17 Reacties

10 maanden geleden

Ieder kind ontwikkelt op zn eigen snelheid. Die van ons begon ook later met lopen, en rende opeens binnen 3 weken. Geduldig zijn en valt vanzelf op zn plek.

10 maanden geleden

Maak je geen zorgen. Het lijkt wel alsof alle kinderen met 12 mnd al moeten praten en lopen. Dat is dus echt niet zo! Zou je kindje alleen nog maar rollen en niet kruipen etc dan is het weer anders.

10 maanden geleden

Idd ontwikkeling is per kind anders, die van mij liep dan wel snel maar zegt tot op heden ook alleen maar “die” dus is trager met spraak, komt vanzelf wel 😊. Straks praat ie de oren van m’n kop en wil ik denk ik weer terug naar nu 🤣.

10 maanden geleden

Mijn dochter van 15 maanden loopt ook nog niet zelfstandig alleen aan de tafel of bank 😅 soms met een loop karretje maar heeft er vaak geen zin in komt vanzelf 😊

10 maanden geleden

Zoals de reacties hieronder al zeggen ieder kind is uniek en ontwikkelt zich in zijn/haar eigen tempo. Maak je niet druk lieve mama het komt goed! Mijn dochter loopt al zo'n 5 a 6 maand rond de tafel en langs de bank etcetera. Iedereen zei ooww dat duurt niet lang meer, we zitten nu in de fase dat ze omhoog klimt aan de tafel of bank en dan ineens in volle vaart naar de andere kant van de kamer gaat. Dit heeft dus echt wel enige tijd geduurd. Woordjes, kan ze papa en mama en die. Maar verder is het ook nog meer brabbelen. Er is echt geen deadline met wat ze wanneer moeten kunnen.🥰

10 maanden geleden

Hier loopt hij ook nog niet. Hij weigert het vaak om aan onze handen door de kamer te lopen maar loopt wel in een flinke vaart achter zijn loopkar. Heel veel mensen zeiden tegen ons toen hij 11 maanden was; 'owwww dat zal niet lang meer duren, hij loopt zo.' Hij kon toen aan de tafel staan en voorzichtig rondlopen. Klopt dus niks van want hij is nu bijna 15 maanden en doet nog precies hetzelfde als toen alleen wel veel sneller. Ons zoontje zegt ja en die bewust en met reden. Papa en mama zegt hij ook maar we hebben soms het idee dat hij nog geen idee heeft wat dat betekent. Soms ook weer wel ... heel lastig om het zeker te weten 😅

10 maanden geleden

Zoals al werd gezegd elk kindje ontwikkelt zich op eigen tempo. Mijn dochtertje loopt ook niet. Ze loopt op haar knieën en is zo snel haha. Ze zet achter de loopwagen wel stappen en kan ook stappen zetten als ze zich vast kan houden maar anders verplaatst ze zich op haar knieën 🤣 Gaat je kindje naar de opvang? Sinds mn dochtertje naar de opvang gaat vanaf haar 1e verjaardag is haar taal en spraak ontwikkeling wel vooruit gegaan. Als je praat tegen je kindje begrijp hij dan woordjes zoals eten, drinken, slapen, buiten?

10 maanden geleden

Hier maandag 16 maanden en loopt ook nog niet. Zegt ook nog geen woordjes. Alleen ' Hatjsoe' als we niezen en enkel dierengeluiden 😅 Volgens ' de boekjes' is dit gewoon op schema hoor.

10 maanden geleden

Mijn dochter praat ook nog niet, en ook geen dieren geluidjes. Ik maak mij soms ook zorgen zeker omdat autisme bij ons in de familie zit en dit 1 van de symptomen is. Veel moeder vertellen onbewust vaak wat een kindje al kan of doet (ik zelf ook). Bijv. Mijn dochter at gister zelf met haar vork, ipv gister at mijn dochter niet met haar vork, dat is geen interessant informatie. Waardoor je snel onzeker kan worden door de gesprekken om je heen.

