252 Reacties

één jaar geleden

Hier ook live bv. Hij is nu 4.5 mnd. Al die maanden zitten we met spruw die ondanks behandeling maar niet weggaat. Lactatiekundige erbij gehad maar ik heb een lage weerstand door mijn ziekte dus het zal wrs blijven tot ik ooit stop. Afgezien van de spruw gaat het heel goed. Hij drinkt wel vaak. Iedere 1 a 2 uur maar dat is logisch ivm tongriempje die best wel stug is (gekliefd maar litteken is stug) en de spruw. Mijn vriend vind het gedoe (vaak drinken), die stapt liever over op kv. Met onze eerste geen bv gegeven ivm medicatie destijds dat deed ontzettend pijn, dus ik ben heel dankbaar dat het nu wel kan en hij er goed op groeit. Snachts drinkt hij iedere 2 a 3 uur.

één jaar geleden

Reactie op bloomingflower

Ja dat vind ik ook een voordeel! Wat roziger worden van voeden snachts! Moo ...
Ja gelukkig wel veel steun van partner gelukkig! Hij doet het meest in het huishouden en werkt vanuit huis (“ik voed jou en jij voed de kleine”), dus ik mag echt niet klagen. Ik heb de elvie Stride, ik kolf dan op werk wel dubbelzijdig terwijl ik vaak live maar 1,5 borst geef als het ware. Nu is het allemaal wat strakker op elkaar afgestemd maar 2 maanden geleden had ik nog best wat overproductie in de ochtend. (Ik gaf dan sochtends 1 borst en kolfde de ander af, dan zat daar zo’n beetje ook 1 voeding in dus kon ik op die manier een vriezer voorraad opbouwen) Maar gelukkig kom ik er nu ook achter dat je niet heel veel voorraad nodig hebt hoor! Als je maar kolft ongeveer als je kleine ook drinkt. Dus maandag kolf ik wat hij donderdag drinkt enz.

één jaar geleden

Wat fijn om jullie ervaringen te lezen. Vind het mooi om te horen dat meer vrouwen het voeden zo fijn vinden. Mijn kindje is nu ruim 3 maanden. Ze is met 40+3 geboren. Maar echt een inimini van 46 cm. We hebben een moeilijke start gehad. Doordat ze zo klein was kon ze niet goed aanhappen. Haar verhemelte is erg hoog dus ze kon geen vaccuum zuigen. Het drinken vermoeide haar en het ging ook niet effectief. Dus op dag 2 ben ik begonnen met fulltime kolven zodat zij kon aansterken. Daarna nog heel veel moeite gehad om haar te leren aanhappen. Ze bleek ook een verborgen strakke tongriem te hebben. Naast het kolven heb ik haar wel altijd aangelegd zodat ze de borst wel bleef kennen ondanks dat ze niet echt dronk. Na 10 weken kon ze eindelijk aan de borst. Eerst alleen overdag omdat ze snachts te moe was om goed te drinken. Het is nog steeds niet perfect. Ze klemt en maakt absoluut geen grote hap maar slurpt mijn tepel naar binnen (auw!!!). Compressie is echt een must. Ik ben bruin en heb normaal dus donkere bruine tepels maar mijn tepels zijn nu ondertussen rozerood en rauw gezogen 🤭. Maar o zo blij dat het nu kan. Ik heb er zo naar verlangd om te kunnen stoppen met kolven en haar lekker te zien drinken. En ze groeit sinds ik haar enkel live voed echt super goed. De fles vind ze niet prettig maar accepteert ze wel. En ik ben na zo lang kolven ook heel blij dat dat niet meer hoeft. Dus ik zorg gewoon dat ik altijd met haar samen ben. Ik heb extra vakantie op genomen en ga weer aan de slag als zij bijna een half jaar is. Ik smelt elke keer als ze aan de borst in slaap valt. We slapen samen. Ze komt snachts zeker 3 keer en het gaat allemaal nog niet zo snel maar ik geniet er enorm van om daarna samen weer lekker in slaap te vallen. Ik herken wel echt de enorme vermoeidheid. Slapen in blokjes van 2,5 a 3 uur is gewoon heel vermoeiend. Enige nadeel is dat ze alleen maar in slaap kan vallen aan de borst. En ze wilt ook niet weggelegd worden dus ik zit gerust elke dag voor de helft van de tijd 'vast' op bed met een slapende baby. Maar ach er komt een tijd dat ik terug verlang naar deze tijd maar dat zij liever alleen slaapt.

