15 Reacties
één maand geleden
Jeetje dat klinkt intensief zeg! Geen idee met wat je allemaal al geprobeerd hebt. Maar wellicht heb je wat aan onze ervaring. Wij zijn er heel vroeg mee begonnen (op dochters eigen initiatief). Wij hadden in het begin een potje in de woonkamer staan en boven. Dit vond ze interessant om af en toe een plasje op te doen. Circa 2weken nadat we daarmee begonnen waren wilde ze absoluut geen luier meer om. Dus we hebben hier naar geluisterd. Bij wakker worden samen naar de wc (met brilverkleiner). Telkens na een beker drinken met circa 20/30min naar de wc om te gaan plassen. Eerder had ik telkens een drinkbeker ter beschikking waar ze soms wel iedere 10min ofzo uit dronk. Dit resulteerde in ook de hele tijd kleine beetjes moeten/kunnen plassen. Dit was verwarrend voor d'r en daarom hebben wij met regelmaat de drinkfles zelf aangeboden waardoor ze per keer wat meer dronk. Zo konden wij ook optijd schakelen met naar de wc gaan. Ze kon uiteraard tussendoor gewoon om drinken vragen wat ze ook kreeg. Op een gegeven moment zijn wij steeds minder en later begonnen met aangeven of ze naar de wc moest. Daarbij gaf onze dochter ook zelf aan wanneer ze moest plassen en ging dan ook zelf naar de wc. Nu staat haar drinkbeker telkens ter beschikking en drinkt ze uit zichzelf wat grotere hoeveelheden ipv telkens kleine beetjes. Ook hoeven wij haar niet meer te herinneren aan het naar de wc gaan. Behalve als we de deur uit gaan, dan benoem ik dat we even extra gaan plassen. Ik heb in het begin heel erg m'n dochter in de gaten gehouden en geobserveerd. Bij onrust, druk zijn, hand tussen de benen direct even naar de wc. Bij elk plasje poepje op de wc heeel enthousiast geweest. Samen een liedje zingen, dansen en zeer overdreven juichen, haha.
één maand geleden
Dank je wel voor je reactie!
We hebben het in redelijk zo aangevlogen alleen drinken niet in porties aangeboden.
We zijn op het potje begonnen omdat dat ook het beste is om te bekkenbodem goed te leren gebruiken. Vanuit daar wilde hij op gegeven moment op de grote wc maar zonder de brilverkleiner. Dat vond hij niks. Liever via krukje gelijk op de grote wc, prima. Zindelijkheid voor poep heeft nog een stuk langer geduurd, vroeg me toen af of hij het spannend vond. Dat ging nog een hele tijd in de onderbroek... Maar goed, ook daar waren we (uiteindelijk met motivatie door ijsje belonen...) overheen. Hij kon het dus wel maar wilde het niet... Of durfte niet.
Daarna ging het echt zeker 6 weken goed, alleen een paar druppels urine ne onderbroek. Dus met 1-3 onderbroeken kwamen we de dag goed door.
Tot het dus ineens mis ging en sindsdien alles verkeerd gaat....
Ik twijfel of ik toch nog eens een ander beloningssysteem moet bedenken (bijvoorbeeld per droge onderbroek en sticker) of gewoon terug naar de luier en kijken wat gebeurd. Voelt wel als mega stap terug maar goed zo door gaan alle het nu is is echt verschrikkelijk...
Ik wil eigenlijk niet weer belonen, ik hoop op eigen motivatie maar daar kan ik nog lang wachten ben ik bang 😆
één maand geleden
Reactie op MiraS
Dank je wel voor je reactie!
We hebben het in redelijk zo aangevlogen alle ...
Klinkt als goede stappen die jullie hebben gezet. Echt ontzettend jammer dat het zo mis is gegaan. Het goede nieuws is dat ie het wel kan. Nu inderdaad nog de motivatie ervoor vinden... Ik snap je gevoel dat je liever niet weer wil belonen maar als 't werkt... Wellicht belonen met onderbroeken of iets anders wat hij toch nodig heeft?
25 dagen geleden
Hi, wij hebben geluk dat we rond onze tweede dochter geen echte terugval hebben gehad betreft zindelijkheid maar ze heeft soms wel uit boosheid een keer express geplast. Wij hebben zelf zindeljjkheidsbox gedaan en ze was toen inderdaad binnen een week zindelijk. Af en toe een ongelukje maar niet vaak. Daar zit ook een community bij en wat ik daar veel lees is dat je niet de luier terug aan moet doen. Dat zou alles wat je bereikt heb teniet doen. Als tip geven ze daar vaak mee dat wanneer belonen niet meer helpt het ze zelf (mee) laten opruimen. Dan snappen ze dat het iets vervelends is. Mocht ik nog meer tips daar lezen dan zal ik ze doorgeven. Heel veel succes en hou vol!
25 dagen geleden
Hi dank je voor je reactie! We hebben inmiddels de stap terug naar de luierbroekjes gemaakt. Wellicht de verkeerde stap maar geeft voor nu wel rust.. ik had het gevoel dat hij door dit hele verhaal echt niet meer lekker in zijn vel zat. Moest om alles huilen en wilde ook niet meer naar de opvang. Dus ik dacht we moeten echt even van deze stress af. Hij is meteen een stuk meer content heb ik het idee. Opvang gaat nog niet zo goed als we van hem gewend zijn maar iets minder moeilijk.
