25 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Buchukimchi

Er zijn een paar methodes die ik gebruik om hem te stimuleren. 1. Mijn zoo ...
Dit is precies zoals ik het doe zoontje is 17 maanden. Motorisch ook minder snel maar Praat ook veel we spreken 3 talen in huis en merk met deze aanpak dat dat ook vlot gaat.

één jaar geleden

Ieder kindje zijn eigen tempo. Wat al gezegd is, waarschijnlijk is hij op ander gebied weer sneller. Ik klets heel veel tegen mijn zoontje en benoem alles wat ik doe. Verder boekjes lezen en liedjes zingen. Bij ons worden er ook 3 talen gesproken, maar hij zegt zo goed als alleen Nederlandse woordjes. Antwoord met ‘ja’ als mijn vriend hem iets vraagt. Nog een tip: let heel goed op. Mijn moeder wees mij er weleens op dat ik zei ‘zo we gaan jouw luier doen’ en dat hij dat na probeerde te zeggen. Was mij niet opgevallen, maar toen ik oplette was het inderdaad ‘uier doen’. Soms doen ze dus stiekem meer dan je doorhebt.

één jaar geleden

Reactie op Cillycilly

Ieder kindje zijn eigen tempo. Wat al gezegd is, waarschijnlijk is hij op a ...
Mijn zoontje word ook ‘soort van’ tweetalig opgevoed, soms denk ik dat het daardoor komt doordat hij het misschien niet kan onderscheiden de twee talen. Wij spreken gewoon nederlands tegen hem en mijn schoonouders praten enkel turks tegen hem, hij gaat best wel vaak naar mijn schoonouders. Héél soms praat mijn vriend ook turks tegen hem, wat ik heel verwarrend vind aangezien we als tip hebben gekregen om per persoon enkel en alleen 1 taal tegen hem te praten zodat hij juist wel het verschil leert kennen

één jaar geleden

Reactie op zeratje

Mijn zoontje word ook ‘soort van’ tweetalig opgevoed, soms denk ik dat het ...
Pasgeboren baby's kunnen al het verschil tussen talen onderscheiden. In de baarmoeder worden ze al blootgesteld aan de talen die de ouders spreken en dat heeft zelfs effect op de toon waarop ze huilen. Het is een absolute fabel dat kindjes de talen verwarren als ze meertalig opgevoed worden. Het duurt alleen wel een paar jaar voordat het allemaal op zijn plaats valt en ze bewust de juiste taal spreken tegen de juiste persoon. Maar dat komt niet omdat ze verward zijn. One parent one language(OPOL) is 1 methode om meertalig op te voeden, maar niet de enige. Jouw vriend spreekt zelf 2 talen, dus het is eigenlijk heel natuurlijk voor jullie zoontje om te leren dat zijn vader beide talen spreekt. En of hij nu af en toe Turks spreekt tegen jullie zoontje zal echt geen verschil maken in zijn taalontwikkeling. Mijn zoontje wordt drietalig opgevoed (Nederlands/Engels/Koreaans) waarvan hij Nederlands en Engels bijna alleen van mij hoort. Mijn schoonmoeder woont bij ons, mijn man is niet heel comfortabel met Engels, en buiten de deur is het enkel Koreaans, dus mijn zoontje hoort mij ook vaak genoeg Koreaans spreken. Ik maakte me er eerst ook zorgen over, omdat OPOL wel een van de betere methodes is, maar in mijn situatie is dat gewoon niet haalbaar. Mijn zoontje gaat sinds kort ook naar de crèche waar ze alleen Koreaans spreken. Ik ben daarom altijd heel erg bezig met veel praten/zingen/voorlezen in het Nederlands en Engels en ik facetime vaak met familie. Als kindjes zelf twee talen teveel vinden, of in een taal het nut er niet van inzien (te weinig mensen in hun omgeving die de taal spreken bijvoorbeeld) weigeren ze vaak de taal te spreken en gebruiken ze alleen de dominante taal. Zolang je zoontje wel al een paar woordjes kan zeggen (een poging om een woord te zeggen en dierengeluiden zoals woef/boe/miauw tellen ook) loopt hij helemaal niet achter. Het maakt ook niet uit of hij het vaak zegt of af en toe. Een woord is een woord!

één jaar geleden

Reactie op Buchukimchi

Pasgeboren baby's kunnen al het verschil tussen talen onderscheiden. In de ...
Ik word er ook weleens moe van dat sommige mensen negatief reageren op meertalig opvoeden. ‘Ja vaak wordt het Nederlands dan toch minder’. Terwijl dat helemaal niet aangetoond is.. misschien dat zij dan net met een bepaalde doelgroep werken als juf ofzo. Mijn zoontje doet het ook echt prima met praten en kopieert gewoon de klanken die hij het meeste hoort. In ons geval is dat Nederlands omdat ik het meeste met hem ben en op een Nederlandse opvang zit. Mijn vriend spreekt Italiaans tegen hem en wij spreken Engels tegen elkaar. Ook ‘ingewikkeld’ dus voor hem. Zou mij er geen zorgen over maken Zeratje. Lekker stimuleren en komt verder vanzelf. En uiteindelijk hebben kinderen juist voordeel van meertalig opvoeden. Zij hebben al jong geleerd te schakelen tussen verschillende hersendelen bij talen, wat als volwassene onwijs moeilijk is.