252 Reacties

één jaar geleden

Wat fijn om al jullie verhalen te lezen! Hier ook een borstvoedende mama 🥰 Wat is het toch bijzonder om dit te kunnen doen! Dat ons vrouwenlichaam gewoon in staat is om een kind te laten groeien, eerst tijdens de zwangerschap en daarna met de borstvoeding. Zo bijzonder! 😍 Toch brengt het ook soms onzekerheden en moeilijkheden met zich mee... Al mag ik echt niet klagen! Mijn kleintje drinkt vanaf het begin af aan al heel goed. De speen is ook geen probleem. Wil hij hem niet? Dan spuugt hij hem gewoon uit en is het verder prima. Ook hebben we sinds week 6 bijna iedere dag de fles aangeboden en gaat dit ook zonder al teveel gedoe. Ik heb soms wel dat als hij een huilbui heeft, waarschijnlijk vanwege de honger, het lastig is om aan te happen. Dan is hij zo in paniek en lukt het niet... Geven we hem dan de fles dan pakt hij hem zo. Dit maakt me af en toe wel onzeker. Alsof hij dan niet bij mij wil drinken ofzo... Hebben jullie dit soms ook? Maar goed, de volgende keer lukt het wel en kijkt hij me weer met grote ogen aan en lacht hij super schattig 🥹 Over anderhalve week ga ik weer werken en begint het kolf avontuur. Ben benieuwd hoe dat gaat! Geven jullie altijd verse melk mee naar de opvang? Of alleen uit de vriezer? Verder hier ook de gebruikelijke kwaaltjes, zoals honger, vermoeidheid en haaruitval... Maar dat hoort er allemaal bij. Gelukkig helpt mijn man waar hij kan ❤ Ik hoop tot een jaar borstvoeding te geven.

één jaar geleden

Hey hey! Hier ook 100% live borstvoeding. Dochtertje is bijna 5 maandjes. Onze meid weigert al een tijdje de fles, wat natuurlijk best pittig is. Een strijd tussen het beste willen voor je kind, maar ook af en toe zélf even vrijheid te willen kunnen voelen. Gelukkig voelt die strijd nu minder heftig en kan ik het wat meer loslaten maar man man. Ik heb écht zin in een avondje doorhalen..! Ik ben wel erg blij om haar zo te kunnen voeden en had desondanks niet anders gewild. Het blijft bijzonder, intiem en mooi om haar dit te kunnen geven. Bovendien is het geven van bv in de nachten echt een stuk relaxter dan het moeten maken van een flesje in het holst van de nacht (weet ik uit ervaring bij mijn eerste!).

één jaar geleden

Reactie op RubyLit88

Hey hey! Hier ook 100% live borstvoeding. Dochtertje is bijna 5 maandjes. O ...
Gelukkig kan je het iets meer loslaten. Vasthouden aan die strijd is wat zo uitput! Dat merk ik ook. Ben jij dan ook zo goed als altijd thuis, als je je kindje 100% live voedt? En heb je wel eens momenten dat je de deur uitgaat? Ik merk dat ik dan toch wel een beetje op de tijd aan het letten ben en niet helemaal chill urenlang weg kan blijven .

één jaar geleden

Hier ook 100% bv sinds de geboorte! Ik begin volgende week met werken dus ben een voorraadje aan het kolven iedere dag. Ik heb ontzettend veel haaruitval en ben ook erg moe.. maar alles voor de kleine en bv is natuurlijk het beste. Ik merk wel de laatste weken dat hij steeds vaker voor voeding begint te komen omdat die niet vol zit heb ik het idee. Dus geef ik hem overdag oefenhapjes en voor het slapen gaan pap. Hij wordt nu maar 1x in de nacht wakker en dat scheelt enorm joh poeh! Het flesje neemt die wel aan gelukkig want als iemand anders oppast dan geven ze afgekolfde melk. Mijn productie is namelijk ook niet meer 100%. Merk dat het minder is geworden. Maarja we moeten het er mee doen en anders ga ik beginnen met 2x op een dag kunstvoeding

één jaar geleden

Hier 100% borstvoeding, maar ook deels gekolfd, niet alles live. Gaat hartstikke goed. Mijn zoontje komt nog steeds vaak 2x 's nachts, naast de avondvoeding. Vaak nog steeds om de 3 uur, maar soms tussen de avondvoeding en de eerste nachtvoeding 4 uur. Hij drinkt zoveel sneller dan eerst en geen reflux meer, daardoor kom ik meestal wel aan de 6,5 uur slaap.

