25 Reacties

één jaar geleden

Hier ook een dochtertje van 18 maanden die nog niks zegt. Het enige wat je volgens mij echt kan doen is voorlezen en liedjes zingen. Mijn oudste dochter sprak vroeg en we doen dit keer niks anders.

één jaar geleden

Je zoontje laat al wel wat woorden horen. Hier zegt hij nog helemaal niks, alleen babytaal en mamamam maar weet niet bewust waarvoor. Maar me ook erg zorgen. Jij zou je geen zorgen moeten maken denk ik, op en auto vind ik al heel wat.

één jaar geleden

Reactie op Selmx

Je zoontje laat al wel wat woorden horen. Hier zegt hij nog helemaal niks, ...
Ik vind altijd wel wat rust in het ‘elk kindje op zn eigen tempo’ maar toch, zorgen maak je je toch als het maar niet komt..

één jaar geleden

Mijn dochtertje zegt ook niet gek veel hoor haha, maar zij is motorisch gewoon wat vlotter... elk kindje doet alles op hun eigen tempo en manier, naast dat ik mama ben, ben ik ook gastouder en ik zie zo de verschillen tussen elk kind zelfs in dezelfde leeftijden. Heel normaal😊

één jaar geleden

Reactie op BAMPatricia

Mijn dochtertje zegt ook niet gek veel hoor haha, maar zij is motorisch gew ...
Mn zoontje is motorisch ook veel vlotter. Kon al lopen 1 week na zijn eerste verjaardag en klimt het liefst overal op, dat stelt me ook wel wat gerust haha

één jaar geleden

Veel voorlezen en liedjes zingen inderdaad. En alles blijven benoemen wat je ziet, als je bijvoorbeeld gaat wandelen: bomen en bloemen aanwijzen en benoemen enz. Van die flapjesboeken zijn hier ook favoriet, met een leuk plaatje eronder. Of zoekboeken, waar je samen opzoek kunt naar de afbeelding. Maar hij zal het (heel cliché) toch op z'n eigen tempo doen uiteindelijk, komt allemaal vanzelf goed. Voor je het weet lult ie de oren van je hoofd 😄

één jaar geleden

Ik heb gelezen dat goed je kind zijn lichaamstaal lezen ook een belemmering KAN zijn als je alles geeft zondrr het te benoemen. Sinds let ik er zelf ook op. Als ze naar het water wijst, zeg ik "wil je graag WATER?" Dan zegt ze meestal "da" (ze blijkt meertalig pools/nederlands ondanks we geen poolse roots hebben, vast een fabrieksfoutje)"Vraag maar WATER als je wil drinken" en terwijl geef ik haar drinken.. alles benoemen 🤷🏼‍♀️ dan pikken ze het wel op als ze er klaar voor zijn

één jaar geleden

Reactie op zeratje

Mn zoontje is motorisch ook veel vlotter. Kon al lopen 1 week na zijn eerst ...
Dat bedoel ik dus😊 hij is dan waarschijnlijk meer motorisch bezig eerst spraak volgt dan wel

één jaar geleden

Er zijn een paar methodes die ik gebruik om hem te stimuleren. 1. Mijn zoontje zegt al heel veel en praat mij ook heel veel na, maar als ik iets steeds herhaal is de kans kleiner dat hij het na zegt. Het is bijna alsof hij het in zijn hoofd even moet verwerken. Soms zegt hij iets pas na een halve minuut na ofzo (of helemaal niet en de volgende dag/week zegt hij het opeens). Wanneer ik iets benoem zeg ik het dus 1x en dan wacht ik om hem de tijd te geven om het te verwerken. 2. Als hij een woord na zegt probeer ik het hem ook niet nog een keer te laten zeggen, maar antwoord ik bijv met "ja, dat is een koe! Wat zegt een koe?" Even wachten en als hij niet antwoord zeg ik bijv "een koe zegt....(lange pauze)....boe!" Als je probeert ze het nog een keer te laten zeggen kan het voor hen voelen alsof ze het verkeerd zeggen en je ze verbeterd. En dat is niet echt motiverend natuurlijk. 3. Als ik liedjes zing of verhaaltjes voorlees die hij goed kent laat ik hem ook wel eens een woord invullen. Dan stop ik en kijk hem vol verwachting aan. Als hij het woord dan zegt reageer ik enthousiast en bevestigend en zing/lees weer verder. Een favoriet is "brown bear brown bear what do you see?" van Eric Carle waar hij het woordje "me" invult. Als hij het woord niet invult, zeg ik het zelf en probeer ik het bij de volgende ronde weer. Dit werkt vooral goed bij boekjes/liedjes met veel herhaling. Zoals hier ook al gezegd is benoem ik alles, ik zing veel liedjes en lees veel voor. Mijn zoontje is wel snel met praten, maar is motorisch gezien minder snel. Dit gezegd hebbende, het ging bij mijn zoontje ook niet allemaal in 1x hoor. Ze zeggen dat het vanaf 50 woorden opeens heel snel gaat. Wij zijn zeker voorbij de 50 woorden nu en ik merk ook echt dat het opeens veel sneller gaat. Met 18 maanden zouden ze naast papa en mama nog 2 of 3 woordjes moeten kennen geloof ik. Dus wat dat betreft zit je zoontje gewoon binnen de marge! En voor je het weet lult hij de oren van je hoofd 😉

