14 Reacties

3 jaar geleden

Je kan vanaf de geboorte beginnen met kolven... je kan de fles anytime geven met gekolfde melk

3 jaar geleden

Ik ben van plan om, als mijn dochtertje vier weken oud is, te beginnen met oefenen met de fles. Ik denk dat ik dan gewoon wat afgekolfde melk uit de vriezer ga gebruiken, en op het moment dat ze dat per fles drinkt, zelf weer ga kolven. Ik heb al een klein voorraadje ingevroren, soms door even na de voeding te kolven (als ik het idee had dat de borst nog niet leeg was), of door soms een borst helemaal leeg te kolven als die zo vol is dat het pijn doet. Verder heb ik een haaka kolf, dus vang ik vaak ook al even wat melk op uit de andere borst tijdens het voeden (daar komt dan zo 30-40cc uit bij mij, en dat vries ik weer in). Maar ik las ook ergens dat je van zo'n eerste keer oefenen met de fles nog niet te veel moet verwachten, de baby moet die nieuwe manier van drinken ook nog leren en dan mag je blij zijn als hij of zij 20cc uit het flesje drinkt bijvoorbeeld. Dus je hebt nu nog niet een mega voorraad melk nodig verwacht ik!

VRIEND

3 jaar geleden

Ik lees even mee. Ons meisje is bijna 4 weken en mijn man wil ook 1x per dag een flesje geven. Dit vind ik ook fijn want dan heb ik iets meer ruimte.

3 jaar geleden

Je kunt ervoor kiezen om ‘s ochtends na de voeding je borsten leeg te kolven of je kunt wanneer je het fijn vindt 1 borst aanbieden en de andere afkolven. Zo zorg ik dat ik een voorraadje melk maak en kan mijn vriend de fles geven😊

3 jaar geleden

Ik kolf in de ochtend borstvoeding af (deze melk is het meest rijk aan voedingsstoffen) om deze vervolgens te geven op een moment op de dag dat hij nog geen echt honger heeft, maar meer trek. Je moet het zien als oefenen en niet als een volledige voeding meteen. Uit een flesje drinken is echt heel anders dan aan de borst! Dit moeten ze eerst nog leren 😊 mijn partner geeft hem vaak 20/30 ml en daarna nog de borst. Ik ben begonnen bij week 5. Advies van de lactatiekundige om tussen week 4 en 6 te beginnen 😇

3 jaar geleden

Ik ben vanaf week 3 begonnen met elke ochtend 1x na de voeding helemaal leeg te kolven. (Voelt echt als een verademing, die helemaal lege borsten) Mijn vriend geeft dan s’avonds laat nog de fles zodat ik iets langer kan slapen. We hebben 1x geoefend en zagen dat onze baby geen moeite had met de fles en net zo goed dronk als van de borst. Volgende avond gelijk een flesje van 70ml gegeven, die heeft hij bijna helemaal opgedronken. Nu ruim 5wk en hij drinkt elke avond een flesje van 60-80ml. Verder gebruik ik een haaka handkolf om bij (bijna) elke voeding mijn “lekmelk” op te vangen van de borst waar niet uit gedronken wordt. Dit levert per voeding 10-50ml op. Dat doe ik in de koelkast en aan het einde van de dag giet ik het allemaal bij elkaar (dan heeft alle melk dezelfde temperatuur en mag het) en verdeel ik het weer in voedingsporties voor in de vriezer. Zo heb ik elke dag best veel opgevangen en gekolfde melk samen en bouw ik een flinke voorraad op. En ik lek bijna niet meer door het opvangen van de melk tijdens het voeden 👏🏻!

3 jaar geleden

Reactie op Amooma

Ik ben vanaf week 3 begonnen met elke ochtend 1x na de voeding helemaal lee ...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Klinkt goed. Ik heb een paar vraagjes: - je borsten helemaal leeg kolven doe je dan na een voeding, begrijp ik dat zo goed? - tijdens de voeding in de avond kolf je dus niet af, toch? Dus je slaat hier als het ware een BV over. - bedoel je dat je de handkolf fles bij je borst houdt zonder de hand kolf daadwerkelijk te gebruiken? Zodat de melk in het flesje lekt? Super bedankt!