één jaar geleden

Hier ook nog volledig bv. Veel uitdagingen gehad dus erg trots op dat ik het nog steeds kan geven en het zo makkelijk gaat. Als ik op het werk ben kolf ik en ook dat gaat prima. Haaruitval en de vermoeidheid op tijden herken ik zeker!

één jaar geleden

Morgen is onze man 5 mnd en hij heeft nog niks anders gehad dan bv. 💙 mentaal vind ik het geweldig, ben trots op mezelf dat ik hem dit kan bieden. Fysiek, ehm nou ben wel een beetje moe 8 voedingen in 24 uur nog. En ik voel me niet lekker in m’n vel. Honger honger honger. Hier heeft zoon ook geen speen. Maar laat mij ook niet gebruiken als speen. 😁 Ben benieuwd hoe lang ik nog volledig bv ga geven. Jullie daar al ideeën over?

één jaar geleden

Fijne topic, ik geef volledige borstvoeding. Mijn kleine kerel is nu 16 weken. In het begin heb ik het echt pittig gehad en een aantal keer bijna de handdoek in de ring gegooid (voornamelijk door de pijnlijke tegels, spruw en vermoeidheid). Dan dacht ik als ik nu overstap op kunstvoeding dan kan mijn man een flesje geven en kan ik slapen! Gelukkig heb ik doorgezet en bleek later ook nog dat hij helemaal geen enkele fles of speen pakt, dus kolven kan ook niet. Ik voed op verzoek, meestal is dit elke 3 uur, soms 4, soms 2. Ook nog in de nachten. Ik moet eerlijke zeggen dat ik er naar uit kijk er om een keer 6 uurtjes aan een stuk te slapen.. Maar wat is het toch prachtig mooi om borstvoeding te mogen geven. Als hij aan de borst ligt en me aankijkt met die lieve ogen smelt mijn hart keer op keer. Ik ben gezegend.

één jaar geleden

Ik geef ook volledig borstvoeding aan onze dochter ze is 4 maanden ik geniet er zo erg van als ze me met die grote ogen aankijkt en tussen door naar me lacht, in het begin vond ik het wel zwaar ook in de nachten maar nu ben ik er wel aangewend en komt ze ook wel wat minder vaak in de nachten, onze kleine meid heeft ook geen speen en geen flesje ik word gebruikt als speen 😂 Ze komt ook vaak om de 3/4uur, haaruitval heb ik gelukkig (nog niet) Verder groeit ze echt super goed!

één jaar geleden

Hier ook 4 maanden, ook volledig borstvoeding en wil even kwijt: trots op ons allemaal! Want mann, het is wel dedication hoor! Ons kleintje nu 2 dagen pw naar opvang, dus daarvoor moet ik kolven (& I hate it). Maar de momenten live zijn onbetaalbaar dus we zetten door 🥰

één jaar geleden

Heel leuk om alle ervaringen te lezen! Ik geef al bijna 6 maanden volledig borstvoeding! Ben er stiekem wel een klein beetje trots op. In verband met een spoedkeizersnede de eerste paar dagen na de bevalling amper productie, maar met een paar dagen extra kolven uiteindelijk een goede productie. Nu alweer een maand aan het werk, dus ik kolf 4 dagen in de week. Fles pakken is hier gelukkig nooit een probleem geweest. Wel vind ik het kolven pittig, omdat ik minder kolf dan ze drinkt. Ben dus ook af en toe een paar avonden aan het powerkolven om de productie weer wat op te schroeven. En ja, ook nog steeds nachtvoedingen. Meestal 2x per nacht, soms 3, soms 1. Ik kan zo enorm genieten van de live voedingsmomentjes (ook al zitten er pittige nachten tussen), dus heb nog geen idee wanneer ik zou willen afbouwen.

één jaar geleden

Ik geef volledig borstvoeding, is echt al enkele weken terug dat ik gekolfd heb. Zou het eigenlijk wel moeten doen weer eens om te zien of hij nog uit een fles kan drinken. Heb helemaal geen zin om te kolven. Bij de eerste werd ik gek van de vraag tot wanneer ik borstvoeding ga geven, mijn antwoord was dan. Dat ik het niet wist en hoop dat ik gestopt ben voor hij uit huis zou gaan 🤣 Heb ook dit keer geen idee, hoop minimaal een jaar en als ik de grens van twee jaar haal zal ik heel blij zijn. Maar laat het ook aan onze zoon over. Oudste heb ik ruim drie jaar gevoed. Fysiek gaat het boven verwachting. Ben chronisch ziek en bij de oudste ging het niet goed met mij dus het is een kadootje hoe ik me nu voel. Me haar begint wel lekker uit de vallen de laatste weken, ben ze behoorlijk aan het weg trekken uit de grijpgrage handjes.

