11 Reacties

7 maanden geleden

Het is sowieso redelijk om ze tegemoet te komen voor het oppassen(al vanaf het begin), terwijl jullie bezig zijn met geld verdienen/carrière. Hoeveel dat is, ligt aan jullie. Helemaal niks geven vind ik een beetje flauw.. En dat zij het nu pas 'eisen' ook.

7 maanden geleden

1 dag opvang per maand koste ons al 500 in de maand zonder teruggave vd belasting... het eisen maakt het misschien vervelend maar denk zeker gepast als je schoonmoeder zoveel opvangt!

7 maanden geleden

Ik hoopte voorheen dat mijn ouders de opvang voor onze dochter konden doen, voor in ieder geval 1 dag. Maar dat ging voor hun niet lukken, achteraf ben ik daar heel blij mee want als ik zie wat ze daar allemaal doen en leren, dat hadden mijn ouders nooit gered. en nu zijn ze alleen oppas opa en oma als het hun uitkomt, en daar zijn hier en daar al eens wat onenigheden over geweest. Dus vind het helemaal prima zo, geen gedoe er is daar nooit een probleem met ziek zijn bijv. en bakken met ervaring. Dus voor hetzelfde geld zou ik daar voor kiezen. Het is en blijft lastig! succes met je keuze.

7 maanden geleden

Reactie op Sja1989

Ik hoopte voorheen dat mijn ouders de opvang voor onze dochter konden doen, ...
Ik breng 2 kinderen trouwens 3 dagen en betaal per maand 730 euro zelf.

VRIEND

7 maanden geleden

ik kan alleen wat tegengeluid laten horen, maar verder ook niet veel zinnigs. wij gebruiken ook oppas oma, 3 hele dagen p wk, met als enige vergoeding dat wij haar geld geven dat ze tekort komt iedere maand, wat neerkomt op 200 euro max, omdat we gewoon niet voor opvang kunnen betalen door de leningen van de verbouwing. ik ben een werkdag vrij (was 2, maar dat bleek financieel niet haalbaar) en hij gaat een dag naar het kdv twv netto 212 euro p mnd. voor 2,5 dagen 500 vragen is dus best conform prijs van kdv, maar gastouders zouden idd goedkoper zijn. daarentegen snap ik je man ook wel. bij opa en oma is je kindje het centrale middelpunt ipv 1 vd zoveel kindjes, en het geld zou naar zijn familie gaan die het nu goed kunnen gebruiken. maar dat ze dat bedrag eisen, zonder overleg over de hoogte ervan ofzo, vind ik niet zo netjes. als ze erin open staan om hierin een beetje met jullie mee te denken, had veel prettiger geweest. ideaal had ik liever ook een dag extra thuis willen blijven, maar dat redden we financieel niet. eigenlijk wil ik een oma dag vervangen voor een kdv dag ivm wat zij hem leert en voert, maar dat redden we financieel ook niet (424 euro). als jullie moeite hebben met de 500 euro voor de schoonouders, zou een dag thuis blijven en overige opvang betalen, ook niet realistisch zijn, ben ik bang. maar als je twijfelt zou ik het voor de zekerheid toch even checken hoeveel het scheelt als je een dag minder gaat werken. ik heb altijd het gevoel dat je gedwongen wordt om te werken zodat je kunt betalen dat iemand anders voor je kind zorgt. het loon van een dag meer werk, gaat rechtstreeks naar het kdv... maar we komen nu tenminste wel rond... heel veel sterkte!

7 maanden geleden

Mijn voorkeur zou ook zeker uitgaan naar opvang/gastouder. In ieder geval 2 dagen in de week. Kinderen leren daar zo ontzettend veel! Je hebt zekerheid, ook bij ziek zijn en vakanties. Hoevaak ik wel niet om mij heen hoor wat een gedoe het is net zieke/geblesseerde opa’s en oma’s of op vakantie etc, maargoed, dit ben je al gewend en is in jullie geval misschien niet zo aan de orde. Dat oma een vergoeding vraagt vind ik ook wel weer normaal. De hoogte er van niet. Ja, het is 1 op 1 aandacht maar dat vind ik niet altijd een +. Mijn kind leert op de opvang pas echt wat wachten op je beurt is (en nog veel meer). Oma kan niet hetzelfde bieden wat een opvang/gastouder kan bieden en heeft er (neem ik aan?) niet voor gestudeerd. Kan het zijn dat ze dit bedrag vragen omdat ze anders niet rond komen? Dan zou het gesprek anders moeten zijn..

7 maanden geleden

Wat zou kdv jullie voor 2 volle dagen per week kosten (netto?) dat is natuurlijk voor iedereen anders. Kijk ook eens bij een gastouder. Dat zou wat mij betreft het maximale moeten zijn wat je betaalt. En eigenlijk vind ik dat je daar onder zou moeten zitten want ze zijn niet pedagogisch opgeleid/ doen niet de lijn volgen met wat een kdv kinderen leert. Maar ik vind het ook wel een lastig punt, om zoveel aan ouders te betalen voor oppassen. Anderzijds is het van beide kanten niet vrijblijvend en hoeven we er niet vanuit te gaan dat ouders het gratis doen. Bij onze kinderopvang zit er ook luiers, eten drinken lunch enz allemaal bij in.

