven te zetten als ik de kleine naar bed bracht en kon daarna dan (lees wel: pas rond 20uur 🤣) op de bank ploffen met een bord eten. - En wat wij in het begin ook veel aten: soep! Alles in grote stukken snijden (en dus in 3min klaar), in een grote pan opzetten en laten koken... en wanneer je weer even een minuut de tijd hebt kun je hem blenderen. Broodje erbij (lekker makkelijk halen bij de super, heb je ook je wandeling gehad) en je bent zo klaar... en boordevol vitamientjes! En je er bij neer leggen dat niet elke maaltijd gezond kan zijn 😉 Ik heb de afgelopen maanden ook vaker Thuisbezorgd en Mac gegeten dan in mn hele leven daarvoor 🤣 Het is wat het is... we kunnen niet alle ballen hoog houden he ❤

4 jaar geleden

Misschien is het een idee om voor meerdere dagen te koken als je man wel thuis is en dan porties in te vriezen? Wij doen een dag in de week boodschappen en dan maken we een soort van week planning met wat we de hele week eten. Soms kook ik voor 2 dagen als ik weet dat we de dag daarna veel afspraken hebben en wilt mijn baby niet slapen dan kook ik terwijl hij in de draagzak zit of ik zet hem erbij in de wipstoel en zet dan lekker muziek aan. Maar er zitten ook weten bij dat mijn man op 1 dag alles kookt en dan dingen invriest zodat we de dag van tevoren het uit de vriezer kunnen halen

4 jaar geleden

De meeste maaltijden ook de gezonde staan toch wel binnen de 20 minuten op tafel. Wij hebben hier kookboeken van lekker en simpel veel lekkere dingen en zo klaar. En misschien als je tijd hebt om te koken grotere porties maken en invriezen.. Ik bestel tegenwoordig me boodschappen wat een uitvinding. Bij de jumbo en daar staan ook recepten op die binnen de 20 minuten klaar staan. Succes🤪

4 jaar geleden

Ik vind soms de maaltijdpakketten in de winkel ook erg fijn! Moet je wel even letten op de houdbaarheidsdatum. Maar gisteren hadden we heerlijke groenten en aardappels uit de oven met een drumstick erbij. En het zorgt ook voor inspiratie om een volgende keer alles er gewoon los voor te kopen. En verder vind ik roerbakken altijd makkelijk, stukjes vlees, paprika, taugé en champignons met wat ketjap er doorheen. Maar dat kunnen ook andere groentes zijn. Voor mezelf als ik echt alleen eet, is het soms ook gewoon rauwkost en een stukje vlees ofzo erbij. Maarja wij schuiven er ook wel een pizza in of maken een keer patat. Ik denk dat ik over de week heen wel redelijk balans heb, maar ik heb sommige dagen dat ik geen groenten of fruit eet en dan andere dagen weer veel fruit en meerdere porties groenten. En misschien toch gaan plannen wanneer je iets maakt in de week, voor de boodschappen. Deed ik vroeger ook, laatste tijd minder, maar wil daar wel weer naar toe gaan!

4 jaar geleden

Ja ook hier is plannen het beste. Op vrijdag plan ik de week. Ik schrijf het ook op anders vergeet ik het en dan zet ik de boodschappen in de to do app. Hier zet ik gedurende de week als ik iets opmaak of nodig heb al de boodschappen in. Mijn man doet dan zaterdag de boodschappen. Wij doen voor 4 a 5 dagen gezond plannen en dan vrijdag zaterdag en zondag kunnen we anders invullen of ergens aanschuiven. Op Pinterest sla ik recepten op die lekker zijn zodat als ik geen inspiratie heb daar doorheen kan scrollen. Ik zal zo wat recepten delen! Verder doe ik ook tijdens het koken wel eens de oven schotel voor de volgende dag alvast maken. Dan is de keuken toch al een bende en de dag erna is zo fijn!

4 jaar geleden

https://pin.it/6jqGHm2 deze is fijn. Ik haal hier alleen de saus uit Zakje gesneden groente Kipblokjes Rijst Sausje Zakje crispy chicken met kip maken Sla tomaat en komkommer Wrap en wat honing mosterd saus eroverheen als je dat wilt. Gehakt met Mexicaanse taco kruiden maken. Dat onder in de ovenschaal, zuurkool er op en aardappelpuree er over heen. En wij wisselen af. Ene dag aardappels en de andere dag pasta

4 jaar geleden

Wij laten sinds de kleine er is 1x per week AH.nl bezorgen. Echt een uitkomst - wij zijn er heel veel minder van gaan bestellen (je hebt het eten immers in de koelkast liggen!)

