13 Reacties

één jaar geleden

Mijn zoontje eet bijna alles met bestek. Soep, yogurt, en aardappelpuree bijvoorbeeld gaat hem prima af met een lepel. We oefenen ook al met eetstokjes voor kinderen. Dat gaat nog niet heel goed, maar hij heeftver zoveel plezier in. Ze leren door te oefenen. En het is ook nog eens goed voor de fijne motoriek. Waarom wil je hem nog niet met bestek laten eten als ik vragen mag? Als je het in huis hebt zou ik het gewoon eens geven, en anders hebben ze vast wel kinderbestek bij het kruidvat ofzo?

één jaar geleden

Reactie op Buchukimchi

Mijn zoontje eet bijna alles met bestek. Soep, yogurt, en aardappelpuree bi ...
Hij mag zeker met bestek eten, maar deed dit gister nog niet. Hij speelde met de lepel, gooide die vervolgens op de grond en at daarna met zijn handen. Dit was ook de eerste keer dat hij zelf ging eten dus hij moet het natuurlijk nog leren. Maar ik verwacht niet dat hij het morgen ineens al kan haha

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Hij mag zeker met bestek eten, maar deed dit gister nog niet. Hij speelde m ...
Ik zou het gewoon weer hetzelfde doen dan. Door samen te eten laat je hem zien hoe het moet. Hij zal het vanzelf na gaan doen. En als hij de lepel steeds op de grond gooit kun je eventueel proberen eerst wat op de lepel te scheppen en die zo op zijn bord te leggen. Zo heeft mijn zoontje in het begin geleerd met een lepel te eten. Als het niet gelijk lukt kan het heel frustrerend zijn voor ze, maar door al wat eten op de lepel te doen kunnen ze toch het gevoel krijgen dat het ze lukt wat motiveert om te blijven proberen.

één jaar geleden

Ik geef hem dus sinds gisteren het kinder bestek zodat hij zelf kan eten maar dit lukt hem nog niet

één jaar geleden

Reactie op Buchukimchi

Ik zou het gewoon weer hetzelfde doen dan. Door samen te eten laat je hem z ...
Ga ik dat proberen, Thanks

één jaar geleden

Hier krijgt m’n dochter gewoon een bordje met bestek (vork/lepel beide afhankelijk van wat we eten). Ze eet al best goed met bestek, maar het is idd oefenen. Als het haar te lang duurt, dan pakt ze het gewoon met de handen en eet ze het op. En soms leg ik idd een gevulde vork of lepel klaar, zodat ze die kan pakken. Ze wil al maaaanden bijna niet gevoerd worden, dus hier werkte het heel goed om haar zelf te laten eten (kleine eigenwijs). Ook heel handig dat ze het zelf kan ;) Kun je zelf ook gewoon warm eten ;)

één jaar geleden

Als wij dat hier eten snij ik het vlees aardappelen en groente en geef ik hem een stuk rotiplaat erbij. Grote bende word het maar hij eet dan altijd lekker met handen en bestek.

één jaar geleden

Roti is toch juist een gerecht dat je met je handen hoort te eten 😉 lekker laten doen en ervaren! Altijd bestel erbij leggen. Ze leren het vanzelf wel. Hier vanaf 8 mannen ofzo all alles zelf gegeten inclusief soep. Dit werd eerst ook gewoon met de handen gegeten. Nu alles met lepel of vork. Persoonlijk zou ik bloemkool gewoon in roosjes geven. Roermond überhaupt niets geplet, zo kunnen ze ook wennen aan alle structuren. Iedere avond samen eten. Geef je kindje de tijd en ruimte om te ontdekken. Komt allemaal vanzelf wel goed, hoef je echt niet zoveel voor te doen. Behalve dan zelf het goede voorbeeld te geven 😉

één jaar geleden

Ik ben een beetje laat ermee, maar ga hem vanaf nu dan elke avond zijn eigen eten geven op een bordje met bestek erbij en dan zal het idd vast vanzelf goedkomen. Bedankt voor de tips allemaal. Verder iemand nog tips qua fijn bestek om mee te oefenen en bordjes/kommetjes die hij niet van zijn eet stoel kan gooien? Ik zag twistshake op internet maar vond dat vrij prijzig.