één jaar geleden

Hier ook een zoontje dat met 11 maanden zelfstandig liep maar nog geen 1 woord zegt. Zit er ook echt op te wachten haha. Wel veel gebrabbel maar niks wat op woorden lijkt..

één jaar geleden

Wij hebben een zoontje wat inderdaad vrij veel woordjes zegt al. Qua stimulans veel praten, boekjes lezen, plaatjes aanwijzen en kinderliedjes van juf roos. Vaak is het nu in de ochtend als we beneden zijn dat hij roept: google! Roos! (We hebben aan google chromecast). Of dat nou de juiste manier is😂

één jaar geleden

We hebben trouwens van zowel nijntje als bumba het zoekboek/aanwijsboek! Vind ik zelf erg leuk en merk dat hij graag met mij dan even wil “lezen”/ “oefenen”

één jaar geleden

Reactie op cher151992

We hebben trouwens van zowel nijntje als bumba het zoekboek/aanwijsboek! V ...
Mijn zoontje vindt het alleen leuk om boeken op te eten en ermee te gooien. Totaal geen interesse in voorlezen of samen lezen lijkt het

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Mijn zoontje vindt het alleen leuk om boeken op te eten en ermee te gooien. ...
Haha, herkenbaar en ook vooral op staan. De laaste week wil hij wel samen boekje kijken, lees 10 seconden 😂

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Exact dit hier ook 😅

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Mijn zoontje houdt van voorlezen, maar gij kauwt ook graag op boeken. Vaak kan ik een boekje ook niet van de eerste bladzijde tot de laatste lezen. We lezen boekjes vaak ook niet van voor naar achter, maar er wordt wild gebladerd van de ene naar de andere bladzijde. Ook als hij tijdens het voorlezen opeens iets anders gaat doen blijf ik gewoon voorlezen, want hij hoort het toch wel. Hij komt me altijd boekjes brengen om te lezen (en terwijl ik midden in 1 boek zit komt hij al met de volgende). Ik zou het dus gewoon blijven proberen. Het is ok als ze niet netjes op je schoot zitten en luisteren.

één jaar geleden

Reactie op Buchukimchi

Mijn zoontje houdt van voorlezen, maar gij kauwt ook graag op boeken. Vaak ...
Thanks ga ik proberen!

VRIEND

één jaar geleden

Reactie op Barbara1989

Hier ook een dochtertje van 18 maanden die nog niks zegt. Het enige wat je ...
Grappig om te lezen, herkenbaar. Onze oudste sprak ook vanaf 11 maanden en kon bijna alles duidelijk maken met woordjes met 18 maanden. Onze tweede is nu 18 maanden en zegt nog niks. Dat verschil is echt giga, dus ben heel benieuwd wanneer dit bij onze jongste op gang gaat komen. Nou heeft onze jongste wel heel zijn eerste levensjaar oogproblemen gehad, nu al 6 maanden buisjes maar nog geen verschil in spraak. Fijn om te lezen dat dat bij meerdere kindjes het geval is en in mijn omgeving zie ik die verschillen ook wel terug

één jaar geleden

Reactie op NSK

Grappig om te lezen, herkenbaar. Onze oudste sprak ook vanaf 11 maanden en ...
Grappig is dat hè! Verschilt dus idd echt per kindje. Mijn jongste heeft ook oorproblemen gehad het 1e jaar dus daar zal het wrs idd ook wel mee te maken hebben. Ik denk dat het straks opeens mega snel gaat! :)

één jaar geleden

Naast alle goede tips: verwoorden wat je zelf of je kindje doet dan kan je kindje het woord koppelen aan de activiteit.