11 Reacties
één jaar geleden
Nou onze dochter wordt 2 talig opgevoed Grieks en Nederlands ze kent het verschil in beide talen papou - opa - giagia-oma. Ze weet dat ochi nee is en ja nai. In het Grieks spelen we verstoppertje en papa doet gewoon lekker mee. Dus is ze in een fase dat 3 woorden achter elkaar plakt “nee die niet 😂”
één jaar geleden
Reactie op Anikaaa
Hier spreekt de juf! Handig is om eerst 1 taal aan te houden. De taal waar ...
Echt waar?
Ik dacht juist dat het beste was om altijd duideijk te zijn.. dus ‘mama praat Frans, papa Nederlands’ etc
En ja ze halen wel eens wat door elkaar en zijn vaak wat later met woordjes, maar ik dacht dat dat beter was dan halverwege ineens een andere taal te beginnen..
één jaar geleden
Reactie op Gietertje
Echt waar?
Ik dacht juist dat het beste was om altijd duideijk te zijn.. du ...
Dit zegt mijn logopediste voor de oudste ook😅 1 persoon constant in die taal en de andere in de andere taal kinderen zijn hoe jonger hoe flexibeler en hoe meer ze opzuigen van de taal en zo leren ze ook duidelijk onderscheid tussen de 2 talen! Hier lukt het helaas niet helemaal het is meer 80/20 ipv 50/50 omdat me man alsnog heel veel Nederlands tegen ze praat🙈 mijn jongste zegt ook nog geen woordjes ik denk bij haar niet perse door 2 talig omdat het bij ons voornamelijk Nederlands is maar dar ze gewoon wat later ermee is maar je hoort het wel vaak dat ze wat later zijn ze hebben ook 2x zoveel woordjes te verwerken! Het zit allemaal wel in hun koppie het moet er alleen nog uitkomen😊
één jaar geleden
Het is niet "normaal" dat kindjes die meertalig opgevoed worden later zijn met praten.
In het begin wordt de taalontwikkeling in principe gemeten in hoeveel woordjes je kindje spreekt afhankelijk van welke taal/talen ze spreken.
Stel dat een kind van twee minstens 200 woordjes zou moeten kennen (dit is een voorbeeld, ik ken de cijfers niet) en het kind spreekt twee of meer talen, dan zou deze hoeveelheid verdeeld zijn over de talen die het kind spreekt. Bijvoorbeeld 100/100 of 50/150.
Als je de Nederlandse taal van een meertalig kind vergelijkt met de taal van een kind dat volledig Nederlands opgevoed wordt lijken ze achter te lopen. Maar dan laat je dus wel weg dat het meertalige kind met de andere taal/talen erbij niet achterloopt en misschien zelfs wel veel sneller is met taal.
Een goede manier om een kind meertalig op te voeden is idd OPOL (One Parent One Language) maar het hoeft niet per se op deze manier of volledig 50/50 te zijn om goed te werken. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat een kind dat maar 20% van de tijd blootgesteld hoeft te worden aan een andere taal om een "productive bilingual" te worden.
Mijn zoontje wordt drietalig opgevoed (Nederlands/Engels/Koreaans) en hij loopt voor op andere kindjes met taal. Maar als je zijn Koreaans vergelijkt met andere kindjes die alleen Koreaans spreken loopt hij verre van voor.
Rond de leeftijd van 5 jaar (kan ook iets later) "klikt" het opeens en halen ze de talen niet meer door elkaar en spreken ze ook de juiste taal tegen de juiste persoon. Voordat dit gebeurt zullen ze de talen dus veel mixen, maar dat betekent dus niet dat ze "in de war" zijn!
En nu zul je denken "maar als de taalontwikkeling verdeeld is over meerdere talen, lopen ze dan niet altijd achter?"
Nee.
Want tegen de leeftijd van 5 jaar (kan ook later) trekt dat dus allemaal bij (daarom "klikt" het dus ook rond die tijd). Het kan best zijn dat ze zich dan beter kunnen uiten in de ene taal en iets minder goed in de andere, maar dat is afhankelijk van welke taal vaker gesproken wordt en ook welke taal er bijvoorbeeld op school gesproken wordt.
