7 Reacties

8 maanden geleden

Namen noemen van de kindjes met wie hij die dag mag spelen? En toevallig is dat op school 🤭

8 maanden geleden

Vooral blijven benoemen en vertellen dat hij lekker mag gaan spelen bij de kinderen. Dat hij bijvoorbeeld een puzzeltje mag gaan maken ( of iets anders waar hij daar graag mee speelt) Is de peuteropvang in de vakantie ook dicht geweest? Zoja, dan is het nu ook weer wennen. Sommige kinderen hebben iets langer de tijd nodig met wennen. Ik werk zelf in de kinderopvang en heb ook wel eens kinderen gehad die altijd moeite met afscheid hebben gehad. Maar vaak zodra de ouders in de auto zitten dan is het verdriet ook over. Heb je het al eens met de leidsters over gehad?

VRIEND

8 maanden geleden

In het begin was ik ook bang voor de reactie van mijn zoontje, die eens per week naar het kdv gaat. Dus ik benoem het altijd: "we gaan op avontuur! Schoentjes aan, jas aan, we gaan op de fiets! Knuffeltje gaat mee op avontuur. We gaan!" En dan onderweg vooral alles benoemen en bekijken op de route, tot we er zijn. Daarna wil hij altijd gedragen en stevig vast gehouden worden (en eigenlijk niet meer los gelaten), maar daarvoor is hij altijd enthousiast.

8 maanden geleden

Mijn man noemde ook het woord schooltje naar ons dochtertje merkte dat ik dit punt 1 niet helemaal passend vond voor een peuter en punt 2 ook een soort abstract iets voor een kind. Maar wat doe je daar dan. Dus ik zeg gewoon met de kindjes spelen en dan namen noemen van kindjes die er zijn en het thema bespreken en vertellen wat ze gaat doen. Moet er wel bij zeggen dat mijn dochter graag gaat en vaak geen tijd meer neemt voor afscheid dus misschien niet helemaal een eerlijke vergelijking maar misschien wel iets om te proberen

8 maanden geleden

Misschien helpt het om te zeggen ipv school, jufje en kindjes allemaal met naam benoemen?

8 maanden geleden

Bij ons is het brengen naar de opvang ene keer meer een succes dan een andere keer.. heeft ook maar net te maken hoe zijn humeur is... Wat mij wel opvalt is dat als er wat meer wisselingen op de opvang zijn dat hij het lastiger heeft. Afgelopen maand was er dan ook meer onrust bij hem. Je merkte dat personeel vrij nam waardoor er wisseling was qua personeel, op rustige momenten werden groepen soms samengevoegd wat ook betekende dat er kindjes waren die hij minder goed kende. Toevallig laatst stond er een heel harem aan meisjes om hem heen toen ik hem bracht en dat vind hij helemaal niks... En dan ook nog eens dat zijn vaste speelmaatjes (of juf) er niet was. Wat dat betreft is de maand december ook niet de beste tijd om te wennen op de opvang denk ik... Dus eigenlijk is mijn advies geef het tijd. En ja het is en blijft lastig als ze zo overstuur zijn bij het brengen maar vaak is dat echt maar heeeeeeel kort. Ik stond nog wel eens te kletsen met een leidster op de gang en ik merkte dat hij dan eigenlijk al een paar tellen daarna weer rustig was. Enige advies wat ik misg nog kan geven is hou het weggaan kort

8 maanden geleden

Weekplanner, zodat hij duidelijk weet welke dag wat is. Boekjes lezen over naar school/opvang gaan, van bijvoorbeeld bobbie.