7 maanden geleden

Ik zou het gesprek aangaan. Het is heel vervelend dat ze geld tekort komen, maar ook niet echt jullie “probleem” om het zo maar te zeggen: ze hadden dus sowieso dat gat in hun financiën gekregen als ze niet oppaste. Dan vind ik het raar dat de verantwoordelijkheid voor het opvullen daarvan bij jullie wordt neergelegd. Sowieso dat ouders vragen om (veel) geld vind ik enigszins opmerkelijk. Als jij straks voor hun moet zorgen omdat er handen tekort zijn in een verpleeghuis ga jij toch ook geen geld vragen? Dat is iets wat je doet voor je familie. Maar goed, omstandigheden kunnen ernaar zijn natuurlijk. Daarom altijd een gesprek voeren.

7 maanden geleden

Ik heb ook totaal geen probleem hoe oma omgaat met de opvoeding van onze dochter, dat wil ik wel even voorop stellen. Ik vind dat ze echt n super oma voor dr is. Alleen haar man is zo’n lompe botte hork waar niet normaal mee te communiceren valt. Ik heb al een aantal keer vervelende discussies gehad en verwijten naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Het maakt het ook niet aantrekkelijk voor mij om iedere maand geld die kant op te sturen. Ik wil oma daarin tegen best financieel tegen moet komen, daar hebben we t ook al eerder over gehad. Nu werden we n soort van overrompeld met eerst de vraag: hebben jullie nog gekeken of jullie een vergoeding kunnen krijgen voor het oppassen van oma? En hebben we duidelijk aangegeven dat het niet kan omdat ze geen gastouder is, en daar ook de papieren niet voor heeft om er een te worden. Ik heb in de tussentijd het contact met mijn schoonvader gestopt. Ik voel me niet prettig bij de manier hoe hij tegen mij praat en mij behandeld. Ik ga nu iedere keer mijn dochter ophalen bij mijn schoonouders met tegenzin omdat ik bang/ geen zin heb om mijn schoonvader te zien. Dit brengt zoveel stress met zich mee. Dat is ook deels de reden dat ik liever wil dat we overgaan naar een gastouder. Ik weet ook niet helemaal of het klopt, maar bij een gastouder hoeven kinderen niet heel de dag daar te zijn? Mijn vriend die werkt vaak namelijk pas vanaf de middag, dus dan zou ik het jammer vinden als ze de hele dag zou moeten gaan. Volgens de rekentool van kinderopvangtoeslag zouden we voor 24 uur per week aan gastouderopvang ongeveer 146 euro in de maand kwijt zijn incl. Toeslagen etc. Als ik dan contractueel 4 uur minder zou gaan werken, ben ik 1 dag in de week vrij. Ik weet alleen nog niet of dit financieel veel beter uit zou komen. Als het niet veel zou schelen uiteindelijk, ben ik liever een dagje extra thuis.

7 maanden geleden

Wij waren voor 2 dagen opvang iets van 200 netto kwijt en hebben een prima inkomen. Jouw kindje gaat 2.5 dag naar oma. 500 per maand klinkt echt als super veel bijleggen voor mij tov 2.5 dag. Bij de kdv neem je wel hele dagen af dus dat is duur en dacht hij gastouder dat het in overleg kan. Zou een keer bellen met zo’n bureau. Ik ben zelf recent 1 dag minder gaan werken en ipv 200 bijbetalen moeten we nu 60 bijbetalen (gebruiken nu 1 dag opvang). Je moet er even goed voor gaan zitten om financiën in kaart te brengen maar verwacht dat je een stuk goedkoper uit bent als je gastouder in zet en wellicht dag minder gaat werken. Vooral als je niet goed gaat met je schoonvader lijkt het mij niet een heel gek idee om haar naar een gastouder te brengen.

7 maanden geleden

Je kunt ook kijken naar de mogelijkheid van een peuterspeelzaal ipv. Gezien de leeftijd van jullie kindje zou dat wel mooi passen denk ik! Persoonlijk vind ik 4 dagen per week oppassen erg veel, dat is gewoon een parttime baan en zeker nu je schoonmoeder met pensioen is lijkt me dat ook wel een behoorlijke belasting die haar de vrijheid ontneemt om vrijwilligerswerk te doen, te reizen en gewoon te chillen. Dus ik vind het op zich niet gek dat jullie het gesprek aangaan over een vergoeding. Of die 500 dan redelijk is…dat zullen jullie onderling moeten onderhandelen. Het is niet zo netjes dat ze nu ineens zo’n bedrag eisen, en in jullie geval zou gastouderopvang zeker goedkoper kunnen zijn. Maar ook daar moet je vaak een minimum aantal uren per dag afnemen. Want die gastouder loopt ook inkomen mis, als ze jouw kindje alleen voor de middag kan ze niet een kindje voor de hele dag hebben. Scheelt per gastouder of ze daarvoor open staan. Reken op 6-7 euro per uur voor een gastouder.