18 Reacties

3 jaar geleden

Hij mag je echt wel wat helpen met alles hoor😇 of het huishouden iig samen bijhouden..

3 jaar geleden

Als hij die verdeling man/vrouw zo graag ouderwets wilt houden was ik mooi gestopt met werken. Alle tijd overal voor 🥰

3 jaar geleden

Sinds kort ruim ik voor het slapen gaan alles op. Nu heb ik de insteek: als de woonkamer en keuken maar netjes is. Daar leef ik voornamelijk en dan heb ik ook meer rust in mijn hoofd. Elke dag een wasje in de ochtend er in mieteren en in de avond in de droger. Ik hang niks op, kom ik nooit aan toe. Dan maar in de droger. Behalve mijn dochter haar wollen kleertjes enzo hang ik eventjes op.

3 jaar geleden

Maar on topic. Ik werkte 32u met 1 kind. Heb er nu 2 (2 jaar en 1 van 12 weken). Contract niet verlengd en kan daardoor nog iets langer thuis blijven maar zal toch 32u moeten werken. Huishouden lukt nu ook al amper maar dat heeft er meer mee te maken dat wij nog in de nasleep van een verbouwing zitten. Mijn man doet wel wat in het huishouden maar ziet taken zelf niet liggen. We hebben het allebei maar even losgelaten en doen ons best. Kortom: wees een team met je man. En wees vooral niet zo streng voor jezelf!

3 jaar geleden

Wist je deze instelling van je man al voordat jullie een kind kregen? Daar had ik voor gepast namelijk. Ik had van tevoren al afgekaderd wat wel en niet kon. Dus wat dat betreft zou ik het gesprek aangaan. Nog een keer. Wat hij verwacht is niet reëel denk ik. Ik ben inmiddels een moeder van 2 kindjes. Ik ben nu, nu ik nog verlof heb, aan het oefenen met iedereen op tijd klaarmaken en de deur uit hebben. Dat betekent tegelijk opstaan met mijn man rond 06.15. Vaak slapen beide kindjes dan nog, dus dan kan ik mezelf even klaarmaken. Als een van de 2 begint te huilen stemmen man en ik af wie even erheen gaat. Ik geef mijn zoontje de fles en leg hem vervolgens beneden in de box. Dan haal ik dochter (2) uit bed en kleed haar aan, geef haar een boterham en doe intussen haar haren. Vervolgens kleed ik zoontje aan. Ergens dan moet ik straks ook mijn lunch e.d. klaarmaken voor werk. Dan is het lopen naar de opvang (5 min), kindjes wegbrengen en snel terug. Dan op de fiets naar werk waar ik rond half 9 hoop te zijn. Ik werk 4 dagen per week. Man ook. Huishouden doen we samen en we hebben 1 keer per week een schoonmaakster. We hebben geen verwachting dat het hier blinkend schoon is vanaf de dag nadat de schoonmaakster is geweest, want we hebben nou eenmaal een peuter rondlopen. De enige die deze verwachting heeft is mijn schoonmoeder, maar dat zoekt ze maar uit 😅

3 jaar geleden

Als mijn man een glimmend huis wil, mag hij toch echt zelf aan de bak! De redding van ons huwelijk: een schoonmaakster. En wij vinden het wel de moeite elke 2 weken alles ff echt goed te laten doen. Dan vind ik het zelf al een uitdaging om de was, de vaat en de dagelijkse dingen bij te houden! Die schoonmaakster was er overigens al pre-baby. Scheelt hier een hoop discussies!

3 jaar geleden

Hier 2 kindjes 3 dagen werken Partner doet amper iets maar werkt ook fulltime. Wat voor mij werkt. Boodschappen laten bezorgen. Glazenwasser. Iemand die afentoe helpt in het huishouden. Binnenkort een vaste schoonmaakster 1x per week. Veel kleding dus niet perse de wasmachine aan te hoeven zetten of de schone was in de kast te hangen. Verder ruim ik al het speelgoed op als de kindjes in bed liggen en dat stofzuig ik ook nog even grondig. En soms dan ook gewoon niet. Ha ha ha Verder moet je vent niet zijken wilt hij het schoon hebben dan pakt hij maar een soppie en een doekje. Zo niet krijgt hij van mij een dikke middel vinger.