VRIEND

één jaar geleden

Reactie op Gietertje

Hier krijgt m’n dochter gewoon een bordje met bestek (vork/lepel beide afha ...
Ja, hier ook een klein eigenwijsje dat sinds zijn eerste verjaardag weigert gevoerd te worden. Altijd wel een zooitje, dus mouwtjes opstropen en grote slab aan. Je hebt van die bordjes met zuignap eronder om smijten met het bord te voorkomen. Hier hebben wij dat niet, dus het gebeurd regelmatig dat het bord (meestal eerst gelegd wordt op het tafeltje en dan) tegen de grond aan gaat, evenals zijn bestek. Af en toe geeft hij zijn geleegde bord nu aan zodat we het kunnen pakken (scheelt spetters). Van weggegooid bestek krijgt hij meestal spijt, dus dat geven we vaak gewoon weer aan. Neem eerst plastic bestek. Dan doet het minder pijn als het ergens tegenaan botst wat niet de bedoeling was. Als hij wat gevorderder is, kun je metalen bestek geven. Hier heeft hij nog wel eens driftbuien waarbij hij met zijn vork gaat zwaaien en gooien, dus soms degraderen we hem terug naar plastic bestek. Zijn open beker houden we buiten zijn bereik omdat het anders een watertafel wordt. Vaak speelt hij lang voordat hij eet. Soms voert hij eerst ons voordat hij zelf mee gaat eten. Maar pureetjes worden hier ook al maanden geweigerd. Alles snijden we nu in hapklare brokjes zodat hij het met zijn vork kan scheppen of prikken en zonder teveel moeite in zijn mond kan krijgen. Succes! It's gonna be a bumpy ride!

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Ik ben een beetje laat ermee, maar ga hem vanaf nu dan elke avond zijn eige ...
Nou mede vanwege deze reden is het hier vaak ook een mix van zelf of samen doen 😅 Anders ligt alles onder, maar goed daar leren ze dan ook weer van 🥲 Moeten we toc even doorheen denk ik. Er zijn wel bepaalde antislipmatten om op de grond te leggen waar het vuil dan op kan vallen of bureaustoel mat/vloerbeschermer. Ruimt iets makkelijker op 😅 https://www.bol.com/nl/nl/p/woosh-knoeimat-kinderstoel-vloerbeschermer-107-cm-mint/9300000112646411/?Referrer=ADVNLGOO002031-G-143652259372-S-1678369945371-9300000112646411&gclid=CjwKCAjw38SoBhB6EiwA8EQVLrbiuFl5wkv0Nhwtk2GjkTSAniYcdD6ZvBJDBmhgPMsrp0TzxJdV5xoCiQcQAvD_BwE#modal_open

VRIEND

één jaar geleden

Reactie op Sja1989

Nou mede vanwege deze reden is het hier vaak ook een mix van zelf of samen ...
Ik had ergens gelezen dat een open geknipte vuilniszak ook dienst kan doen, maar heb het zelf niet geprobeerd. Ik veeg alles met een nat doekje bij elkaar en "schoon".

één jaar geleden

Reactie op SE1997

Ik ben een beetje laat ermee, maar ga hem vanaf nu dan elke avond zijn eige ...
Borden met zuignap werken naar mijn idee beter bij jongere kindjes (maar ook niet bij alle kindjes) en oudere kindjes komen er heel gauw achter hoe het werkt. Mijn zoontje trekt ze er inmiddels zo af. Als hij zijn bord op probeert te tillen hou ik hem tegen en zeg dat borden op de tafel blijven. En dan zeg ik ook dat ik denk ik dat hij dan klaar is en dat ik zijn bord weghaal als hij dat doet. Soms is hij dan ook echt klaar en haal ik zijn bord weg, en soms protesteert hij omdat hij toch nog meer wilt eten. Dan herhaal ik nog een keer dat zijn bord op tafel blijft en laat ik hem staan. Hij blijft het toch wel proberen natuurlijk, en ik blijf hetzelfde herhalen. Dat hoort er helaas ook bij 🙃 Bestek wilt hij ook nog wel eens gooien. Dan zeg ik dat het nu weg is. Inmiddels doet hij het veel minder omdat hij er toch wel achter is wat de consequentie is als hij bestek op de grond gooit. Ik geef het ook wel terug hoor als hij het weggooit, maar niet meteen en alleen als hij erom vraagt. Als hij het nog een keer doet geef ik het niet meer terug anders blijf ik aan de gang en dan wordt het een spelletje.