20 Reacties

4 jaar geleden

Wettelijk gezien mag je tot 6 weken voor je bevallingsdatum op bevallingsverlof gaan

4 jaar geleden

Ik ben uitgerekend voor 12 november ik had nog verlofdagen staan dus hen deze laten inplannen vanaf 8oktober tot 25 oktober vanaf de 26ste gaat mijn moederschapsverlof in ik ben dan thuis tot en met 6februari dan neem ik 2 maand ouderschapsverlof op zodat ik toch nog wat langer thuis kan zijn 💙

4 jaar geleden

Reactie op Happybear

Ik ben uitgerekend voor 12 november ik had nog verlofdagen staan dus hen de ...
Ik heb 0 verlofdagen helaas.

4 jaar geleden

In Nederland mag je 6 of 4 weken ervoor en dan 10 of 12 weken voor erna. Nadeel is wel dat als je de ziektewet in gaat (al is het maar voor een paar uur) dan moet je verplicht de 6 weken ervoor nemen. Ik snap je dilemma maar ik hoor overal om me heen dat het ook echt wel even goed voor je is om tot rust te komen voor zover dat lukt voordat de kleine er is. Als ik zo lees wat je allemaal te verduren hebt denk ik zeker niet dat het verkeerd is om al wat eerder je verlof in te laten gaan. Maar de uiteindelijke keuze is natuurlijk echt aan jezelf 😉

4 jaar geleden

Reactie op Sabrinablik

In Nederland mag je 6 of 4 weken ervoor en dan 10 of 12 weken voor erna. Na ...
Heb je daar een bron van? Volgens mij klopt het namelijk niet. Ik ben 5 uur per week ziek gemeld (al weken) en mag (volgens mij) nog steeds 4 weken voor uitgerekende datum mijn verlof starten.

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Heb je daar een bron van? Volgens mij klopt het namelijk niet. Ik ben 5 uur ...

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Ik ben ook voor een aantal uur per week ziek thuis maar moet verplicht 6 weken vooraf nemen. Dit is omdat je al in de ziektewet zit.

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Ik zie dat er al op gereageerd is. Maar dit is inderdaad door de rijksoverheid bepaald. Ik werk ipv 9uur nu 7uur per dag en moet daardoor helaas wel ook 6 weken van te voren al eruit. Het heeft ermee te maken dat je ziektewet uren door het UWV betaald worden en die gaan natuurlijk niet meer betalen dan nodig. Dus om die reden moet je dan verplicht die 6 weken aanhouden helaas.. als je daar met je werkgever nog niks over heb besproken zou ik dat wel aanraden.

4 jaar geleden

Ja ik zie daar dus niet staan wat je zegt... ik heb dit al wel met mijn werkgever besproken en die geeft juist aan dat ik zelf mag kiezen wanneer ik met verlof wil.

4 jaar geleden

Wordt u ziek binnen 6 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum terwijl u nog niet met zwangerschapsverlof bent?  Over dagen waarop u ziek bent binnen 6 en 4 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum ( zonder  zwangerschapsverlof) krijgt u een ziektewetuitkering. Deze dagen worden aangemerkt als dagen waarover u zwangerschapsverlof heeft genoten en kunnen dus niet meer bij het bevallingsverlof worden geteld.  Dat bedoel je denk ik he? Bij mij is het geen kwestie van dagen, maar zou het dus om 2x5 uur gaan. Ik kan me voorstellen dat die 10 uur dan van het zwangerschapsverlof af geteld wordt, maar ik lees daar niet dat je per se 6 weken vrij moet nemen voor de uitgerekende datum.

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Wordt u ziek binnen 6 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum terwijl u ...
Bij mij zou dat dan ook zo wezen.. ik werk normaal 36 uur en nu dus 28 dan zou ik dus niet 6 weken van te voren eruit moeten en dus 2 weken maar slechts 16uur in mindering gebracht krijgen van m'n verlof? Dat vindt ik nogal een verschil. Ik ga dit morgen zeker even met mijn werkgever bespreken! Wordt vervolgd 🙈

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Het klopt wat er word gezegd. Ik werk zelf bij het UWV bij de ziektwet dus ik weet waar ik over spreek. Op het moment dat je voor de verlof ziek bent gemeld bij het uwv als ziek tgv zwangerschap, dan gaan we rekenen met 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum.

4 jaar geleden

Reactie op anouksol

Het klopt wat er word gezegd. Ik werk zelf bij het UWV bij de ziektwet dus ...
Dus je moet dan echt die 6 weken voor de bevalling eruit? Even voor mijn volledige duidelijkheid 🙈

4 jaar geleden

Reactie op anouksol

Het klopt wat er word gezegd. Ik werk zelf bij het UWV bij de ziektwet dus ...
Mag een werkgever daar dan nog flexibiliteit in tonen? Door je door te laten werken en na de bevalling extra verlof te geven?

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Wordt u ziek binnen 6 weken voor de uitgerekende bevallingsdatum terwijl u ...
De verrekening van deze uren gaat toch over als je tussen 34 en 36 weken ziek wordt?

4 jaar geleden

Reactie op Sabrinablik

Dus je moet dan echt die 6 weken voor de bevalling eruit? Even voor mijn vo ...
Dat zou ik dan wel aanraden, je kan wel het laatste deel half half doorwerken, en dus officieel 4 weken van te voren met verlof gaan, maar je krijgt dan maar 10 weken na je bevalling. Dus dat zou zonde zijn.. want dan ‘mis’ je een soort van 2 weken. Als je snapt wat ik bedoel 😅

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Mag een werkgever daar dan nog flexibiliteit in tonen? Door je door te late ...
Dat zou je kunnen overleggen met je werkgever, daar kan ik geen antwoord op geven. Het uwv betaald Max 16 weken verlof, en als je ziek bent voor je verlof.. dan gaan we altijd 6 weken voor de bevallingsdatum rekenen 🤷🏻‍♀️. Overheid he 😅

4 jaar geleden

Reactie op anouksol

Dat zou ik dan wel aanraden, je kan wel het laatste deel half half doorwerk ...
Nee dan hou ik gewoon aan wat ik al had 🤣 ik dacht als het klopt wat er gezegd wordt en er dan alleen je ziekte uren afgetrokken worden van je totale verlof dan scheelt me dat anderhalve week voor erna wat ik dan nog langer zou hebben. Maar dat is dus niet het geval. Dankjewel voor de verduidelijking!

4 jaar geleden

Reactie op anouksol

Dat zou je kunnen overleggen met je werkgever, daar kan ik geen antwoord op ...
Ja precies. Dus als werkgever zegt, prima als je tot 4 weken doorwerkt, dan mag je van ons (dus niet uwv) 2 weken extra verlof na de bevalling pakken, dan is het ook geregeld.

4 jaar geleden

Reactie op Mama101

Ja precies. Dus als werkgever zegt, prima als je tot 4 weken doorwerkt, dan ...
Inderdaad. Zou dat even bespreken met je werkgever, en anders gewoon met 6 weken van te voren gaan. Gewoon je recht op 16 weken verlof gebruiken, we gaan het nodig hebben! 😄