24 Reacties
4 jaar geleden
Wellicht kan je nog eens kijken naar moxa? Heb zelf geen ervaring maar leek me heel naar om een versie te krijgen
4 jaar geleden
Hoi! Ik heb vorige week een uitwendige versie gehad, op exact 37 weken en die is gelukt. Ik ben zelf ook vroedvrouw, dus ik wist goed wat de risico's waren.
Natuurlijk heb je het recht om dit te weigeren. Als je je niet goed voelt, moet je het niet doen. Ik kan alleen maar zeggen dat het bij mij supergoed is meegevallen en ik het zo opnieuw zou doen.
Heel veel succes!
4 jaar geleden
Hejhej!
Ik snap je dillema onze kleine man ligt al de gehele zwangerschap in stuit en ook wij kregen uiteindelijk de keuze om een versie te laten doen.
Alles in mij schreeuwde dat ik hier niet aan moest beginnen. Deels door wat ik allemaal heb gelezen, maar ook omdat mijn eigen vk de kans op slagen slechts 30% schatte.
Deze week had ik dan eindelijk het gesprek in het ziekenhuis gezien onze keuze is gevallen op een keizersnede. Helaas verliep dit gesprek echter heel naar toe ik ten kennen gaf een versie niet te overwegen.
Uiteindelijk na het gesprek opnieuw contact gezocht met het ziekenhuis en hierbij ook onze onvrede geuit. Het is hoe dan ook jou lichaam jouw keuze en die hebben ze te respecteren. Helaas is dus mijn ervaring dat ze liever nee niet als antwoord nemen. Inmiddels is wel de keizersnede gepland, al is ons gevoel bij het gehele proces zeker niet positief!
4 jaar geleden
Hallo!
Onze mannetje heeft altijd al in stuit gelegen. We hebben hem nog nooit met zijn hoofdje beneden gezien op een echo. (En we hebben al met al zo'n 7 gehad) vk gaf ook aan dat dit waarschijnlijk zijn fijnste houding is.
Dit is voor ons ook mede een reden om geen versie te doen. Ik verwacht ook echt dat, als de versie zou lukken, hij binnen no time weer terug draait. Zou ik daarom een risico willen lopen? Nou nee dank je. Volgende week hebben wij de laatste groei echo en dan kijken hoe hij dan ligt. Is hij gedraaid dan is het mooi meegenomen. Ligt hij nog in stuit dan is dat maar zo. Wij gaan de versie weigeren en dan voor een ks.
Luister echt naar je eigen gevoel. Iedereen ervaart het vast anders en denkt er anders over na. Jij bent altijd baas over jouw lichaam en je kindje.
Succes
4 jaar geleden
Onze meid ligt ook al de gehele zwangerschap in stuit vandaag 35 weken. Ook ik heb het voorstel gekregen om de versie uit te laten voeren. Maar het zit mij niet lekker en hebben dus dan ook geweigerd. Met 36 weken krijg ik alsnog een echo hoe ze erbij ligt maar denk niet dat er veel veranderd is.
4 jaar geleden
Reactie op BloemHoning
Hoi! Ik heb vorige week een uitwendige versie gehad, op exact 37 weken en d ...
Wat fijn om te horen!
Ik ben nu 35 weken en baby ligt ook in stuit, en gisteren op de echo gezien dat er een stukje van de placenta onhandig voor zit (een soort koord dat van de achterkant naar de voorkant van mijn baarmoeder loopt….)
Ik baalde er echt van want het klonk alsof ze dit van die placenta niet zo vaak hadden gezien.
Volgende week een afspraak gemaakt voor de uitwendige versie. Als het lukt lijkt het mij veel fijner dan een keizersnede of een stuitbevalling. Als het niet lukt moeten we verder kijken, ben daar wel een beetje bang voor.
Voor zover ik begreep van de vk en online lees zijn de risico’s van een versie klein, vooral dat het zelf wat pijn aan je buik kan doen?
4 jaar geleden
Reactie op Sophie202111
Wat fijn om te horen!
Ik ben nu 35 weken en baby ligt ook in stuit, en gist ...
Hoi Sophie,
Ik begrijp je gevoel helemaal. Ook ik was bang, maar ik was even bang voor de keuze die ik moest maken als ik de versie weigerde: stuitbevalling of keizersnede. Ook daar zijn risico's aan verbonden en wat moest ik dan kiezen. Ik ben zo blij dat de versie gelukt is. Gisteren was ik een week na de versie op controle en de baby ligt ingedaald met zijn hoofd beneden. Oef!
Wat ik hoor, is dat je wat bang bent dat er een stukje placenta in de weg zou kunnen zitten. Weet dat ze tijdens de hele procedure alles enorm goed monitoren. De harttonen van de baby worden voor en na gevolgd en ze controleren continu met de echo. Ik voelde me in supergoede handen.
Het grootste risico is dat de placenta loskomt en dan is het een spoedkeizersnede. De kans dat dit gebeurt, is 3 a 4 op 1000 keringen. Verwaarloosbaar klein in mijn ogen, zeker omdat de kering in het ziekenhuis gebeurt en ze onmiddellijk naar de operatiezaal zouden kunnen rijden als dat nodig was.
Ik zou zeggen: volg je gevoel! Ik heb mijn gynaecoloog gekozen, omdat ik tijdens mijn stages gemerkt had dat hij zeer goed was in zijn job. Ik vertrouw hem met mijn ogen toe, dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Ik heb me altijd veilig gevoeld en dat is hetgeen wat telt. Veel succes!