Laat je dus alsjeblieft niet gek maken door mensen die zeggen dat je eerst 1 taal moet leren of dat je helemaal niet meertalig op moet voeden. Beide ouders hebben het goedrecht om hun kind hun moedertaal te leren en om goed te kunnen communiceren met hun kind.
Zolang je zoontje jullie allebei begrijpt komt het echt goed. Voor zover ik weet is het minimale aantal woordjes vanaf 18 maanden 5 woordjes en zo te zien zegt hij al 5 woordjes.
Ik zou dus gewoon lekker blijven doen wat jullie nu ook doen en geef vooral niet op!
Ps.
Een goed boek over tweetalig opvoeden is "The Bilingual Edge" maar je hoeft je in principe niet helemaal in te lezen over tweetalig opvoeden om het te kunnen. Het is wel belangrijk dat ze veel blootgesteld worden aan taal. Veel samen spelen, boekjes lezen, liedjes zingen, en alles benoemen wat je ziet en doet (dus ook "wil je de bal?" ipv "wil je die?")
één jaar geleden
Reactie op Buchukimchi
Het is niet "normaal" dat kindjes die meertalig opgevoed worden later zijn ...
Bedankt voor deze uitleg! Ik denk dat we op de goede weg zijn als ik je bericht zo lees. Het scheelt bij ons dat mijn vriend half Frans half Duits is, hij is zelfs tweetalig opgevoed met de OPOL methode (met succes :)) Omdat we in Nederland wonen hoort ons zoontje meer Nederlands om zich heen, maar met mijn vriend en schoonfamilie wordt er in het Frans gecommuniceerd en voorgelezen in het Frans en kijkt hij bijv ook Bumba in het Frans. Wat fijn om te weten dat uit onderzoek blijkt dat 20 procent blootstelling al voldoende is. Succes met jullie meertalige opvoeding!
één jaar geleden
Reactie op valvalerie
Bedankt voor deze uitleg! Ik denk dat we op de goede weg zijn als ik je ber ...
Geen probleem! Zoals je misschien gemerkt hebt ben ik erg gepassioneerd over dit onderwerp 🤓
Er wordt helaas nog steeds teveel vanuit scholen/kinderdagverblijven gezegd tegen ouders dat ze op 1 taal moeten focussen omdat hun kind anders "achter gaat lopen".
Natuurlijk is de spraakvaardigheid per taal minder in het begin, maar zolang ze alles verstaan gaat het helemaal goed! Je kunt trouwens ook spraak stimuleren door bij het voorlezen van zijn favoriete boekjes of bij het zingen van liedjes opeens een woord weg te laten. Woorden die ik mijn zoontje nooit heb horen zeggen vult hij dan zo in omdat hij ze zo vaak gehoord heeft.
Deze tactiek heb ik overigens overgenomen van Miss Rachel op youtube. Ik weet dat jullie geen Engels doen, maar je kunt eventueel zelf eens kijken hoe zij communiceert en dat proberen toe te passen als je met je zoontje speelt bijvoorbeeld.
Mijn zoontje is nu 20 maanden (en nog wat) en ik merk dat hij nu door een cognitieve ontwikkeling lijkt te gaan. Al een week wordt hij boos om elk klein dingetje wat hij anders nooit deed, hij is ook ziek op het moment, en sinds vandaag zegt hij opeens veel meer dan hij eerst deed. Het dochtertje van een vriending van mij is een weekje ouder en zij had het een week of twee geleden ook. Dus wellicht zit er voor jullie ook wel een grote ontwikkeling aan te komen 😉
één jaar geleden
Wij wonen in Nederland en mijn vriend spreekt zijn eigen taal tegen hem en tegen elkaar spreken wij Engels.
Ons zoontje zegt al veel woordjes en kan inmiddels in 3 talen gedag zeggen.
Je merkt dat hij gewoon herhaalt wat hij het meeste hoort. Vooral Nederlands, maar komen ook steeds vaker woordjes in de andere taal langs. Hij lijkt tot zo ver alles te begrijpen in 3 talen.
Mijn ervaring is dus absoluut niet dat hij langzamer is met praten. Denk dat meertalig opvoeden juist heel waardevol is.