15 Reacties
MOD
één jaar geleden
Allereerst gecondoleerd met dit verlies!
Is het de opa van jullie dochtertje of de opa van jullie als ouders?
Wij zijn beide oma's verloren toen onze oudste 1 was. Wij hebben toen gekozen om hem niet mee te nemen.
Toen onze oudste 2,5 was en jongste 4mnd is hun opa overleden. En toen zijn ze er wel bij geweest. Omdat dit dichter bij hun stond natuurlijk.
Elke keuze die je maakt is goed, maar zou het wel bespreken met de directe familie, wat verwachten zij.
één jaar geleden
Reactie op MamaLars
Allereerst gecondoleerd met dit verlies!
Is het de opa van jullie dochtertj ...
Het is mijn opa. Haar overgroot opa, maar ze kwam daar elke week met mijn ouders. Ze waren heel close. Dat maakt de keuze wat moeilijker. Ze is nu 20 maanden, dus qua leeftijd nog niet heel veel begrip denk ik voor de situatie.
De directe familie wil graag dat ik even met haar kom tijdens de condoleance. Vind het zelf best pittig voor zown kleintje om al die heftige emoties te moeten voelen. Dus dat maakt me aan het twijfelen
één jaar geleden
Gecondoleerd.
Ik heb besloten dat als er een close band is, hij sowieso wel de kans moet krijgen om afscheid te nemen. Zodra hij oud genoeg is om zich op een begrafenis te kunnen gedragen, gaat hij ook gewoon daar mee naar toe. Ik ken mensen die hun kinderen hun hele leven hebben geweerd van begrafenissen en die gaan nu als volwassenen misschien niet eens naar die van haar opa en oma. Ik ga vanaf m'n 7e al gewoon mee naar begrafenissen, elk leven heeft een einde. Maar het kindje moet het, denk ik, wel snappen en zich ook rustig kunnen houden.
MOD
één jaar geleden
Reactie op Merelltje
Het is mijn opa. Haar overgroot opa, maar ze kwam daar elke week met mijn o ...
Begrijp dat het een lastige keuze is. Maar kindjes hebben veel door en zij mogen ook een soort afscheid nemen.
Wij hebben het toen gezien met de uitvaart van mijn schoonvader, het geeft ook weer klein beetje leven.
één jaar geleden
Reactie op NdH89
Gecondoleerd.
Ik heb besloten dat als er een close band is, hij sowieso wel ...
Dankje!
Ja de begrafenis hebben we besloten niet te doen, omdat die de hele dag duurt.
Het zou dan puur bij de condoleance zijn, dit gebeurd in het huis van opa en oma. Dus het is bekend terrein voor haar.
Ik wil haar ook zeker leren dat dit onderdeel is van het leven. Maar vind haar nog wel erg jong.
Maar tot nu toe zegt bijna iedereen dat ook op deze leeftijd het oké is om haar dit te laten zien. Dus mss moeten we het maar gewoon doen☺️
één jaar geleden
Wij hebben onze dochter met het overlijden van mijn oma wel meegenomen. Dit komt doordat wij een grote familie hebben en er veel meer kinderen kwamen van verschillende leeftijden maar ook die van haar. Ook vooral omdat ik wist dat het voor mijn ouders een moment is waar ze van gaan stralen en dat toen wel konden gebruiken. Daarna heeft mijn man haar bij ons thuis op bed gelegd en is zijn vader daar gaan oppassen. En hebben we contact gehouden waar hij daarna naar toe kon komen, maar hij was nog op tijd voor de volgende dienst 👌
Ze deed het super goed, en het was fijn dat het zo kon! Wel hadden we voor de zekerheid speelgoed en een snackie mee voor haar 🤭
Ze was eerst wel overweldigd door alle mensen en nieuwe indrukken denk ik, maar daarna ging ze ook een beetje rondrennen. Mijn man is toen wel iets eerder weg gegaan van de eerste dienst, maar dat snapte iedereen ook natuurlijk.
Jij kent je kind het beste natuurlijk.
Succes met je keuze en gecondoleerd.
één jaar geleden
Hallo!
Aller eerst gecondoleerd!
Het is wat je natuurlijk zelf wilt.
Persoonlijk zou ik het wel doen. Sowieso leren kinderen dan dat iemand die overleden is, slechts het lichaam achter heeft gelaten.
Dat is dus het lichaam van opa en niet opa zelf. Zo leren kinderen dat het ook niet eng is.
Manu Keirse kan dit op YouTube veel beter uitleggen, hij geeft ook tips hoe je dit aan kan pakken. Er staan best wat lezingen op YouTube
Heel veel sterkte!
Liefs
VRIEND
één jaar geleden
Reactie op Merelltje
Dankje!
Ja de begrafenis hebben we besloten niet te doen, omdat die de hel ...
Op deze leeftijd zullen de emoties voor je kindje wel meevallen omdat het besef gewoon nog grotendeels mist.
Het is goed om ze er kennis mee te laten maken en misschien pikken ze de emoties op van anderen waardoor ze misschien wat van streek kunnen raken. Daarom lijkt het mij heel goed dat de kleine niet aanwezig is op de plechtigheid. Zou veel te druk worden voor het kind, en niet prettig voor je eigen verwerking van het afscheid.
één jaar geleden
Reactie op Hepziba
Meegenomen naar de condoleance of de hele plechtigheid? In geval van het la ...
Bedankt!
Ze is alleen mee geweest naar de condoleance en is halverwege mee genomen naar huis door mijn schoonouders. De dag van de begrafenis hebben we haar niet mee genomen. Dat vond ik zelf voor haar te heftig en was ook bang dat ik geen ruimte en tijd zou hebben voor een goed afscheid omdat ik druk zou zijn met het achter haar aanvangen.