26 Reacties
3 jaar geleden
Het gaat ook om de uren die je werkte voor je verlof. Ik zou nog even goed bij het uwv checken of je wel recht hebt op die extra uren als je contract pas aangepast wordt als je al met verlof bent. Je zwangerschapsverlof wordt namelijk ook aangevraagd op de uren die je nu werkt en ouderschapsverlof kan pas worden aangevraagd nadat de baby is geboren.
3 jaar geleden
Waar komt die 26 weken vandaan? Ik dacht je krijgt na de geboorte je uren keer 9 weken. Dus 24x9=216 uur. Deze mag je in het 1e levensjaar inzetten als verlof uren waar je 70% van je loon voor krijgt. Of je dit dan als 9 weken extra vrij opneemt of elke week 4 uurtjes is aan jou in overleg met je werkgever.
3 jaar geleden
Euh ik denk dat je een beetje omgekeerde wereld redeneert nu. Je hebt recht op een bepaald aantal vrije uren op basis van je huidige contract. Dus in jouw geval 24 uur x 9 weken betaald tegen 70% en 24 x 17 weken onbetaald. Het is niet de bedoeling (en misschien zelfs fraude) om niet minder te gaan werken maar alleen je contract omhoog te zetten, en dan wel het geld te willen ontvangen. Aangezien jij blijkbaar niet minder wil gaan werken heb je het betaald ouderschapsverlof niet nodig. Wat je baas aanbied is dus onwijs coulant en heel erg op de rand van de regels. Of begrijp ik je vraag nu verkeerd?
3 jaar geleden
Ik ben het eens met IMA_HOI. Eigenlijk zoekt je werkgever de ‘randjes’ op met deze constructie.
Deze nieuwe regeling heeft inderdaad een aantal ‘blind spots’, het is namelijk niet water dicht. Want ik hoor nu steeds meer van dit soort constructies met deze regeling. Ik weet niet of het UWV hier op gaat controleren of sancties gaat uitvoeren. 🤷🏻♀️
In principe heb je recht op 9 keer jouw wekelijkse uren tegen 70% = betaald ouderschapsverlof. Deze uren moet je in het eerste jaar van de baby opnemen.
Hiernaast heb je ook recht op onbetaald ouderschapsverlof. Even ter opsomming: je hebt recht op 26 keer jouw wekelijkse uren aan ouderschapsverlof in de eerste 8 jaar van je kindje. 9 keer daarvan heb je recht op 70%. De rest onbetaald. Je kan ook de 9 keer niet opmaken in het eerste jaar en meenemen naar daarna maar dan voor onbetaald.
Het klopt obv de berekening dat je de 9 weken niet redt in 1 jaar als je 4 uur per week opneemt. Als je je rooster aanpast naar meer uren icm met uren opnemen dan kan je inderdaad de uren in jaar 1 opnemen. Kortom, ze willen je tegemoet komen om al je uren die je tegen 70% kan krijgen, te krijgen.
Mooi gebaar. Hou wel rekening met evt gevolgen die eraan zitten als je ‘op papier’ meer gaat werken zoals toeslagen? Ik weet niet wat daar de consequenties van zijn.
Hopelijk is dit een antw op je vraag?
3 jaar geleden
Je kan ook trouwens de betaald ouderschapsverlof uren opnemen op een andere manier. Ik neem bijv 1 hele extra maand betaald ouderschaps verlof na bevallingsverlof tegen 70%. Misschien is dat ook een optie?
3 jaar geleden
Het lijkt mij niet de bedoeling dat je op papier meer gaat werken, zodat je vervolgens 70% betaald krijgt voor die uren, omdat je die dan kunt opnemen zonder minder te werken.
Dat is nu de bedoeling begrijp ik?
Naar mijn weten is het bedoelt om extra tijd vrij te hebben met je kindje en toch gedeeltelijk doorbetaald te krijgen. Ik ga er dan ook van uit dat het UWV kijkt naar je contract uren tijdens je zwangerschap / voor je verlof.
Zou toch wat zijn als iedereen zijn contract uren zou verhogen om zo de toeslagen te krijgen en vervolgens evenveel te blijven werken. UWV betaald toch wel.. zou het zelf niet eens riskeren, klinkt inderdaad als fraude en misbruik van de regeling maken.