10 maanden geleden

Hier exact hetzelfde. Loopt alleen nog aan de hand en langs de tafel/bank etc. En had eigenlijk 2 maanden geleden al gedacht dat hij bijna zou gaan lopen. Hij maakt alleen (schattige) geluidjes. Soms mama (maar ook tegen papa of tegen de deur) en nee... nee kan hij al heel lang. Ook een beetje willekeurig. Hoewel ik wel andere ontwikkelingen zie (hij staat niet stil), vraag ik me net zo goed ook wel eens af of hij niet heel laat is. Op z'n naam lijkt hij ook wisselend te reageren. Ik weet niet of hij begrijpt dat hij een naam heeft. Ook een kenmerk van autisme (dat in de familie zit), dus ik let misschien ook net wat extra op ;).

10 maanden geleden

Elke kindje in uniek wat hier al vaak staat geschreven. ☺️😇.. Bij ons dochtertje van bijna 16 maanden gaat juist alles veelste snel.. Lopen deed ze voor dat ze 1 jaar werd.. en ook heb praten papa mama "die" dieren geluidjes doet ze ook als je koe/ poes/ hond/ schaap/ kip zegt heeft zij er de geluidjes bij een verder babbelt ze in der "eigen taaltje".. En dan denk ik gaat het niet te snel bij onze dochter 🫣.. maar ze pikt enorm snel dingetjes op wat wij in huis / buitenshuis doen.. Maar nogmaals alles komt en loopt vanzelf bij de kleintjes de ene wat snel dan de andere 😇❤️

10 maanden geleden

Volgens mij komt t omdat mensen snel vertellen wat een kindje allemaal al kan. De kindjes die dat nog niet doen (wat ook heel normaal is) dat wordt wat minder verteld. Ik ga iig ook niet vertellen nou hij kan dit en dit nog niet. Terwijl als een kindje iets nieuws geleerd heeft wordt dat vaak trots rond verteld. Op deze leeftijd valt t echt nog prima binnen de normale ontwikkeling als ze dit nog niet doen 😊

10 maanden geleden

Onze jongen loopt ook nog niet, alleen aan banken/tafels/etc. En hij zegt ook nog niet veel woordjes, vooral brabbelen! Hij doet het verder super goed en is gezond, dus dat komt wel. Geen zorgen maken, ieder op zijn eigen tempo! 😊

10 maanden geleden

Die van mij loopt ook pas net en is nu 15 maanden. Zegt verder alleen mama en voor de rest is er nog niks te verstaan.. Zegr ook nog geen die wat de meeste nu zeggen en dierengeluiden kan hij nog helemaal niet.. Maak me soms ook zorgen om zijn spraak maar goed we doen het als moeder goed moet je maar denken ze hebbe gewoon hun eigen groeischema met alles😊

10 maanden geleden

mijn zoontje is bij a 16 maanden en begint nu pas echt met los laten van de meubels en de muur praten doet mijn zoontje nog niet veel ik was zelf op dat gebied ook erg laat het komt wel goed 😊

10 maanden geleden

Ik snap je onzekerheid! Mensen gaan er vanuit dat je kindje op deze leeftijd bijv al kan lopen, maar onze dochter kan het echt nog niet. Ze gaat eigenlijk alleen maar op haar knietjes zitten en op de bank durft ze zichzelf op te trekken op haar voetjes. Meer niet! Ze was trouwens met alles laat hoor, dus verbaasd me niks 😅 Vind de opmerkingen alleen wel vervelend. Krijg ook het gevoel alsof het zo’n strijd is wie dat het snelste kon (“oh die van mij liep al met x maanden”) en ze meteen al moeten presteren. Komt wel! CB zei dat ze met 18 maanden het overigens wel moet kunnen, anders moet ik ze bellen. Denk voor doorverwijzing fysio. We hebben dus nog een paar maanden.. 🤞

10 maanden geleden

komt vanzelf 😉. onze dochter 16mmd (loopt wel) praat ook niet, alleen 'die' soms komt er een soort 'ja' uit. en heel af en toe 'mama'. maar brabbeld wel de hele dag door. (onze oudste was net voorbij een jaar en die zei al meerdere woordjes, ieder kind ontwikkeld op eigen tempo).