één jaar geleden

Reactie op bloomingflower

Gelukkig kan je het iets meer loslaten. Vasthouden aan die strijd is wat zo ...
In april begin ik weer met werken, we oefenen nu met de camocup en met papjes. Dit gaat best oké :). En inderdaad, de dingen die ik voor mezelf doe zijn op 1 hand te tellen. Vroeg naar bed gaan als het kan is er één van, haha!

één jaar geleden

Hier ook live borstvoeding op verzoek. Alleen als ik weg ben een flesje met afgekolfde melk. Dan wel even zoeken hoeveel hij nodig heeft. Over het algemeen kolf ik dan meer dan hij nodig heeft. Een heel tevreden en rustig kindje. Vaak 4 of 5 keer drinken op 1 dag waarvan 1 x rond 5:00 uur. Hij slaapt makkelijk en goed, vaak valt hij in de box in slaap zelfs met 2 zussen van r en bijna 2 beneden. Dus ook niet super vermoeid. Nog geen haaruitval, dat was bij de andere 2 ook pas nadat ik gestopt was met borstvoeding. Vanaf morgen weer werken, dus weer even kijken hoe dat gaat. Nu 3 kindjes op tijd de deur uitwerken voor ik kan gaan werken. Maar niks te klagen dus. Voel me goed en de borstvoeding gaat bijna vanzelf.

één jaar geleden

Hoi hoi! Hier ook een 100% BV baby. Ik ga eerlijk zijn, ik wilde eigenlijk (nou vooral mijn partner) combi bv-kv voor de opvang gaan doen, maar mijn dochtertje heeft een koemelkallergie 🥺 en ik wil niet gaan zitten rommelen met allerlei verschillende soorten KVs dus we zijn weer gestopt met KV. Als ik jullie verhalen zo lees, merk ik dat ik er erg anders in sta haha. Ik heb denk ik eigenlijk niet zoveel met BV, ik doe het maar gewoon 😂omdat het voor mij natuurlijk voelt en het beste voor mijn dochtertje. Maar kan ik nou spreken van echt “genieten”? Nee ik kan wel echt een heleboel dingen bedenken waarvan ik geniet, maar daar zit BV geven niet bij 🙈 Bij mij gaat het voeden eigenlijk altijd vrij makkelijk (althans voor mijn dochtertje); ik heb vanaf het begin overproductie en TSR is niet te stoppen. Voor mij is dat helaas wat minder relaxt.. ik lig regelmatig in een nat bed of ik moet vaak een setje extra kleding meenemen omdat het een smeerboel wordt.. mijn dochter drinkt niet op vaste tijden dus die boobs raken constant weer van slag 😅😂 Ik wil even bravo zeggen voor alle dames die zo hebben doorgezet, want ontzettend knap en ook dat kolfen, man hoe doen jullie dat! Ik vind dat echt een verschrikking haha. Een vraagje; heeft iemand wel eens gehoord van de 4 maanden dip? Ik was benieuwd of iemand daar toevallig ervaring mee heeft.

één jaar geleden

Reactie op melxsss

Hier ook 100% bv sinds de geboorte! Ik begin volgende week met werken dus b ...
Ik zie dat je kindje 3mnd is, het zou kunnen dat je weer in regeldagen zit waardoor je het idee hebt dat je miet genoeg hebt. Met 3, 4 en 6 maanden zijn er namelijk weer regeldagen