één jaar geleden

Reactie op LaProfe

Wat een positieve verhalen allemaal! Ik geef nu ook al meer als 4 maanden b ...
Bij mij hield een neus spray op dokters recept die helpt bij de toeschiet reflex Zo kwam mijn productie omhoog

één jaar geleden

Wat fijn om iedereen z'n ervaringen te lezen! Vooraf wist ik niet of ik wel borstvoeding wou geven, maar ik wilde het wel zeker 3 weken een kans geven. Ondertussen geef ik al 19 weken uitsluitend borstvoeding. Onze start was pittig, met hele erge tepelkloven waardoor ik een tijdje ben over gegaan op kolven. Toen alles een beetje genezen was, ben ik terug bijna elke keer live gaan voeden. Sinds 3 weken ga ik terug werken, hij krijgt dus 4 dagen per week 2 of 3 voedingen uit de fles. Voor hem gaat dat supergoed, zelf vind ik het kolven mentaal best pittig. Ik kolf eigenlijk elke keer te weinig, waardoor ik na elke live voeding nog extra moet kolven en m'n vriezervoorraad moet gebruiken. Die voorraad is ondertussen ook al aardig geslonken... En elke keer ben ik teleurgesteld in mezelf dat ik weer niet genoeg heb kunnen kolven. Om het mentaal wel houdbaar te houden voor mezelf hebben wij beslist om bij te gaan voeden met KV als de voorraad op is en niet elke avond te gaan powerkolven etc. Maar elke dag dat ik het toch haal met m'n gekolfde melk voelt toch ergens als een 'overwinning'. 😅 's nachts komt onze zoon nog 2 of 3 keer voor een voeding, maar dat vind ik niet zo erg. Ik ben ondertussen wel gewend aan de vermoeidheid en ik geniet van die nachtelijke momenten samen. 🥰 Ik weet niet hoe lang ik nog borstvoeding wil geven, dat zien we wel.

één jaar geleden

Ik geef ook volledig live bv, mn zoontje - ook 4 mnd- pakt de fles niet (en idd ook geen speen). Ik vind het voeden altijd een fijn momentje en vind het snachts ook niet zo erg, maar vind het feit dat hij zo afhankelijk is van mij met voeding wel slopend mentaal. Ben soms wel jaloers op mensen die kv geven en in een lekker ritme zitten. Vind de hormonen wel meevallen maar heb soms wel even een kleine breakdown omdat ik zo weinig pauze krijg.

één jaar geleden

Wat een leuke topic en fijn om ervaringen te lezen ! Hier was de start ook moeilijk door een verborgen tekort tongriempje en lippenbandje, deze is na 4 weken gelaserd. Daarna nog een paar moeilijke weken gehad met goed leren drinken, maar nu gaat het heel goed. Heb dus helaas ( weer) heel wat moeten kolven in de beginfase, bij mijn eerste toendertijd ook. Ik vind borstvoeding live geven zo fijn, geniet echt van de momentjes samen en och die drinkgeluidjes en het in slaap tutten🥰. Hij drinkt overdag elke 2,5u en het liefste voor het gaan slapen, dat betekent wel dat ik hem altijd zelf naar bed moet brengen. Gelukkig gaat zelf in slaap vallen steeds makkelijker. Ik ben sinds kort de woensdag weer gaan werken en ik kolf dan heel stabiel en goed, helaas drinkt mijn zoontje nog niet fantastisch uit de fles. Ik ben ook zo trots dat hij alweer 4,5 maanden bv krijgt en hoop dat ik het tot een jaar kan volhouden. Ik hoor dat sommige het moeilijker combineren vinden bij een 2de, maar dat ervaar ik niet zo. Hij drinkt ook best snel, ca 10 minuten. De vriezer ligt al enorm vol( 65 voedingen😱) en dat voelt ergens wel fijn, mocht ik een dip krijgen of wat langer weg moeten van huis. Ik hoop dat ik straks wat melk kan doneren aan een vriendin van mij die zwanger is en een borstverkleining heeft gehad. Hij begint sinds een paar weken steeds langere blokken te slapen in de nachten, naast dat er ook veel onrust is door de slaapregressie, maar het belangrijkste is dat hij een heel tevreden is met lekkere spekjes🥰 En zelf heb ik ook enorm veel honger en de haaruitval is ook erg herkenbaar!

