7 Reacties

8 maanden geleden

Wij proberen onze dochter te leren wat 'plagen' / niet leuk is. Ze kan dit tot nu toe goed onderscheiden. We leren haar nu ook dat zij dit op diverse manieren duidelijk kan maken. Door bijvoorbeeld: 'je mag niet plagen of nee, stoppen' te zeggen . Als ze huilend bij me komt en verteld wat er is, zeg ik telkens: wat zeg je dan ? Dan zegt ze: .......... mag niet plagen, stoppen! Dit moedig ik enorm aan en ik merk ook dat ze hier meer zelfvertrouwen door krijgt. Ze zegt dit nu steeds vaker uit zichzelf. Het zal niet altijd het 'plagen' stoppen, maar het leert haar wel haar grenzen aan te geven.

8 maanden geleden

Hoe zelfstandig/zonder toezicht speelt ze? Omdat je het hebt over naar jullie toekomen om te klagen. Ik zou meer begeleiding geven om het in goede banen te leiden als het niet goed gaat. Ze zijn nog te jong om zelf goed samenspel te creëren.

8 maanden geleden

Ik herken dit heel erg! Er word ook vaak (door familie) niet geluisterd naar mijn zoontje omdat hij zachter praat dan de rest dus ik ben hem nu heel erg aan het leren om harder te praten en soms moet hij echt gillen voordat er naar hem geluisterd word waardoor hij alles aan mij vraagt want ik luister wel. Ik loop tegenwoordig met hem mee en dan zeg ik vraag maar aan... Dan heb ik al de aandacht van die persoon waardoor ze wel naar hem luisteren. En ik leer hem het zelf vragen. Met spelen met andere kinderen laat ik het hem ook vaak zelf oplossen. Ik ben hem nu aan het leren om niet doen of niet leuk te zeggen in zulke situaties zodat hij zijn grenzen aan kan geven. Als andere ouders niet ingrijpen en je gaat echt over mijn grens dan doe ik het laat me kind niet pijn doej door iemand anders. Vaak merk ik wel dat ouders dan denken oh ik moet er iets aan doen en dan ineens doen ze het wel

8 maanden geleden

Reactie op Mama101

Hoe zelfstandig/zonder toezicht speelt ze? Omdat je het hebt over naar jull ...
Het is vaak dat ik vrienden/familie tref bij verjaardagen en natuurlijk afgelopen week de feestdagen. Dan is er wel continu toezicht, maar ben je ook weleens in gesprek natuurlijk.. Lastig om daar balans in te vinden

8 maanden geleden

Reactie op MKBES

Wij proberen onze dochter te leren wat 'plagen' / niet leuk is. Ze kan dit ...
Goeie, dankjewel!!

8 maanden geleden

Reactie op Littlebutterfly

Ik herken dit heel erg! Er word ook vaak (door familie) niet geluisterd naa ...
Fijn om wat herkenning te lezen!! En inderdaad ook de goede tip om ze een bepaald zinnetje aan te leren, wat ze dan kan zeggen! En wat zou je doen als de andere ouder niet ingrijpt? Het voelt altijd zo misplaatst om een ander kind te corrigeren als de eigen ouder niets doet 🫠

8 maanden geleden

Reactie op ChristinaJo

Fijn om wat herkenning te lezen!! En inderdaad ook de goede tip om ze een ...
Gewoon ingrijpen hoor. Wij zaten ooit in de ballenbak met een kind van een jaar of 4/6 (geen idee wie het was en waar zijn ouders waren, en ik ben slecht in leeftijd schatten). Hij ging ballen gooien naar ons en naar onze dochter (van toen 1,5). Na een paar keer zeggen dat hij moest stoppen, hebben we hem de ballenbak uit gezet. Daaag!