15 Reacties

2 jaar geleden

Je kan het even navragen bij het cb en anders even naar een kinderfysiotherapeut gaan?

2 jaar geleden

Mijn neefje deed dit ook als baby.. Is ook helemaal goed gekomen hoor, sommige baby's gaan gewoon niet kruipen. Geen zorgen 😊

2 jaar geleden

Mijn eerste dochter (van augustus 2020) deed eerst tijgeren en daarna pas kruipen. Mijn tweede dochter (van december 2022) heeft globaal 2 weken even 'billen schuiven' gedaan en nu is het alweer opgehouden.. ze kruipt nog steeds niet. Wel doet ze heel vaak van zithouding helemaal voorover bukken/buigen en weer terug. Dus ben benieuwd.🤣

2 jaar geleden

Reactie op AyşenurZümra

Mijn eerste dochter (van augustus 2020) deed eerst tijgeren en daarna pas k ...
Ja dat doet ze dus ook heel veel! Vanuit zithouding ongeveer plat op dr grond en weer terug 🙈

2 jaar geleden

Ik heb vroeger blijkbaar ook nooit gekropen, was ook een billenschuiver, en is ook goed gekomen 😉

2 jaar geleden

Reactie op F&M

Ja dat doet ze dus ook heel veel! Vanuit zithouding ongeveer plat op dr gro ...
Voorbereiden op kruipen wellicht?! 🙈 Zo zie je maar weer dat ieder kind anders is.. wat ik dus heel erg merk bij mijn dochters

2 jaar geleden

Ik was zelf een billenschuiver. Lichaam is verder normaal ontwikkeld en ben ook niet laat gaan lopen. Nou biedt 1 voorbeeld geen garantie, maar het biedt dus ook geen garantie dat je kindje slechter ontwikkeld hierdoor 😉

2 jaar geleden

Ze zeggen wel dat het belangrijk is dat ze kruipen omdat dit belangrijke verbindingen maakt in de hersenen omdat dit een gekruiste beweging is (linkerbeen met rechterhand). Het zal je kindje niet weerhouden van gaan lopen, maar het kruipen zelf schijnt dus wel een belangrijk onderdeel te zijn van de ontwikkeling. Heb ik me ook maar laten vertellen door osteopaat en fysio hè. Dus wetenschappelijke literatuur heb ik er niet van 😉

2 jaar geleden

Reactie op Annemiek1990

Ze zeggen wel dat het belangrijk is dat ze kruipen omdat dit belangrijke ve ...
En dat als ze niet kruipen dat dit vaak een teken is van een blokkade ergens waardoor ze die beweging dus niet kunnen maken.

2 jaar geleden

Onze kinderfysio gaf aan dat billenschuiven vaak gebeurd bij kindjes waarbij de schoudertjes nog niet zo sterk zijn maar die wel toe zijn aan de wereld ontdekken. Hoe is jouw kindje op de buik? Gaat dat goed bij haar of overstrekt ze veel? Mijn nichtje is een billenschuiver en loopt nog niet (wordt in oktober 2) hun fysio had gezegd dat de echte billenschuivers bij 21/22 maanden lopen. Opzich niks om je zorgen om te maken maar ik denk dat een bezoekje aan de kinderfysio nooit kwaad kan! Ook om eens uit te sluiten of ze nergens last van heeft :-)

2 jaar geleden

Hier ook team kontschuiver 😆. Ik was zelf een kontschuiver, mijn 2 nichtjes ook. En ik hoorde laatst de kleindochter van onze buren ook. Ik was niet laat met lopen. De kleindochter van de buren liep voor een jaar al. Van zit omhoog komen is blijkbaar makkelijker dan vanuit kruip. Ik maak me er niet druk om, ik vind het er wel schattig uitzien 😊

2 jaar geleden

Mijn oudste heeft nooit gekropen en ook geen billenschuiven. Hij zat en rolde overal heen. Op gegeven moment ging hij met 8 maanden staan en vasthouden aan dingen en met 13 maanden liep hij zonder steun.

2 jaar geleden

Zoals hieronder al werd benoemd is het kruipen een belangrijke ontwikkeling ivm de gekruiste beweging die er gemaakt wordt, waardoor de linker en rechter hersenhelften goed leren samenwerken. Kinderen die billenschuiven gaan vaak niet meer kruipen als dit niet wordt gestimuleerd. Billenschuiven is opzich geen slechte beweging, alleen kunnen ze door het billenschuiven vaak dingen niet, je kunt zittend immers alleen maar voor en achteruit. Ook gaan kinderen die billenschuiven vaak later lopen, terwijl ze er cognitief wel aan toe zijn, wat weer voor frustratie kan zorgen. Ik zou een kinderfysiotherapeut inschakelen om te kijken of het toch nog lukt om je kindje te laten kruipen, heeft gewoon veel voordelen 😊 Groetjes van een kinderfysio!

2 jaar geleden

Reactie op PJBG

Zoals hieronder al werd benoemd is het kruipen een belangrijke ontwikkeling ...
Dankje voor de tip, ik ga idd een afspraak maken met een kinderfysio.

2 jaar geleden

Ik was een billenschuiver en ging laat lopen (tussen 2 en 2.5 jaar). Was daar niet gefrustreerd over, had er gewoon niet echt zin in:). Maar inderdaad, onze Kinderfysio geeft ook aan dat kruipen wel de voorkeur heeft