3 jaar geleden

Ik kreeg de tip van verloskundige en kraamhulp om vanaf week 5 pas te gaan kolven en vooral dan pas de fles aan te bieden. Eerder kan ervoor zorgen dat je baby de borst gaat weigeren, met week 5 is je borstvoeding zo goed opgestart dat dat dan geen problemen meer geeft. Van de week (week 6) onze eerste flesje gegeven en dat ging heel goed!! Ik ben nog wel een beetje zoekende.. als ik dan dus nog moet kolven als het flesje wordt gegeven.. heeft het profijt van het flesje geven weg (door mijn man en ik kan evt. Iets langer slapen)? Maar overslaan zorgt weer voor wat stuwing?

3 jaar geleden

Ik kolf al af en toe en geef al af en toe een flesje. Nouja mijn vriend dan😁 hij drinkt goed aan de borst en fles. Wel meer boeren als hij de fles krijgt. Borst vind ik daardoor fijner.

3 jaar geleden

En je kan of voor een voeding kolven, en dan 20/30 minuten. Dan zal je een flinke hoeveelheid hebben. Of je kan na een voeding kolven, maar dan heb je wss geen hele voeding. Bij allebei zullen je borsten goed leeg zijn. En krijgt je baby ook de vette melk.

VRIEND

3 jaar geleden

Reactie op Nina456

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Klinkt goed. Ik heb een paar vraagje ...
De haakaa handkolf is meer een lekschaal dan een handkolf. Je zuigt hem vast op je tepel en hij vangt alles op dat eruit druppelt. Dat is hoe je hem gebruikt.

3 jaar geleden

Reactie op Nina456

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!! Klinkt goed. Ik heb een paar vraagje ...
- De beide borsten gaan inderdaad leeg Na de voeding. 1 is dan al zo goed als leeg, maar er komt altijd nog wel wat uit. - s’avonds kolf ik inderdaad niet af omdat ik bang ben voor overproductie, ik sla dus 1 voeding over. Maar mijn baby wil tot nu toe altijd elke 3u voeding dus er zit max 6u tussen. Door melk op te vangen bij de andere borst, verlicht het ook wel wat. Ik denk dat wanneer mijn baby wel wat meer door gaat slapen, ik wel in de avond ga afkolven. - de handkolf zet ik er vacuum op (vasthouden lukt mij niet met ook een baby) en verder doe ik niks. Hij laat dan zelf los wanneer ik “uitgelekt ben”. Ik heb een plaatje toegevoegd van hoe ik het doe met vacuum melk opvangen. Ik zet de kolf erop en knijp dan niet meer, dan is het puur een opvangbak! Na de overgeslagen voeding knijp ik wel een keer in de kolf zodat er ietsje meer melk uit mijn borst komt, hij zuigt dan in feite opnieuw vacuum- om wat druk van de borst te halen.

3 jaar geleden

Reactie op Amooma

- De beide borsten gaan inderdaad leeg Na de voeding. 1 is dan al zo goed a ...
Super bedankt! Ben ermee begonnen en het loopt goed :)

3 jaar geleden

Ik had ook een overproductie en had een lactatiekundige ingeschakeld. Deze gaf aan om niet te vroeg te beginnen met een flesje, maar mijn zoon deed er soms een uur over om te drinken en dan tijdens clusteren vond ik het erg zwaar worden dus kolfde ik iets af en liet ik mijn vriend dit geven. Ik kolfde dan de voeding die hij anders uit de borst zou drinken af. Als je uit de vriezer pakt en vervolgens niet op dat moment kolft kan je productie ineens erg afnemen (je borsten denken dat je dan geen voedingsmoment hebt, dus gaan minder aanmaken omdat dat afgestemd gaat raken op jouw kind. Ik kreeg ook de tip om je borst 1 keer per dag helemaal af te kolven om je borst te resetten en de productie iets te laten terugnemen. Ik mocht ook niet meer het lekvocht opvangen met een silecone lekbak dat vacuüm zoog omdat dit juist stimuleerde. Mijn kindje is nu 8 weken en ik kolf nu elke dag 1 voeding af en geef die met een flesje, zodat hij eraan kan wennen en dat gaat goed. Ik krijg dan ook niet een overproductie. Verder kreeg ik de tip om niet een borst af te kolven als het eigenlijk niet de beurt van die borst is, omdat de borst dan gaat denken dat jou kindje drinkt en gaat dus uiteindelijk meer aanmaken om beter afgestemd te raken op de behoefte van je kind. Lang verhaal sorry. Je kunt altijd een lactatiekundige een mail sturen! Wie weet kan die heel concreet tips geven op jouw situatie. Succes!!