4 jaar geleden

Ik zou proberen 1x per week ervoor te gaan zitten en dan voor bijvoorbeeld 5 dagen te bedenken wat je wilt eten. Man eventueel boodschappenlijstje meegeven om te voorkomen dat het 5x pasta wordt ;) en zoals hierboven gezegd anders laten bezorgen (soms ook gratis bij aankoop van bepaalde artikelen). 2 van mij favo super snelle gerechten: GERECHT 1 Nodig: Kipstukjes (wij doen vaak vega), 1 paprika, 1 ui, blikje maïs, blikje rode kidneybonen of chilibonen, wraps, cajun kruiden. Kipstukjes bakken, ui en paprika snijden en meebakken. Dan blikje bonen en maïs toevoegen + cajun kruiden (evt wat chilipoeder als je van pittig houdt). In de wrap doen, evt kaas en nog 8 minuten in de oven. GERECHT 2 Nodig: kipstukjes, zakje groente naar keuze, Maggi roerbak noedels (https://www.ah.nl/producten/product/wi419292/maggi-roerbaknoedels-sweet-chili-maaltijd). Kipstukjes bakken, zakje groente erbij en bakken. Dan water erbij + kruidenmix uit de verpakking en de noedels (volgens aanwijzingen verpakking). Staat binnen 15 minuten op tafel, super lekker en maar 1 pan vies dus weinig afwas :)

4 jaar geleden

Oh en mijn vriend en ik zitten samen in een app groep: boodschappen. Als iets op is zetten we dat er in en wie bij de supermarkt is kan de app erbij pakken en het meenemen:)

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op Pirrie

Oh en mijn vriend en ik zitten samen in een app groep: boodschappen. Als ie ...
Handuuug!

VRIEND

4 jaar geleden

Heel erg bedankt voor alle recepten, inspiratie en tips! Ik zal eens een middag voor mezelf kapen en een plan samenstellen met makkelijk en gezond. Door dat slaaptekort kun je haast niet meer helder denken over dit soort dingen... Heel erg bedankt voor het meedenken, mama's!

4 jaar geleden

Boodschappen laten we 1x in de week bezorgen. Ik maak een globale planning wat we die week gaan eten. Op maandag en dinsdag werken we allebei en zorg ik dat er lasagna, kip/room/champignonsaus, stampot of bami/nasi in de vriezer zit voor die dagen. Woensdag kookt mijn man, dat is zijn vrije dag. Donderdag kook ik extra veel. (vaak een flinke pan pastasaus in porties in de vriezer) vrijdag kook ik meestal avg. Zaterdag patatje en zondag kookt m'n man uitgebreid (biefstuk /zalm ofzoiets)

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op Nina88

Boodschappen laten we 1x in de week bezorgen. Ik maak een globale planning ...
Wat is avg?

4 jaar geleden

Reactie op Hepziba

Wat is avg?
Aardappels vlees groente 😂

4 jaar geleden

Reactie op Pirrie

Oh en mijn vriend en ik zitten samen in een app groep: boodschappen. Als ie ...
Wij hebben hier een tijdje de app ‘bring’ voor gebruikt. Daar maak je samen een boodschappenlijst. Momenteel laten wij 1x per week boodschappen bezorgen. Naar werk neem ik als lunch 2x iets kant en klaars mee wat ik bij picnic bestel. (Zo krijg ik ook met de lunch groenten binnen). Ook gewoon snack tomaatje enzo mee naar werk. In het weekend kookt 1 van ons op zondag meteen voor maandagavond. (Lasagne, stamppot, soep) Verder eten we ook wel vaak een snel in elkaar geflanste salade doordeweeks (sla uit zak, wat tomaat, komkommer en mozzarella erbij; klaar).

4 jaar geleden

Ik kook net als veel hier zoveel mogelijk vooruit. Soms wel twee dingen tegelijkertijd. Pastasaus en Chili kunnen bijv. Best veel dezelfde dingen in (ui, knoflook, paprika, tomaat) dus die maak ik dan naast elkaar. Vooral eenpansgerechten zoals nasi, prutjes waar alleen maar rijst bij gemaakt hoeft te worden of bijvoorbeeld chili! Gezond maak je het door heel veel groente te gebruiken en peulvruchten en volkoren pasta. Tip als je van rijst houdt: koop een rijstkoker. Altijd perfecte rijst en je doet water en rijst erin en binnen 20 minuten klaar. Hij houdt het ook nog warm voor als het even toch niet uitkomt en dan hoef je alleen maar het prutje (denk Chili, curry, stoofpotje of gewokte kip met groente) op te warmen.

VRIEND

4 jaar geleden

Reactie op taartjes1234

Ik kook net als veel hier zoveel mogelijk vooruit. Soms wel twee dingen teg ...
Briljant! Batch cooking! Handig!

4 jaar geleden

De dagen dat ik werk (3dagen) doen we 1. Avg, 2. Soep (dat is echt makkelijk, je gooit alles bij mekaar in de pan met water en kruiden en als het gaar is pureren, veel vitamientjes!) en 3. Eten bij schoonouders🙃 lekker makkelijk dus. op de dagen dat ik vrij ben is er meer tijd voor het koken. Van te voren een planning maken met wat je welke dag wil eten kan wel helpen als er boodschappen gedaan worden😅 en dan ook echt een boodschappenlijstje maken voor je man

4 jaar geleden

Misschien een idee om boodschappen te bestellen en laten leveren? Dit doen wij ook. 🤭 maar dit is meer omdat we geen supermarkt meer hebben in het dorp.. 😑