één jaar geleden

Hier aan mijn tweede avontuur begonnen:) vorige keer bij mijn dochter na 5 maanden moeten stoppen doordat mijn melkproductie volledig terugliep bij het weer starten op werk nu bij voorbaat lactatiekundige en kolfconsult gedaan en mijzelf getrakteerd op elvies. Mijn zoon is nu 4,5 maand oud en ik geef nog steeds live borstvoeding. Hij groeit er goed op en onze momentjes samen zijn zo fijn. Vooral ook omdat mijn dochter er ook altijd gezellig bij komt zitten terwijl ik voed. Ik ben nu weer 3 weken aan het werk en ik kan kolf precies genoeg om de dag erna mee te geven naar de opvang en wat op voorraad in te vriezen. Ik ben heel blij en trots dat het avontuur nog steeds doorgaat ondanks de productiestruggels in het begin door ziekte van mijn zoontje ❤️

één jaar geleden

Hier een hele rollercoaster wat betreft voeden. Eerste 2 maanden volledig gekolft, en vanuit de fles 100% melk vanuit de borst gegeven. Toen ging dat zó goed dat ik live borstvoeding ben gaan geven, voor ruim een maand. Zo fijn dat ik dit toch nog heb mogen meemaken❤️ en toen groeide m’n meisje niet goed genoeg meer en bleek dat mijn productie niet genoeg meer is. Ze is nu 4 maanden, en de afgelopen maand is het weer kolven, en mijn moedermelk in combinatie met kunstmelk. Ik heb niet genoeg om een volledige voeding te geven, maarvooral sochtends vroeg (tussen 6 / 7 uur) is het zo fijn om haar aan de borst te kunnen leggen🥹❤️ dan is ze weer eventje tevreden tot een uur of 8/9, en beginnen we (als het weekend is) onze dag! Het is helemaal oke dat ik niet voldoende melk heb voor mijn kind, maar ik ben echt nog totaal niet klaar om er helemaal mee te stoppen dus zolang ik nog melk produceer, doen we het lekker zo❤️

één jaar geleden

Reactie op Hardo

Ik zie dat je kindje 3mnd is, het zou kunnen dat je weer in regeldagen zit ...
Hij is 4 maanden nu maar het kan idd maar zo

één jaar geleden

Ik geef voornamelijk live bv. Maar voor het slapen gaan ‘s avonds geeft mijn man een flesje. Omdat het kolven mij niet altijd goed af ging, wisselen we het af met soms gekolfd en soms kunstvoeding. Weet dus niet of ik hier dus mag meepraten. Maar geef dus wel bijna volledige bv. Ik vind het vrij pittig. Het ging wel vanaf het begin goed. Ze groeit goed, drinkt goed, productie goed. Maar ik ervaar het wel als zwaar. Ik ben moe, heb lichamelijke klachten en het vraagt veel van me. Ik heb echt vaak getwijfeld, maar ik wil haar het liefst tot minimaal 6 maanden bv geven. Dat ene flesje is puur voor mijn rust, anders was ik er waarschijnlijk al eerder mee gestopt. Maargoed: moe, gestressed, hartoverslagen, somber soms… maar tegelijkertijd is het ook zo bijzonder ❤️

één jaar geleden

Reactie op Nima96

Ik geef voornamelijk live bv. Maar voor het slapen gaan ‘s avonds geeft mij ...
Dat flesje bv/kv doen we trouwens sinds dat ze 2 maanden was.

één jaar geleden

Reactie op Nima96

Ik geef voornamelijk live bv. Maar voor het slapen gaan ‘s avonds geeft mij ...
Natuurlijk mag je hier meepraten! En dit vind ik juist zo mooi hè, je hebt een manier gevonden waardoor je het langer vol hebt gehouden, dan is dat toch helemaal prachtig?! Op de manier kan je kindje langer genieten van borstvoeding, krijgt ze alle goede stoffen binnen EN heb je de fijne momenten samen EN voldoende voeding om te groeien. Go mama! Er wordt vaak zo gedaan OF borstvoeding OF kunstvoeding maar als de kunstvoeding helpt om langer borstvoeding te geven is dat toch een super oplossing? Go you!