3 jaar geleden

Ik heb een dochtertje van 3 maanden en ben sinds kort ook weer aan het werk (4 dagen, van 8 tot half 6). Tijdens mijn verlof hebben we al geoefend om optijd weg te kunnen. Nu hebben we het ritme om om 6 uur op te staan. Ik kolf dan terwijl mijn vriend haar een flesje geeft. Als ik klaar ben met kolven en omkleden ga ik rond half 7 naar beneden om tassen in te pakken, lunch en ontbij te maken voor iedereen en de vaatwasser uit te ruimen. Mijn vriend kleed haar en zichzelf dan aan en komt ook naar beneden. Ik eet dan om 7 uur met haar op schoot mijn ontbijt, ze heeft in de ochtend altijd behoefte om erbij te zijn en wil zo nu en dan nog een slokje drinken. Dan help ik nog even mijn vriend om met haar om half 8 de deur uit te kunnen zodat hij haar naar de opvang of mijn schoonmoeder kan brengen. Dan daarna heb ik nog even tijd om mijn tanden te poetsen en makeup af te maken. Om kwart voor 8 kan ik dan de deur uit. Het is dus wel echt teamwork. Qua huishouden zijn we ook nog zoekende. Na werk moet ik nog vanalles doen qua koken, kolfspullen wassen en melk in de vriezer doen dus dan heb ik verder nergens tijd voor. Op de vrije dag lukt het maximaal om even de wc schoon te maken bijvoorbeeld. We twijfelen over een schoonmaker nu. Wat ons wel heel erg helpt is een duidelijke taakverdeling. Als je een avond niet met de baby bezig bent is het de verantwoordelijkheid van die persoon om bv de vaatwasser in te ruimen en te zorgen dat het er beneden oke uit ziet als we gaan slapen. We hebben ook een automatische stofzuiger, dat is ook ideaal.

3 jaar geleden

Als hij met mannen/vrouwen taken wil leven, mag je stoppen met werken. Mijn man is van de oude stempel (wat ik zelf ook ben) hij werkt en ik ben thuis bij de kleine. Huishoudelijke taken zijn dus voor mij, maar als hij ziet dat ik het even niet meer trek, is hij degene die met een stofzuiger door het huis gaat. Verder probeer ik voor ik naar bed ga, de woonkamer en keuken opgeruimd en schoon te hebben. Ik probeer dingen tussen door te doen als de kleine slaapt, voorheen deed ik alles achter elkaar, nu dus wanneer het uitkomt. Ook tijdens het koken probeer ik al zoveel mogelijk gelijk op te ruimen, weg te zetten. En lieve mama, tis oké als het niet altijd spik en span is!!!! (Had daar in het begin ook moeite mee) Ik heb 1x een discussie gehad toen ik zei dat ik moe was. waarop hij antwoordde: van wat? Je zit de hele tijd thuis (Dacht dat me stoppen doorsloegen). Ik heb toen 1 dag in me notities bijgehouden wat ik op een dag allemaal doe en heb dat savonds aan hem laten zien. Hij bood ze excuses aan en heeft nooit meer wat gezegd. (Misschien kan je dit ook doen, mannen zien vaak niet in hoeveel wij vrouwen doen). Verder kan ik je als tip meegeven; accepteren kost minder energie dan er constant tegen ingaan. Ik heb super veel respect voor je, ik vind het nu al zwaar en ik werk er niet bij. Succes lieve mama 🌸

3 jaar geleden

Ik heb daar gister ook ruizie over gehad ik ben er helemaal klaar mee dat ik elke dag moet opruimen en dan ook nog onze zoontje ik heb nog maar 4 weken verlof ik wil die 4 weken graag nog leuke dingen met ons zoontje wil doen maar dan is me huis weer ontploft hij komt thuis pak ze dekbed en ga slapen op de bank tewel ik denk hallo je kan me wel even help als ik over 4 weken weer moet werken ga ik echt niet op al mij vrije dagen schoonmaken zeg die ja je kan het ook een dag niet doen dat gaat niet in mijn hooft als het niet opruimd is krijg ik een erro

3 jaar geleden

Ik heb daar gister ook ruizie over gehad ik ben er helemaal klaar mee dat i ...
Ik herken je error, heb ik zelf ook. Ik ga dan ergens lunche of met m'n kleintjes wat leuks doen. Dan zie ik de troep niet. En verschuif ik het opruimen naar een dag erna.

3 jaar geleden

Girl, je hoeft niet in je eentje alle ballen hoog te houden, wees een beetje lief voor jezelf. Zou hem echt voor wat keuzes zetten want deze instelling is wel lekker makkelijk voor hem, sorry maar met deze man win je geen oorlog en je hebt hem te lang teveel verwend en zo wordt jij geen leuke echtgenoot en ga je er aan onderdoor (sorry voor mijn harde woorden maar doe ff normaal, het zijn geen jaren 30 van de vorige eeuw meer). Inderdaad een schoonmaker nemen of stoppen met werken en op een papadag mag hij ook wat doen, anders stop jij toch ook met iets doen op jouw mamadagen. Zijn werk is zeker zwaarder dan jouw werk? Is dat zijn argument? Laat hem maar een keertje in het sop gaarkoken dan zal hij zien hoe zwaar een mama het heeft. Voor wat perspectief volg eens tibor of rubiofuerte op instagram, mannen die het wel begrepen hebben…

3 jaar geleden

Ik heb niet het hele verhaal gelezen want was afgehaakt na de zin ‘eten moet klaar staan, hij vind dat hij niets hoeft te doen want hij heeft gewerkt’. Woman. We gaan daarmee 100 jaar terug de tijd in. Kook niet, of een portie enkel voor jezelf. Laat alles liggen wat hij niet opruimt, en verschoon jullie bed niet meer. Laat de boel de boel, en ruim énkel je eigen spullen op. Laat die van je kind liggen, en laat al zijn spullen liggen. ‘Hij ruimt nooit z’n eigen spullen op’ Door het voor hem op te ruimen, houd je het ook zo. Hij is een vader geworden, huphup hij moet ook gewoon opruimen en koken. Zorgen voor zijn vriendin en kind. Dat zou zijn prioriteit moeten zijn.

