252 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Veer21
Heeft iemand al ervaring met afbouwen of daarover na gedacht? Ik hoopte dat ...
Goed naar je lichaam luisteren inderdaad. Ik heb sneller afgebouwd, maar dat kwam meer omdat de kleine doorhad dat een flesje geen moeite kosten met drinken dus hij ging weigeren aan mijn borst.
één jaar geleden
Lieve mama’s, nu bijna 12 maanden 100% BV, zo bijzonder en ongelooflijk ! Wie heeft de 1 jaar grens al bereikt en hoe gaat het nu met jullie? Hoe voelen jullie je? Hoe gaan de nachten?
Voor mij voelt hetBV als heel natuurlijk en ik kan me niet meer voorstellen zonder. Ze drinkt wel wat minder frequent gedurende de dag. Snachts slapen wij samen (bed sharing) en drinkt ze af en toe nog. Hier valt ze nog altijd aan de borst in slaap. Dat is voor haar echt de go-to, overal ook onderweg. Zelf in slaap vallen doet ze nog niet, en mijn vriend wiegt haar in slaap als ie met haar is.
Ben benieuwd hoe het met jullie is
één jaar geleden
Reactie op bloomingflower
Lieve mama’s, nu bijna 12 maanden 100% BV, zo bijzonder en ongelooflijk ! ...
Hier over precies een week 100% bv (met nu wel vaste voeding ernaast natuurlijk haha).
Het gaat perfect! Ik hoef al langer niet meer te kolven als ik aan het werk of weg ben, m’n productie was met 9 maanden al super stabiel. Dochter drinkt ‘s nachts nog 1 of 2 keer. Naargelang ze dat wil. We hebben een vloerbed voor haar, lekker knus! Ze valt niet zelf in slaap, maar valt ook niet aan de borst in slaap. Ze draait zich op haar buik (kont omhoog haha) als ze klaar is met drinken. Vriend krijgt haar in slaap als hij naast haar gaat liggen. Ook ‘s nachts.
Ze geeft zelf aan of ze melk wil drinken bij me (wijzen/gebaren of geluid maken). En ze bouwt zelf heel natuurlijk en rustig af van 6-8 voedingen per 24 uur naar nu ongeveer 5 voedingen per 24 uur. Ze bijt niet, ondanks haar 2 onder tanden en 2 boven tanden die nu door komen. Ze is zo ontzettend lief en ontspannen tijdens het drinken. Droomkind.
Ik ben zò trots op ons! ❤️
één jaar geleden
Reactie op Lisette3103
Hier over precies een week 100% bv (met nu wel vaste voeding ernaast natuur ...
Wow wat prachtig om te horen! Klinkt heel ontspannen en natuurlijk allemaal. En idd ja haha natuurlijk vaste voeding erbij;) wij hebben I ons huidige huis ook een vloerbed, zo chill is dat! Slapen we dus samen in. Heb het idee dat het haar veel vertrouwen geeft. En jouw vriend gaat dus naast haar liggen en dan valt ze in slaap? Fijn zeg.
Knap bezig en ik ben ook trots op ons
één jaar geleden
Reactie op Lisette3103
Hier over precies een week 100% bv (met nu wel vaste voeding ernaast natuur ...
Wat mooi om te horen! Hier ook nog steeds 100 procent borstvoeding( super trots!!), maar veelal vast voedsel. Drinkt overdag nog 3 a 4 keer en slaapt 's nachts door. Ik ga binnenkort veranderen van baan en wil dan ook niet kolven. Dus alleen nog ochtend en avond voeden. Waar merkte je aan dat je productie niet achteruit ging ( aangezien je niet kolft) en je productie dus stabiel is?
één jaar geleden
Reactie op PJBG
Wat mooi om te horen! Hier ook nog steeds 100 procent borstvoeding( super ...
Hmm ja goeie.. ik merkte het aan het feit dat ik geen stuwing meer had na een bepaald aantal uur, en m’n dochter nog steeds content was als ik haar had gevoed. M’n borsten lieten zich ook niet meer ‘foppen’ door m’n kolf. Hand en elektrisch. Dus toen ben ik dat een beetje blijven proberen en kon ik er steeds langer tussen laten.
één jaar geleden
Reactie op Lisette3103
Hmm ja goeie.. ik merkte het aan het feit dat ik geen stuwing meer had na e ...
Hoe doe je dat dan als je weg bent? Mijn voorraad is op en ik kreeg het niet meer bij gekolfd. Dus hier is het dan soms kv. Ik kolf vooral zodat anderen het flesje te kunnen geven als ik weg ben.
één jaar geleden
Reactie op PaulienKlaassen
Hoe doe je dat dan als je weg bent? Mijn voorraad is op en ik kreeg het nie ...
Ik had op een gegeven moment bijna 8 liter in de vriezer vanwege overproductie 😳. Ik heb een eigen bedrijf en deel m’n eigen tijd in. Mijn dochter krijgt/kreeg 1 flesje per dag van ma tot vrij als ik in de ochtend aan het werk ben. De rest voed ik haar live.
Als ik een dagje weg ben dan krijgt ze soms vaker een fles maar m’n voorraad is zo bizar veel dat ik nu ook nog 2 liter in de vriezer heb liggen. Ik kolf nu niet meer dus als het op is, dan is het op.