3 jaar geleden
Ik werk op een hr afdeling en heb dit voorbeeld in de praktijk voorbij zien komen. Eerst worden de contracturen verhoogd waarna met de opname van ouderschapsverlof je uiteindelijk hetzelfde aantal uren werkt maar dus extra loon ontvangt dmv de uitkering vanuit het uwv. Ik heb gekeken op de site van het uwv en zie hier nog geen regelgeving over terugkomen. Wel krom omdat dit niet het doel is van de betaalde ouderschapsverlof regeling en het mijn inziens voelt als uitkering trekken.
Het lijkt er dus op (maar allicht goed om de vraag bij het uwv neer te leggen) dat indien werknemer en werkgever akkoord zijn met het verhogen van de contracturen men gewoon recht heeft op het groter aantal uren ouderschapsverlof. Zowel werknemer als werkgever lopen wel een risico met deze constructie. Immers als jij na opname ouderschapsverlof terug wilt naar je oorspronkelijk contracturen dan heb je hiervoor ook akkoord nodig van je werkgever en andersom. Daarnaast geldt in sommige cao een terugbetalingsverplichting als je vlak na afloop van ouderschapsverlof op contract terug wil in je uren.
3 jaar geleden
Volgens mij kan het sowieso niet aangezien gekeken wordt naar je loon gemiddeld in het afgelopen jaar. Dit lees ik bij het uwv:
Uw uitkering betaald ouderschapsverlof is 70% van uw dagloon, dit is inclusief 8% vakantiegeld. Wij bepalen dit dagloon op de volgende manier:
We nemen de datum van 1 maand voor uw verlof. Als u per 4 weken betaald krijgt, dan nemen we de datum van 4 weken voor uw verlof.
Vanaf die datum kijken we 1 jaar terug. We berekenen wat uw totale sv-loon in dat jaar was.
Het sv-loon delen we door 261 dagen. Dit is het gemiddelde aantal werkdagen per jaar. Bent u korter dan een jaar in dienst? Dan delen we het sv-loon door het aantal werkdagen dat u betaald kreeg. De uitkomst hiervan is uw dagloon.
3 jaar geleden
Ik ben het hier niet mee eens. Het betaald ouderschapsverlof is iets nieuws. Tot een tijdje terug maakte het dus in principe niet uit of je je contract uren omlaag liet zetten ofdat je ouderschapsverlof zou opnemen (met het eventueel behoud van uren) waar ja na jaren opnemen nog steeds kan beslissen om minder te gaan werken. Juist als iemand gemotiveerd is die minder uren per week werkt om wel het aantal uren te blijven werken en daarnaast deze uitkering krijgt kan de partner ook motiveren om wel die extra dag vrij te laten nemen. Op deze manier is het financieel op te vangen dat beide ouders evenveel bij het kind kunnen zijn, in het begin kunnen wennen aan een nieuwe financiële situatie en een overzicht van de kosten kunnen krijgen. Waarom zou een vrouw die bij een eerder kind besloten heeft minder te gaan werken nog meer benadeeld moeten worden? Als je hele leven gewoon werkt mag je wel die paar keer dat je een kind krijgt wel eens 9 weken gecompenseerd worden ook al is dat over uren die je eigenlijk al vrij nam om het huishouden rond te krijgen. Zoals ik het interpreteer gelden gewoon de uren van 1 jaar geleden en die uren mag je daarnaast zelf indelen zoals je wil. Je zal dus 24×9= 216 uur betaald ouderschapsverlof krijgen. Dus met een 32 uur contract zullen die uren ook sneller op zijn met 8 uur per week opnemen.
3 jaar geleden
Reactie op Jdc88
Ik ben het hier niet mee eens. Het betaald ouderschapsverlof is iets nieuws ...
Het maakte wel uit of je contract uren omlaag zouden gaan of dat je ouderschapsverlof zou opnemen.