3 jaar geleden

Ik sluit me helemaal aan bij de reacties hierboven! Je hoeft het niet in je eentje te doen en hij mag zeker meehelpen! Ik ben sinds deze week weer begonnen met werken en wij staan in de ochtend beide om 06.30 op, mijn vriend gaat ons zoontje dan verschonen etc en geeft de fles en ik ga mezelf klaarmaken en ontbijten. Om 7 uur neem ik het dan van hem over en kan hij zichzelf klaarmaken en ontbijten. Op die manier kunnen we beide optijd de deur uit. Is het een optie dat je man in de ochtend de fles geeft? Zodat jij in ieder geval een moment voor jezelf hebt om rustig aan te kleden etc.

3 jaar geleden

Reactie op Chaaaaaarlottex

Ik heb niet het hele verhaal gelezen want was afgehaakt na de zin ‘eten moe ...
Ik was ook afgehaakt. Ik dacht echt “bestaan deze mannen nog. In deze tijd?!”. Je kan een man niet veranderen, en het is de vader van je kind, maar WTF! Waardering, respect en gelijkheid… voor minder mag je het (eigenlijk) niet doen. Mijn vriend kookt, poetst, verschoont ook! We zijn een team, een gezin 💪🏽🙏🏽❤️ Sterkte en succes en wees vooral niet bang om te zeggen wat je nodig hebt.

3 jaar geleden

Hetx

3 jaar geleden

Ik vind dit best wel een heftig verhaal om te lezen.. en weer gewoon niet waar te beginnen. De grootste lifehack zal je vriend moeten zijn vrees ik.. ik denk dat zijn. verwachtingen niet realistisch zijn maar dat het ook zit in zijn visie op werk/huishouden en man/vrouw. Ik kan me voorstellen dat het pittig is om te combineren zo ja! Een geruststelling: het wordt allemaal wel wat makkelijker als ze wat groter worden is mijn ervaring met een baby. En je vindt ook wel een modus als je weer gaat werken, is alleen even wennen! Wat ik in ieder geval super prettig vind is dat de boodschappen bezorgd worden (picnic). Ideaal! Verder zijn we hier van de voorbereiding. We hebben 2 kids en bijvoorbeeld na het avond eten ruimt de ene op en doet de ander de kinderen. Tassen voor de volgende zijn al gepakt de avond vooraf en de tafel is dan ook al gedekt 😊 Vaatwasser ruimt mijn vriend in de avond meestal nog uit (iig als ik ook weg moet de volgende dag). Verder zegt mijn vriend nu dat hij weinig hoeft te doen omdat ik nu alles doe nu ik nog thuis ben, maar hij vouwt als het er nog ligt ook een was weg, verschoond ons bed en stofzuigt en dweilt bijvoorbeeld.. Maar als ik ben werken zal hij ook weer wat vaker een wasje draaien ofzo. Ik ga 3 dagen werken.

3 jaar geleden

Ik heb 2 kinderen nu maar ook ik red het zelfs om voor half 9 m'n kind bij de opvang af te zetten. Hoe ik het doe? Oudste eruit halen en aan een broodje zetten voor juf roos tv. Flesje klaar maken en jongste eruit halen en fles geven.(binnen 20 minuten gedaan) ik verschoon tussendoor want meestal poept ze tijdens het flesje.. Kleintje in de cosi en oudste.jas aan en gaan. Veel andere dingen kunnen vantevoren gebeuren: broodje maken dag ervoor voor mezelf, tas van kinderen pakken.. Voor het huishouden heb ik de tip; laat bepaalde waardes los zoals dat het altijd schoon moet zijn. En laat ook je kind af en toe even jammeren, jammeren niet krijsen.. vaak van stofzuigen worden ze rustig. En je zal ook eens moeten douchen dan kan je kind ook gaan huilen, van huilen gaan ze niet dood hé.. en ze houden er later helemaal niks aan over hoor.. En je vriend moet een schop onder z'n kont krijgen.. je bent geen sloof van hem, laat je niet zo behandelen.. als hij t schoon wilt hebben doet hij het zelf maar. We leven niet meer in de tijd dat de vrouw thuis is en de.man werkt. Je werkt beiden dus je zult beide het huishouden moeten doen. Maak afspraken daarin..