Ze wordt over een week 1 jaar dus dan heb ik er ook vrede mee dat ik niet meer hoef te kolven. Ze kan dan ook gewoon over op andere zuivel mocht ze dan minder dan 3 keer op een dag bij me drinken. 🤗
één jaar geleden
Reactie op Lisette3103
Hmm ja goeie.. ik merkte het aan het feit dat ik geen stuwing meer had na e ...
Met foppen bedoel je dat er geen melk meer komt met de kolf?
Mijn dochter is van 18 nov en ik geef ook nog 100% bv naast het vaste voedsel. Ze drinkt nog 2 a 3 x per dag, 's nachts niet meer.
Kolven lukt gewoon bijna niet meer, soms nog 50 ml totaal en soms maar 10. Het frustreert me. Maar m'n dochter slikt duidelijk tijdens het drinken en boert hierna dus ga er toch vanuit dat ze voldoende drinkt aan de borst
één jaar geleden
Hier nu nog 3/4x op een dag bv. Onze dochter heeft een flinke kma en wij zijn geen fan van sojaproducten. Maak me dus wel een beetje zorgen hoe het straks moet als de bv stopt..Iemand ervaring? Ik geef nu naast bv pap met havermelk in de ochtend, maar ik lees dat havermelk niet ter vervanging van zuivel mag dienen...
één jaar geleden
Reactie op Jet19
Mijn dochter ...
Ja het kan na zoveel maanden. Je borsten produceren meer op vraag, minder op voorraad. Voordeel is waarschijnlijk minder stuwing. En kolven is nou eenmaal wel anders.
Maar misschien overbodig, maar weet je zeker dat je kolf nog goed is? Dwz: passen je schilden nog goed, zijn alle onderdelen nog goed? (bijvoorbeeld de ventielen van de youha staan erin bekend snel aan vervanging toe te zijn. Dit geeft minder productie)
één jaar geleden
Wij zijn ook alweer bijna een jaar bezig en ga graag nog door. Maar vind het wel lastig dat het over gaat van: borst voor vast voedsel naar vast voedsel eerst... Hoe doen jullie dat, ook de gene die al wat afgebouwd hebben? Drinkt de kleine bijvoorbeeld genoeg op de crèche? Ik zou ook graag naar 1x kolven willen om maar wat te noemen, maar ze krijgt nog 2 flesjes mee. Vind water lekkker maar ik heb het idee dat ze minder uit haar 360graden beker krijgt dan uit de melkfles...
één jaar geleden
Reactie op Jet19
Mijn dochter ...
Klopt! Ik krijg ook geen TSR meer als ik kolf. Ik snap dat het je frustreert, dat had ik ook. Maar omdat ik voorraad in de vriezer heb en het daarom tot minimaal een jaar redt om geen kv te hoeven geven (wat ze daarna ook niet krijgt hoor) heb ik er vrede mee.
één jaar geleden
Reactie op Do_92
Wij zijn ook alweer bijna een jaar bezig en ga graag nog door. Maar vind he ...
Open beker proberen misschien? Werkt hier ook als een tierelier! Soms wel met wat knoeien hoor haha, misschien zonde van de melk, maar als ze kleine beetjes per keer aangeboden krijgt.
één jaar geleden
Reactie op Do_92
Oh dat is lastig. Maar je bent vast niet de enige. Misschien overleggen met ...
Ja, het rotte is dat de diëtiste wel sojaproducten adviseert. Wij zijn een beetje eigenwijs.😜
één jaar geleden
Reactie op Do_92
Wij zijn ook alweer bijna een jaar bezig en ga graag nog door. Maar vind he ...
Ik vind dit ook heel lastig. Voelt ook niet helemaal goed om eerst eten te geven en dan de borst. Ik bied dus nog steeds eerst de borst aan. In het boek van Stefan Kleintjes staat wel dat ze zelf op gegeven moment liever eerst eten willen en de borst als toetje. Soms wil ze dat inderdaad maar meestal is eten het toetje wat deels op de grond beland 😅. Dus ik lees graag mee als iemand die al wat verder is of het heeft meegemaakt haar ervaring deelt. Tegelijk weet ik wel dat soms kindjes pas ‘echt’ gaan eten met 1,5 jaar.
één jaar geleden
Reactie op Do_92
Ja het kan na zoveel maanden. Je borsten produceren meer op vraag, minder o ...
Ik gebruik idd de youha, maar ook na vervanging van de onderdelen wordt het niet beter. Heb ook besloten dat ik alleen nog kolf als ik er zin heb en niet meer standaart als ik werk oid.
één jaar geleden
Reactie op Lisette3103
Klopt! Ik krijg ook geen TSR meer als ik kolf. Ik snap dat het je frustreer ...
Nee ik ook niet. Heb nog poosje geprobeert met synthetische oxytocine, maar haalt nu ook niet veel meer uit. Ik heb ook nog melk in de vriezer en daar red ik het wel mee tot ze 1 wordt. Daarna mag ze een bekertje koemelk oid als ik er niet ben en verder hoop ik nog een poos live te voeden. 'Fijn' om te horen dat ik niet de enige ben waarbij kolven geen succes meer is. Ik heb besloten het alleen nog te doen wanneer ik tijd en zin heb en sws niet meer onder druk als ik bijvoorbeeld moet werken