één jaar geleden

Hier ook 100% bv voor mijn tweeling van 5 maanden oud! Heeft drie maanden geduurd voordat ik het live tandem voeden een beetje onder de knie had, maar nu gaat dat super! Doe dat zo’n 50% van de voedingen. Verder kolf ik nog veel om productie op peil te houden en vriezer te vullen (werk 3 dagen) en zodat mn man flesjes kan geven sochtends en laat savonds zodat ik even niet het hele circus aan mn boobs heb haha. Het is zo geweldig en ben blij en trots en dankbaar dat het me gelukt is en dat mn productie goed is voor twee babies! 🙏🏼

één jaar geleden

Reactie op CHMB

Natuurlijk mag je hier meepraten! En dit vind ik juist zo mooi hè, je hebt ...
Dit doet mij héél goed, echt ❤️ Dankjewel! Zo denk ik er ook over.. zo werkt het voor ons. Ik heb me wel ‘schuldig’ gevoeld destijds, terwijl ik weet dat dat echt niet nodig is en het ons juist geholpen heeft. Maar toch dacht ik dat ik misschien meer m’n best had kunnen doen met doorzetten of regelmatiger kolven (aangezien de productie met kolven nu meestal wel goed is). Maar ik kon het niet, ik was echt zo moe. En daar werd ik ook geen leukere mama van.

één jaar geleden

Reactie op Nima96

Dit doet mij héél goed, echt ❤️ Dankjewel! Zo denk ik er ook over.. zo werk ...
Oh kan me heel goed voorstellen! Dat kolven na de voeding kost ook zoveel energie/extra werk! Ik had op een gegeven moment een dipje maar kon mezelf ook gewoon niet toezetten om te gaan powerkolven, gelukkig herstelde het vanzelf wel weer. In de eerste 2 weken ook heeel veel opstart problemen gehad, na 5 dagen kwam pas zo’n beetje de eerste druppel en met een kindje dat flink afgevallen was moest ik om de 3 uur voeden en kolven. Helemaal negatieve associatie met kolven gekregen😅 gelukkig gaat het nu op werk wel goed (met neusspray) Gek hè wat die mamagevoelens allemaal doen? Iedereen weet heus wel dat kunstvoeding ook helemaal prima is en er mega veel kinderen groot en sterk mee worden en je later nooit denkt hè die man/vrouw ziet er echt typisch uit alsof die kunstvoeding heeft gehad. Maar toch voel je je dan ‘schuldig’ We mogen allemaal super trots/blij/dankbaar zijn dat onze kleintjes alle bouw- en antistoffen krijgen, wat bijzonder om te doen hè? M’n kleintje is al meer dan verdubbeld in gewicht! 🙌 een wonder en tegelijkertijd ook weer het meest natuurlijke wat er is.

één jaar geleden

Reactie op CHMB

Oh kan me heel goed voorstellen! Dat kolven na de voeding kost ook zoveel e ...
Wat vervelend dat je zoveel opstartproblemen hebt gehad, maar zó knap dat je hebt doorgezet! Hoe heb je dat toen moeten overbruggen? Snap dat je daardoor een negatieve associatie hebt gekregen… Maar fijn dat het goed is gekomen! Nou, die hormonen en mamagevoelens zijn inderdaad next level hoor 🥲 Ik ben zelf ook grootgebracht met kunstvoeding. Mijn moeder en oma hadden geen (goede) voeding, dus ik ging er vanuit dat het mij ook niet zou lukken. Daarom heb ik me tijdens de zwangerschap ingesteld op kunstvoeding. Des te blijer was ik toen het wel lukte… Want last minute toch wel erg gehoopt op het geven van borstvoeding. Als het niet was gelukt ook oké, maar ik had het wel jammer gevonden denk ik. Inderdaad, super trots! Wat goed om te horen. Ik moet morgen weer naar het cb, maar aan haar te voelen en te zien denk ik dat ze wel flink is aangekomen 😮‍💨 Vorige keer was ze bij 3 maanden 60,5 cm en 5,9 kg, dus dit spekkie groeit flink hahaha.

één jaar geleden

Reactie op Charlie089

Hier aan mijn tweede avontuur begonnen:) vorige keer bij mijn dochter na 5 ...
Wat fijn om te lezen en wat goed dat je jezelf zo’n consult hebt gegund. Misschien dat een geruster hart alleen al bij draagt aan een stabiele productie (ipv onrust/stress?) ben wel benieuwd wat voor tips de lactatie kundige aan je gegeven heeft. Wie weet helpt het de anderen hier ook? Succes!