Ik stuur hem nog steeds naar het potje (ook even van de wc terug naar het potje). Soms heeft hij druppels in de luier en soms ook een hele plas. Hij plast in ieder geval het grootste gedeelte op het potje. Hij heeft de eerste dagen heel graag gebruik gemaakt van de luier om erin te poepen. Gisteren heeft hij ineens 2x op potje gepoept en niet in de luier. Zonder aandringen zei hij ineens dat hij moest poepen. We gaan over 2 weken of zo gewoon en nieuwe poging wagen. Waarschijnlijk met een beloningssysteem ;-)
25 dagen geleden
Reactie op _eef
Hi, wij hebben geluk dat we rond onze tweede dochter geen echte terugval he ...
Dank ook voor je reactie Eef. Zelf laten opruimen heb ik nog niet gedaan. Een poepongeluk is al genoeg ellende om op te ruimen, daar hoef ik geen kind handjes. En hij doet dus geen plas op grond, alleen maar beetjes in de broek. Ik heb hem dus wel een paar dagen elke keer onder de douche gezet, dus niet als straf maar om hem eens te verduidelijken hoe veel gedoe dat met zich mee brengt (is denk ik ongeveer hetzelfde idee) maar zonder succes.
24 dagen geleden
Reactie op MiraS
Hi dank je voor je reactie! We hebben inmiddels de stap terug naar de luier ...
Rust is denk ik ook heel belangrijk voor dit traject. Fijn dat het nu toch ook weer de goede kant op gaat. Mee poep op laten ruimen is inderdaad niet handig maar als hij het al kan dan bij plas misschien zichzelf om laten kleden en was in de wasmand stoppen. Ook niet als straf maar om inderdaad te laten zien hoeveel moeite het kost. Heel veel succes het gaat vast goedkomen.
19 dagen geleden
Reactie op MiraS
Het gaat goed komen! Ik had niet verwacht dat dit zo een lang en frustreren ...
Herkenbaar, bij ons ook helaas. Vooral nu met die drukke feestdagen gaat het veel mis.
7 dagen geleden
Wat vervelend dat het een keer is mis gegaan, mijn dochter had ook wat moeite (vooral de grote boodschap vond ze eng), dit zijn de dingen die wij gedaan hebben en echt positief hebben gewerkt! Wij hingen een grote klad papier in de wc beneden en boven, kochten stickers van iets wat ze leuk vind en elke keer als het was gelukt mocht ze een sticker plakken op die klad. Op een gegeven moment zien ze dan hoe vaak het is gelukt. Verder hielp boekjes lezen over poepen en plassen, en onderbroeken in iets wat ze leuk vind. Hopelijk heb je hier iets aan!
2 dagen geleden
Bij ons werkte het beloningssysteem heel goed. Op pinterest vind je veel posters om uit te printen.
De poster hing in het zicht en bij een plasje op de po/wc kreeg hij 1 sticker en bij een poep 2 stickers. Poster vol= klein kadootje
Begin was gewoon nog met de pamper aan en dat geleidelijk afgebouwd.
Verder heeft de kinderopvang (
2dgn/wk) enorm geholpen. Want tja monkey see, monkey do
één dag geleden
Binnenkort gaan wij het project ook weer aan.... Op dit moment nog steeds luierbroekjes. Poepen gaat nu best goed, meestal lukt het op potje of op de wc. Op de opvang vindt hij de luier helaas heel makkelijk. Hetzelfde geldt voor plassen, hij kan het wel maar nu met de luier vindt hij het wel makkelijk zo... Maar goed ik ben al lang blij dat poepen goed gaat, dan durf ik binnenkort ook weer zonder luier te oefenen. Ik denk ook met een beloningssysteem. Dank voor jullie tips en het meedenken!
21 uur geleden
Reactie op MiraS
Binnenkort gaan wij het project ook weer aan.... Op dit moment nog steeds l ...
Haha heel grappig. Bij ons is alles precies andersom.
Op de opvang volgde hij heel makkelijk de rest, thuis was ik het begin nog het tegenstribbelen..
En het poepen was juist een dingetje. Dat deed hij snel in de vroege ochtend op het moment dat hij wakker werd..
Maar goed elk kind wordt ooit zindelijk, dus ook de jouwe
Succes de komende tijd!! 🍀
3 uur geleden
Reactie op Lig07
Haha heel grappig. Bij ons is alles precies andersom.
Op de opvang volgde h ...
Volgens mij is dat ook meestal zo, eerst zindelijk voor plas en dan voor poep. Zo was dat bij ons ook. Tot het ineens dus allemaal mis ging 😅 ik ben al heel blij dat poepen nu goed gaat, dan wil ik het avontuur wel weer aangaan. Ik heb zo veel met de handen in de poep gezeten afgelopen weken, ik hoop dat mijn
dat nu bespaard blijft. De poepluiers van de jongste vind ik wel voldoende...