14 Reacties

één jaar geleden

Mijn zoontje brabbelt alleen, niks verstaanbaars. Nog zelfs geen mama/papa....

één jaar geleden

Volgens mij is het zo dat er bij minder dan 5 woordjes vanaf 18 maanden rekening gehouden wordt met een taal/spraakachterstand. Wil niet zeggen dat dat ook doorzet natuurlijk, voor hetzelfde geld trekt het gewoon netjes bij. Als je je zorgen maakt zou ik langs een kinder logopedist gaan oid. Als het uiteindelijk wel een taal/spraakachterstand blijkt te zijn is het beter om er snel bij te zijn. Er zijn genoeg verschillende redenen dat een kind een taal/spraakachterstand kan krijgen en volgens mij kan het in de meeste gevallen met wat hulp gewoon verholpen worden.

één jaar geleden

Hier ook sinds kort mamama, mama af en toe. Verder alleen brabbelen en niks dat op woordjes lijkt. Begin me ook echt af te vragen wanneer het komt

één jaar geleden

Hier ook kindje die heel weinig zegt. Denk zo'n 5 woordjes. Enigszins maak ik mij niet druk, omdat de oudste ook pas rond 20/21 maand zijn echte woordje zei langs papa mama etc. En nu praat hij als 3 jarige de oren van je hoofd. Nooit bij logopedie geweest, maar wel extra afspraak met 2jr voor de spraak bij cb, om te kijken of hij niet doorverwezen moest worden. Op de opvang destijds zeiden ze, het is net een spons, hij neemt alles op, hij begrijpt je en die spraak komt straks in een keer allemaal er uit. Wellicht kun je dit bespreken met je arts op het cb of de leidster op de opvang (als je kindje naar de opvang gaat) Ik heb daar toen toch wel steun aan gehad.

één jaar geleden

Hier alleen papa, mama, die en koe 😅 en wat gebrabbel 🤷‍♀️ hier was die meer op andere gefocust bijvoorbeeld met dingen opstapelen/dingen in elkaar doen en vormpjes erin doen. 🤷‍♀️

één jaar geleden

Reactie op Tutje

Hier alleen papa, mama, die en koe 😅 en wat gebrabbel 🤷‍♀️ hier was die ...
Daar is ze inderdaad ook heel erg mee bezig!

één jaar geleden

Reactie op Buchukimchi

Volgens mij is het zo dat er bij minder dan 5 woordjes vanaf 18 maanden rek ...
Dankjewel voor je reactie, ik heb volgende week een afspraak bij het cb😊 ik ben benieuwd, aan de ene kant denk ik laat het lekker gaan het komt vanzelf wel, maar aan de andere kant is het inderdaad fijn om er snel bij te zijn mocht er een spraakachterstand ontstaan

één jaar geleden

Hoe gaat het inmiddels met de kindjes uit dit topic? Mijn zoontje die 17-11 2 jaar wordt zegt nog steeds geen woord. Nog steeds alleen brabbelen en praten in een taal die ik niet versta

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Hoe gaat het inmiddels met de kindjes uit dit topic? Mijn zoontje die 17-11 ...
Hier wordt hij 10-11 2jaar, nog steeds geen woordjes. Alleen baby gebrabbel en ge-"hmmm". Ben speciaal hiervoor naar het cb geweest vandaag. Ik heb morgen een vervolgafspraak bij de arts in het cb. Het plan is om uit te zoeken waar het vandaan komt dat hij nog niks zegt. Ik was er dit keer wel echt klaar mee, en zocht echt hulp van ze bij t cb. Ben benieuwd...