één jaar geleden

Reactie op doreenk

Ik geef volledig borstvoeding, is echt al enkele weken terug dat ik gekolfd ...
Haha ja die vraag, herkenbaar!! Het voelt toch altijd een beetje als “wanneer stop je ermee?” Terwijl zo bedoelen ze het misschien helemaal niet, waarschijnlijk is het gewoon interesse. Maar idd ik heb ook geen idee tot wanneer, tot het voor een van ons niet meer goed voelt of het terug loopt ofzo. We genieten er nog allebei veel te veel van!

één jaar geleden

Reactie op CHMB

Haha ja die vraag, herkenbaar!! Het voelt toch altijd een beetje als “wanne ...
Soms helaas ook negatief, zeker van me ex schoon familie. Deed het later in het geheim. Maar ook bij het consultatiebureau steeds de vraag hoeveel flesjes geef je nu Misschien handig om de computer te lezen en je vraag anders te stellen 🤣

één jaar geleden

Wat fijn om te lezen dit, wat trots mag iedereen zijn ❤️ Moederschap is een onthulling. Ik wist lange tijd niet eens of ik moeder wilde worden en zou vervolgens wel kijken of borstvoeding geven zou lukken.. Ha! All in, sinds moment 1, bij zowel de zwangerschap als bij de borstvoeding. Dat het is gelukt na een uitdagende start met heeeel veel powerkolven - want mega baby (bijna 5 kilo) met mega honger, dat duurde een paar weken voordat m’n productie dat zelf bij kon benen. 100% bv. Al 5 maanden. En m’n mega baby is nog steeds mega (+8 kilo) en groeit dus top, wonderlijk mooi vind ik dat ❤️ Iedereen verklaarde me voor gek die eerste weken, was ik misschien ook wel, (nu ik erop terug kijk 😅) maar I did it! Ja hij komt snachts nog ieder uur met soms 2 of 3 uur ertussen, ja de totale afhankelijkheid is mentaal, emotioneel en lichamelijk een flinke uitdaging en ja het is het allemaal waard 🙏🏻 Ik had géén idee hoe ik tegelijkertijd volledig onbaatzuchtig én volkomen egoïstisch kan zijn, alle goeds willen voor mijn kind. Die vrijheid komt wel weer. Verder ✅ haaruitval ✅ vermoeidheid (en toch nog enigszins kunnen functioneren, hoe dan?!) ✅ mega honger (en niets afvallen waar ik stiekem toch op had gehoopt met bv..) ✅ veel steun van partner ❤️ ✅ fulltime aan het werk en dus veel kolven (vanaf april) ✅ super trots Hoe lang ik bv blijf geven? Ik durf niets meer zo stellig te zeggen, hoop nog een hele tijd, we gaan het zien 😊

één jaar geleden

Reactie op doreenk

Soms helaas ook negatief, zeker van me ex schoon familie. Deed het later in ...
Ja herkenbaar! Gelukkig bij ons op CB laatste keer alleen “oh wat fijn, bv op verzoek, wat fijn dat het goed gaat en hij goed groeit” ik dacht Yes! Ik snap hun wel, zij hebben meer ‘controle’ als het meetbaar is natuurlijk. Maar vanuit ‘de maatschappij’ krijg ik toch nog wel eens het idee dat mensen het maar een beetje onhandig/te intiem vinden ofzo, ik kan het niet helemaal goed verwoorden. Terwijl ik denk waar draait het nu om in het leven, je kleintje is maar zo kort klein!

één jaar geleden

Reactie op CHMB

Ja herkenbaar! Gelukkig bij ons op CB laatste keer alleen “oh wat fijn, bv ...
Kreeg dit keer ook die vraag, de arts schrok een beetje van mijn antwoord kreeg ik het idee Later moest ze wel lachen. Weet ze meteen met wie ze te maken heeft 🤣

één jaar geleden

Ik kolf fulltime. Lukt helaas maar 3a4 keer per dag. Daardoor is de productie niet super helaas. Ik kan vaak 2 flessen borstvoeding geven per dag meer kolf ik niet.