Het is namelijk zo als je ouderschapsverlof opneemt en ziek wordt, krijg je je contract uren uitbetaald…
Dus als iemand 40 urig contract heeft en 8 uur ouderschapsverlof heeft wordt tijdens ziekte gewoon de 40 uur betaald, ook als bij zwangerschapsverlof wordt je dan conform de 40 uur uitbetaald.
Heb je je uren laten aanpassen dus van 40 naar 32, wordt je tijdens ziekte of zwangerschapsverlof maar 32 uur uitbetaad.
3 jaar geleden
Bij onbetaald ouderschapsverlof krijg je niet betaald. Dit loopt tijdens ziekte in principe door tenzij je het in overleg met je werkgever kan stopzetten. Als je contract na de zwangerschap wordt aangepast heeft het daar ook geen effect op. Wel bij een eventueel volgende zwangerschap.
3 jaar geleden
Reactie op Jdc88
Ik ben het hier niet mee eens. Het betaald ouderschapsverlof is iets nieuws ...
Niet juist. De huidige uren van je huidige arbeidsovereenkomst gelden. Dus als jij besluit meer te gaan werken en je contracturen op te hogen heb je dus ook recht op meer uren aan ouderschapsverlof. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/vraag-en-antwoord/berekenen-ouderschapsverlof#:~:text=Uw%20recht%20op%20ouderschapsverlof%20bedraagt,is%20afgesproken%20in%20uw%20arbeidsovereenkomst
3 jaar geleden
Reactie op Happymommy-24
Niet juist. De huidige uren van je huidige arbeidsovereenkomst gelden. Dus ...
In de praktijk zie je dat om die reden idd contracten opgehoogd worden. Zodat werkgever de bezetting behoudt en werknemer wel gebruik kan maken van de regeling (zonder minder uur te gaan werken). Je fraudeert dus niet door je contract op te hogen.
3 jaar geleden
Reactie op Happymommy-24
Niet juist. De huidige uren van je huidige arbeidsovereenkomst gelden. Dus ...
In theorie kan dus iedere werkgever op papier de werknemer meer (bijvoorbeeld 32 uur) uren geven en de oude uren laten werken (bijvoorbeeld 28 uur) waardoor het UWV 70% betaald voor die meer-uren terwijl jij gewoon je eigen originele uren blijft werken? En na een jaar wanneer je je betaalde verlof verbruikt hebt gaat je contract terug naar de originele uren en that's it? Geen terug betalen of een beperking per wanneer je contract uren terug kunnen?
Dan krijg je dus eigenlijk betaald voor zogenaamd "betaald ouderschapsverlof" wat je niet opneemt. Je krijgt dus een extra uitkering van het uwv bovenop je normale salaris zonder dat je daar iets voor inleverd.
Klinkt mooi maar onwaarschijnlijk en niet alsof dat de bedoeling is ben benieuwd..
3 jaar geleden
Reactie op Mjhedw
Je moet dan na je ouderschapsverlof minimaal die 32 uur gaan werken. Anders ...
Dat lijkt mij dus ook. Kan er alleen iets over terug vinden mbt werk in het onderwijs. Iets met als je binnen 3 of 6 maanden na je betaalde ouderschapsverlof minder gaat werken, word het berekend op de mindere uren en moet je terug betalen.
Lijkt me ook wel zo logisch. Kan me niet voorstellen dat het de bedoeling is dat iedereen op papier meer werkt een jaartje om die 70% betaald te krijgen, terwijl je de tijd er dus niet voor opneemt.
3 jaar geleden
Reactie op Mjhedw
Je moet dan na je ouderschapsverlof minimaal die 32 uur gaan werken. Anders ...
Ik heb altijd op contract 36 uur gewerkt.. uwv geeft aan dat zij kijken naar hoeveel uur je een jaar geleden gewerkt hebt..
Ik was sowieso van plan om 24 uur te gaan werken na mijn zwangerschapsverlof, maar heb mijn contract nog niet aangepast. Ik ga met mijn werk afspreken dat ik 36 uur laat staan op mijn contract en 12 uur per week betaald ouderschapsverlof opneem tot dat dat op is. Daarna kijk ik of ik nog onbetaald ouderschapsverlof opneem tot eind 2023. Per 2024 wil ik dan mijn contract aan gaan passen naar 24 uur..