één jaar geleden

Reactie op Selmx

Hier wordt hij 10-11 2jaar, nog steeds geen woordjes. Alleen baby gebrabbel ...
Hier zelfse verhaal alleen mamma en pappa sinds kort ga het ook aankaarten bij cb.. ik weet wel een beetje wat me te verwachten staat me oudste dochter was ook erg laat en kreeg met 2,5 een doorverwijzing voor logopedie en een verklaring voor vve toen ging ze 3 dagen naar psz met speciaal vve methode. Dit heeft haar enorm geholpen en nog steeds heeft ze logopedie voor de uitspraak maar ze kletst verder de oren van me hoofd 🤭 wat wel belangrijk is of ze jou begrijpt dus opdrachtjes uitvoert als je ze vraagt zonder wijzen of uberhaupt reageert als je dr iets vraagt want dan kan het nog lichamelijk met de oren bijvoorbeeld iets zijn. Waarschijnlijk kan je dit ongeveer ook verwachten ik zou wel als je je zorgen maakt voor die logopedie doorverwijzing vragen aangezien er ook nog vaak een wachtlijst zit. Hopelijk hebben wij ook snel kletsende peuters😅 lastig he soms als ze nog alles communiceren op hun manier merk dat ze heel goed wel dingen voor elkaar weet te krijgen met wijzen en "hmmen" maar ook snel frustratie bij onbegrip...

één jaar geleden

Reactie op Mommyofboth

Hier zelfse verhaal alleen mamma en pappa sinds kort ga het ook aankaarten ...
Ja hier zelfs geen mama of papa, gewoon helemaal niks verstaanbaars helaas. Hij lijkt alles wel goed te begrijpen gelukkig, ik denk niet dat ik me daarover zorgen moet maken. Verder heeft hij ook nooit last van z'n oortjes, (eventueel vocht achter het trommelvlies kan ook wat betekenen.) Ik weet het niet, het is allemaal nieuw voor ons. Eerste kindje. Kun je ook een vve traject krijgen als hij al naar de opvang gaat? Hij is nooit ergens geweest, maar vanaf 2j gaat hij 2dagedelen starten bij de peuteropvang, ivm dat we ons eigenlijk zorgen maken om z'n spraak hebben we hem maar ingeschreven. Ik ben benieuwd hoe ver ze gaan komen en wat het plan morgen zal zijn.

één jaar geleden

Reactie op Selmx

Ja hier zelfs geen mama of papa, gewoon helemaal niks verstaanbaars helaas. ...
Ja hoor zeker vve is vaak op de psz tenminste in mijn regio wel maar moet je even uitzoeken of jou psz ook vve heeft. Op die manier heb ik het ook gekregen mijn oudste ging ook niet naar de opvang en vanaf 2,5 2 dagdelen psz dat werden er dus 3 door haar vve verklaring en dan zitten ze er iets meer bovenop meer observaties etc dit krijg je meestal vergoed vanuit de gemeente dus zeker fijn als dat kan :) Psz zelf is natuurlijk ook supergoed voor de ontwikkeling ook het spelen met andere kindjes voorbereiden voor school en super leuk voor ze! Ben benieuwd wat er bij jou uitkomt het komt zeker goed alleen sommige kindjes hebben net een extra steuntje en tijd erbij nodig😊

één jaar geleden

Mijn zoontje wordt 28-11 2 jaar. Hij zegt alleen papa en ‘die’. Hij weet wel dondersgoed wat ik bedoel als ik iets zeg. Alleen het praten blijft nog steeds bij brabbelen. Vorige week bij het CB geweest en doorgestuurd naar een audiologisch centrum (wachttijd 4 maanden). Op het CB raadde ze aan om in de tussentijd naar logopedie te gaan, dat ga ik volgende week regelen

8 maanden geleden

Reactie op Selmx

Hier wordt hij 10-11 2jaar, nog steeds geen woordjes. Alleen baby gebrabbel ...
Wij hebben dit precies jammer dat cb zo laks zijn. Enige wat zij zeggen is het komt wel hij net 2 blabla. In buitenland nemen zijn gelijk actie zij wachten niets anders is het te laat. Ik push gewoon nu cb of zelf speech therapie inschakelen.