7 Reacties

8 maanden geleden

Waarom wil je haar naar een peuter plus groep en de fysio hebben? Ik denk wellicht nog simpeler.. maar de ene kind is sneller ik de taal ontwikkeling en de andere motorisch... Hier een jongen die motorisch voor loopt en qua taalontwikkeling wellicht iets achter loopt... Hier hebben we aan de opvang gevraagd of zij van mening zijn dat hij achterloopt op leeftijds genoten en zij zagen dat hij op een soort gelijk niveau als andere jongens zat, maar als ik het met meisjes vergelijk loopt hij achter.. Zolang ze medisch niks mankeert zou ik me geen zorgen maken... Qua vervelen zien we hier ook dat het 1 hem beter ligt en hij iets leuk moet vinden. Puzzelen en bouwen is makkelijk en vind jij leuk en doet hij dan ook vrij lang maar een pop hoeft hij niks van te weten (en hij helpt wel weet mee met zorgen voor zijn zusje, speen indoen, luier geven, aai over de bol, flesje geven).. Magnetisch zand vind hij niks aan maar speelrijst geweldig... En morgen kan dit ook weer anders zijn 😅.

8 maanden geleden

Kinderen zijn op deze leeftijd sponzen en leren snel door imiteren. Ik zou haar gewoon lekker zichzelf laten zijn en zeker niet gaan overvragen (zowel niet door een peuterplusgroep als door fysio, tenzij er echt een medisch probleem is!). Hier een jongetje dat motorisch enorm snel was in het begin. Praten bleef wat achter terwijl hij wel veel begreep. Nu met net 2 jaar staat hij motorisch al een tijdje stil maar loopt hij qua praten weer voor volgens het kdv en maakt hij opeens puzzels met 20 stukjes (waar hij 3 weken geleden een legpuzzel echt nog niet snapte). Wat ik probeer te zeggen: ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo, en uiteindelijk levelt dat wel uit. Gewoon genieten van wat ze kan en leert en het daarbij laten zou mijn advies zijn :).

8 maanden geleden

Wat al gezegd is, ze kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen. Het ene kind ontwikkeld motorisch sneller en het andere qua taalvaardigheid. Je kan natuurlijk wel het motorische stimuleren. Ik zou dat niet door een peuter plus groep of fysio doen, maar zou eerder de volgende activiteiten meer doen: - naar een speeltuin (buiten of binnen) - zelf in de tuin een speeltoestel of glijbaan enz hebben waar ze op kunnen spelen - peuterzwemmen (echt een aanrader, doe al zwemmen met mijn zoontje vanaf 5 maanden en hij leert daar zoveel van en het is zo leuk!) - peutergym Vooral dus lichaamsbewegelijke activiteiten gaan stimuleren, als je het idee hebt dat ze daarin achter loopt en je je er druk om maakt. Al komt dat ook vanzelf denk ik wel goed. Ze hebben een eigen tempo in de verschillende vaardigheden.

8 maanden geleden

Wat leuk te lezen dat ze al veel kleuren kent en in hele zinnen praat. Wat een mooie ontwikkelingen maken onze kleintjes he. Wat je thuis bijvoorbeeld kunt doen is een parcour maken van bijvoorbeeld kussens en wat verhogingen. Let er op dat ze beide benen afwisselen. Eerst met links stappen, rechts afstappen en andersom. De trap op lopen. En voor de armen bijvoorbeeld knuffels in een bak proberen te gooien. Met links en rechts. En buitenhuis bij bijvoorbeeld een monkey town lekker ravotten en trampoline springen. Of peutervoetbal, voetjebal (ook heel leuk voor meiden). Is vaak vanaf 2 jaar al. Ken je de kinder encyclopedie speciaal voor kinderen vanaf 2jr? Fantastisch mooi. En eerste van Dalen woordenboek. Hiermee daag je haar lekker uit met nieuwe woorden leren en rijmen. Of koop een Engels/NL beeldwoordenboek of een andere taal, en daag haar uit in het leren van een andere taal. Luisterverhalen zijn ook leuk, hierdoor gaat ze (nog) meer in plaatjes denken. En probeer eens of ze zelf verhaaltjes kan vertellen/verzinnen. Niets moet, maar misschien heb je hier iets aan. Veel plezier samen :)

8 maanden geleden

P.s naar de fysio toe gaan kan nooit kwaad hoor. Bij twijfel gewoon altijd doen vind ik.

8 maanden geleden

Britannica - Mijn eerste encyclopedie

8 maanden geleden

Reactie op Dina-Marie

Wat leuk te lezen dat ze al veel kleuren kent en in hele zinnen praat. Wat ...
Wauw, dankjewel voor de tip!