9 Reacties

4 maanden geleden

Ik zou eerst uitzoeken hoe het inschrijven in jouw gemeente is geregeld. Bij ons wordt je op een bepaald moment uitgenodigd om in te schrijven en mee te doen aan de loting. Maar dat is natuurlijk niet overal zo. Misschien kan je navragen bij een school in de buurt hoe vroeg je moet inschrijven. Wij konden uiteindelijk ronde de derde verjaardag inschrijven en dat vond ik vroeg genoeg om een beetje een idee te hebben wat belangrijk is voor je kind. Maar hebben daarvoor wel 5 verschillende scholen bezocht (maar we moesten dus ook een top 5 opgeven).

4 maanden geleden

Wij hebben onze dochter in Juli ingeschreven voor de peuter en vanuit daar stroomt ze hier door naar de basisschool. Wij krijgen dan zoon aanmeldformulier mee meende ik

4 maanden geleden

Heb mijn zoontje bij zijn eerste verjaardag aangemeld voor de peuterspeelzaal en als hij 4 jaar word zou hij zo doorstromen. De peuterspeelzaal zit namelijk bij de basisschool in

4 maanden geleden

Nou ik wilde haar inschrijven op een Montessori basischool hier in de buurt en die zat al vol! Ze is nog geen 2. Dus ga binnenkort een rondleiding aanvragen op mijn 2e keuze. Anders blijven straks alleen de wat mindere basisscholen over.

4 maanden geleden

Aanmelden kan pas vanaf 3 jaar. Maar ori毛nteren kan natuurlijk eerder! ;-). Onze oudste is 5 jaar en ik vertel jou wat ik destijds graag eerder had willen weten. Dit speelt als je ook opzoek bent naar een BSO. Mijn zoontje zat bij Partou op het KDV. Ik dacht, mooi dan kan hij vast tegen die tijd naar een andere vestiging voor de BSO. Niet dus! Tegenwoordig is de school vaak een (I)KC. Mijn zoontje zat dus gewoon bij een vestiging die alleen een KDV was tot 4 jaar. Dus toen ik opzoek ging naar een school, kreeg ik te maken met veel verschillende BSO organisaties. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk van een provinciehoofdstad. Er zitten bij ons in de wijk meer dan 15 basisscholen waarvan velen een (I)KC zijn. De ene school werkt samen met Partou, de ander met Prokino, weer een andere met Domijn en zo kan ik wel even doorgaan. Zo had de Partou (BSO) helemaal geen afspraken met de directe nabije scholen bij ons in de buurt (alleen aan de andere kant van de wijk). Dus dan halen ze je kind niet van school. Ik zag door de bomen het bos niet meer. De keuze is bij ons reuze. Ik kon niet goed een school kiezen. En bij welke BSO moest ik hem inschrijven? Want iedere IKC werkt weer met een andere organisatie. Dus ja, ori毛nteren is zeker handig om op tijd te doen. Anders ben je "te laat" voor de aanmelding bij de BSO en sta je op een wachtlijst. Nu zal dit niet overal spelen... maar ik zat echt in de stress toen ik hoorde dat hij waarschijnlijk niet terecht kon. Achteraf gezien had ik hem gerust bij 5 verschillende BSO organisaties kunnen inschrijven. Maar die wijsheid had ik dus op dat moment niet! Dat voelde voor mij ook asociaal, want je annuleert het later, maar kennelijk is dat in onze stad de standaard. Succes! :-)

4 maanden geleden

Hier moet je aanmelden voordat je kind 3 jaar wordt. Dus je hebt tot de dag voordat ze 3 wordt om aan te melden bij een basisschool. Wij gaan begin 2025 rond kijken.

4 maanden geleden

Dankjewel voor alle reacties! Wat een verschil zit er overal in zeg! Wij gaan als hij 2 jaar is langzaam eens beginnen met orienteren.

4 maanden geleden

Je mag inderdaad pas bij 3 jaar aanmelden. Onze jongste staat echter op een eigen lijst van de school vanaf wanneer hij gaat komen. Helaas kan de school niet alle kinderen toelaten en werken ze met een puntensysteem waarbij je maximaal 5 punten kunt halen. Criteria zijn o.a. of er al een broertje/zusje op school zit, of het kindje nu al gebruik maakt van de opvang in het gebouw, woonafstand tot de school enz. Zodra er een broertje of zusje wordt geboren van een kindje dat al op school zit kun je deze op de lijst laten zetten. Dan heeft de school ook een idee hoeveel kinderen er al "bijna zeker" gaan komen. Ik zou al eens gaan beginnen met informeren naar de lesmethode en een rondleiding vragen.

3 maanden geleden

Bij ons werkt het met loten. 3x per jaar (afhankelijk van de geboortedatum van je kind, meestal rond de 3e verjaardag) krijg je een brief toegestuurd en dan kan je een top 5 aan scholen opgeven. Je wordt ingeloot op een school of binnen je top 5, of een toegevoegde school binnen je postcodegebied. Gelukkig hebben we nu net kind 1 op school, en daardoor heeft kind 2 voorrang (maar geen 100% garantie).