4 jaar geleden
Reactie op BloemHoning
Hoi Sophie,
Ik begrijp je gevoel helemaal. Ook ik was bang, maar ik was ev ...
Dank voor je bericht en wat fijn om te horen dat het is gelukt en de baby nu goed ligt🙌en is ingedaald!
Goed om te horen, ik ga de versie zeker proberen (dinsdag afspraak). Ik was/ben vooral bang voor de keuzes (stuitbevalling /keizersnede) als het niet lukt, veel minder voor de versie zelf. Dus even duimen voor dinsdag!
4 jaar geleden
Reactie op Sophie202111
Dank voor je bericht en wat fijn om te horen dat het is gelukt en de baby n ...
Ik duim heel hard, dinsdag! 😊 rustig blijven en zo goed mogelijk ontspannen, dan komt alles goed!
4 jaar geleden
Reactie op BloemHoning
Ik duim heel hard, dinsdag! 😊 rustig blijven en zo goed mogelijk ontspanne ...
Superlief dankje😊
4 jaar geleden
Hoi! Hier bleek de beeb bij 32 weken ineens in stuit te liggen. Mijn gevoel zei eerst laten liggen maar toen ik alle voors en tegens tegen elkaar afwoog (draaiing, stuit bevalling en keizersnede) kwam ik bij een evt draaiing toch uit op de minste nadelen. Heb het dus een kans gekregen maar meneer lag al ingedaald met z'n billetjes! Kans was volgens het zkh ineens kleiner dan de normale 30-40% maar liet het helemaal aan mij of we het zouden proberen. Uiteindelijk gekozen om het te proberen maar dan wel zonder de spierverslapper en dit is gelukt! Als je baby in stuit ligt door bijvoorbeeld navelstreng om het nekje of noem maar of dan beweegt hij echt niet mee als ze hem willen draaien heb ik gelezen.
Er is geen goed of fout in deze, iedere mama doet wat haar het best lijkt! Volg gewoon je gevoel en nee is nee! Niet ieder zkh doet moeilijk als je de versie afwijst.
4 jaar geleden
Reactie op Jfromtheblock
Hoi! Hier bleek de beeb bij 32 weken ineens in stuit te liggen. Mijn gevoel ...
Dankje voor je reactie. Ik vind het gewoon enorm spannend. Enige geruststellende is dat het vd baby geen gevolgen heeft, hij wordt alleen uit zn comfy possitie gehaald, is gek maar vind dat best zielig, alsof we hem gaan storen terwijl hij lekker ligt😂, hormonen?😬😬😬 ik heb komende maandag de afspraak eerst de uitleg en dan eventueel de versie ik kijk hoe ik me dan voel. Was het zonder de spierverslapper goed te doen? En ligt jou baby nu nog steeds goed?
4 jaar geleden
Reactie op BloemHoning
Ik duim heel hard, dinsdag! 😊 rustig blijven en zo goed mogelijk ontspanne ...
Dankjewel🤩ik ga mijn best doen
4 jaar geleden
Ik heb geweigerd! Had er geen geen goed gevoel bij en de afspraak stond wel gepland, die heb ik een dag ervoor afgezegd. De kans was klein dat het zou lukken en dat geduw en getrek aan mn baby zag ik niet zitten. Nu staat er een keizersnede gepland en dat geeft me veel meer rust.
4 jaar geleden
Reactie op Sophie202111
Dankjewel🤩ik ga mijn best doen
Bij mij is het gelukt🙌ging heel makkelijk, ze hoefde maar een klein beetje te duwen en binnen 10 min was de baby gedraaid. Gisteren nog een keer gecheckt en lag nog goed, dus hopelijk blijft het zo (nu 36+2)
4 jaar geleden
Reactie op Sophie202111
Bij mij is het gelukt🙌ging heel makkelijk, ze hoefde maar een klein beetje ...
Super! Ben heel blij voor jullie dat het gelukt is. Grote opluchting he 😊😊
4 jaar geleden
Reactie op BloemHoning
Super! Ben heel blij voor jullie dat het gelukt is. Grote opluchting he 😊� ...
Dankje! Ja echt heel fijn. De nacht daarna was d e baby heeeel veel aan het bewegen en het voelde heel anders dus toen was ik beetje bang dat ze weer was teruggedraaid🤣 maar gelukkig niet
4 jaar geleden
Ik wil graag mijn fijne versie ervaring delen (omdat ik dat niet had verwacht, en misschien help ik er iemand mee die nog twijfelt zoals ik dat deed):
Ons kindje ligt al maanden in stuit en heeft groeivertraging. Ik zag eerst een versie niet zitten. Heb het wel eens als co-assistent gezien en dat ging er vrij hard aan toe, ook lees je naar mijn idee ook veel negatieve dingen: kortom ik had mijn bedenkingen. Omdat het kindje groei achterstand heeft hebben we extra controles v echo en ctg gehad gisteren en vandaag. De kans dat het zou slagen was 40%. Ze zeiden dat ze alles voorzichtig zouden doen en stoppen wanneer ik het aan zou geven dus had ik er vertrouwen in om een poging te doen. Ik ben vandaag in het Rijnstate geweest, ze namen letterlijk alle tijd en hebben me heel voorzichtig er doorheen geloodst. Het ging heel voorzichtig en liefdevol, en het kleintje is gedraaid! Ook het ctg is goed. Het was even pijnlijk en onprettig maar het was met 10 minuten klaar. Het is me zo meegevallen dat ik hoop dat iemand misschien iets heeft aan mijn fijne ervaring!