Ha!
Afgelopen tijd merk ik dat mijn dochter van twee jaar oud toenemend over zich heen laat lopen door andere kinderen (van familie en vrienden). Dit uit zich dan in afpakken, omver laten duwen enzovoort. Vanzelfsprekend vind ze dit niet fijn en komt ze op zulke momenten naar mij of mijn man toe. Als ze haar daadwerkelijk pijn doen of het gaat over een grens, dan grijp ik in door het gedrag van het andere kind te corrigeren en aan te geven wat wel wenselijk is.
Ik merk dat ze na het ingrijpen nog meer op mij/mn man gaat leunen en bij het minste al komt klagen. Dit is natuurlijk nooit mn bedoeling, want alle kindjes van haar leeftijd moeten sociaal nog van alles leren en ik wil ook geen zeurpietje van haar 'maken'.
Nu heb ik 2 vragen waar ik op google ook weinig antwoord op vind:
- Hoe zet ik haar in haar kracht zodat ze zelf voor zichzelf leert opkomen en zorg ik wel ervoor dat ze het gevoel heeft dat ik haar steun op bovenstaande momenten?
- Hoe gaan jullie om als de ouders van de andere kinderen niet ingrijpen bij duwen/slaan/schoppen wat echt over een grens gaat?
Dankjulliewel alvast!