13 Reacties
10 maanden geleden
Alsof ik het geschreven heb, erg herkenbaar haha. Bij dingen die echt niet kunnen blijf ik gewoon gewoon zeggen dat het niet mag. Met sommige dingen is ze al gestopt maar soms lijkt het echt alsof ze expres niet luistert, ze weet heel goed wat wel en niet mag😭 ik weet niet of je hier meer mee kan😅
10 maanden geleden
Mijn zoontje doet ook zulke dingen. Schud bijv eerst nee met z'n hoofd en gaat dan aan de planten trekken. Heb hier een bevriende pedagoge over gesproken en die zegt dat ze weten dat ze nee te horen krijgen als iets niet mag. Ze herkennen dat ze dat woordje of iets vergelijkbaars te horen krijgen of dat ze er bij vandaan gehaald worden maar weten de betekenis nog niet. Ze zijn dus niet expres boevig maar gewoon aan het ontdekken. En hun hersentjes zijn nog lang niet zover dat ze nee en waarom iets niet mag begrijpen.
10 maanden geleden
Reactie op Saars
Alsof ik het geschreven heb, erg herkenbaar haha. Bij dingen die echt niet ...
De herkenning is al fijn! Ja hij weet het bij ons ook echt wel. Het grappige is ik kan roepen wat ik wil.. meneer gaat door! Maar als ik zeg kijk eens naar mama dan doet hij dat wel.. niet dat het helpt 😂 komt een grote grijns, hij roept neenee (incl vinger die mee doet) en zn actie zet hij door!
We halen hem nu weg van wat hij doet, maar als het echt in z’n hoofd zit, zijn we nog makkelijk 10x bezig..
Van de week hem in de eetstoel gezet en weg gelopen. Hij ging klappen, zingen, praten… Echt niet onder de indruk!
10 maanden geleden
Reactie op Hir
Mijn zoontje doet ook zulke dingen. Schud bijv eerst nee met z'n hoofd en g ...
Wat “fijn” om te horen!! Het is dus wel actie reactie.. maar nog geen betekenis daar van. Met dit soort informatie ga je er toch anders naar kijken!
Wat doe jij als je zoontje het blijft doen? Of niet luistert?
10 maanden geleden
Heeeel normaal. Onze dochter had zo'n fase en onze zoon nu ook weer. Het is echt verkennen en reactie uitlokken. Nee blijven zeggen en weghalen als hij niet luistert. Dat is het enige wat je kan doen. Met weghalen bedoel ik echt oppakken en ergens anders neerzetten (bijv bij speelgoed).
10 maanden geleden
En wat als je nu iets aanbied wat wel mag?
Voorbeeld;
De kerstboom stond in de woonkamer en ik heb gewoon alle glazen ballen erin gehangen. En 1 plastic bal. Deze mocht ze aanraken, aaien, uit de boom halen etc. En zo liet ze de andere ballen met rust. Als ik dan vroeg; “Waar is Elin’s kerstbal?” Dan wees ze die aan en dan was ze blij haha.
Qua planten; die mag ze aaien, niet aan trekken. Of ze mag helpen met water geven. Ze loopt buiten rond en aait nu elk plantje of boompje 😅.
10 maanden geleden
Reactie op Amber2022
Wat “fijn” om te horen!! Het is dus wel actie reactie.. maar nog geen betek ...
Ja idd. Mijn zoontje heeft nu ontdekt dat hij het tv scherm heen en weer kan schudden. Ik wil natuurlijk niet dat de tv kapot valt dus nee🙈 Terwijl hij eraan staat te trekken kijkt hij mij aan en schud hij nee. Maar ja, geen idee wat dat woordje nee betekent en al helemaal geen idee waarom dat tv scherm niet heen en weer geschud mag worden. Ben nu aan het uittesten of het werkt om hem er zonder nee te zeggen bij weg te halen. Gewoon rustig bij z'n handje pakken ipv weg te tillen en "kom maar dan gaan we een boekje lezen" zeggen. De ene keer werkt het en de andere keer laat hij zich op de grond vallen alsof zn wereld vergaat. Dat ligt er net aan hoe moe hij is😅
10 maanden geleden
Heel herkenbaar! Mijn zoon haalt cd's uit mijn rek, trekt de lamellen open, trekt de stekker uit het stopcontact als ik aant stofzuigen ben,... maar ik geloof wel dat hij heel goed begrijpt dat "neen" iets is wat niet mag. Ik zeg duidelijk "neen" en vraag dan om bijv om de cd's terug te leggen en meestal doet hij dat ook gewoon of helpt hij me met stofzuigen (😜) of steekt hij alle potjes terug in de kast nadat hij gans de kast leegde. Echt een flinkerd. Maar soms is hij gewoon oostindisch doof en dat mag ook, hij is tenslotte een peuter en test grenzen af. Sinds kort durft hij zich eens op de grond leggen (doet dit nu voorzichtig nadat hij zich eens pijn deed door zich op de grond te laten vallen) en begint dan te wenen alsof zijn leven er vanaf hangt.
Als hij echt niet luistert, dan tel ik tot 3 en haal ik hem weg als hij niet stopt.
Na een tijdje stopt het gedrag bij dat ene voorwerp maar vind hij altijd wel iets nieuws om uit te testen 🤣
10 maanden geleden
Haha herkenning is soms al heel fijn 🙈 Hier ook een boefje. Vooral ergens anders op visite gaan vind ik verschrikkelijk. Heel het huis is aangepast als we weg gaan... de stekkers van gevaarlijke apparaten zijn er uit. Alles wat kapot kan en op grijp hoogte wordt weg gehaald. Plantjes binnen grijp hoogte. Verschrikkelijk. Ik doe zo mijn best, maar kan dan geen gesprek voeren 🙈
10 maanden geleden
Bij mij is mijn dochter meer een boef dan bij mijn vriend. Was echt verbaast dat ze nergens aan zit bij mij vriend, mijn vriend trekt duidelijk een grens waar ze wel en niet aan mag zitten. Ik doe dit nu ook en dit helpt echt. ik zeg duidelijk nee en dan doet ze het ook niet, ik ga niet naar haar toe dan wordt het een spelletje. 🫣