8 Reacties
10 maanden geleden
Wij zijn altijd gewoon "cold turkey" overgegaan. Niet meer aanbieden en melk in een 360/rietjesbeker aanbieden bij het brood eten in de ochtend en tussen de middag.
Alleen bij de fles voor het slapen gaan doen we hem afbouwen dus elke zoveel tijd een beetje minder geven.
Hebben we bij de oudste ook zo gedaan, heeft bij ons prima gewerkt.
10 maanden geleden
Wij zijn geleidelijk gestopt met flessen kunstvoeding overdag en vervangen door limonade/water tot hij bij 11 maanden was gestopt met het overdag drinken van kunstvoeding/gekolfde borstvoeding. Hij had hier geen problemen mee want hij is/was al een erg grote eter haha! Hij krijgt nu alleen nog maar fles volle melk voor het slapen gaan en slaapt er perfect op .
10 maanden geleden
Hier is het geen enkel probleem geweest om de flessen overdag weg te laten… helaas dacht haar lichaam daar in de nacht anders over… ze werden dubbel en dwars in gehaald in de nacht 😵💫 terwijl ze altijd een doorslaper was… half melk, half water, was ook geen oplossing. Dan werd ze 2 uur later weer opnieuw wakker. Sinds deze week hebben we het ontbijt vervangen voor brood. Ze vind het prima. Alleen de nachten zijn weer heel wisselend. Ze eet nu 4 broodjes op een dag, 2 crackers, 2 stuks fruit, 1 tomaat óf 1 paprika tussendoor. Soms nog een koekje of extra cracker. Avondeten eet ze met de pot mee. Eet behoorlijk veel. Voor het slapen gaan krijgt ze 230 melk. Rond 11 word ze sinds het afbouwen van de melk wakker voor een 2e fles 230 en dan in de nacht nog 1 of 2x maar dan geef ik maar 120 melk met extra water 🤷♀️🤷♀️ hopelijk zijn de groeispurten gauw voorbij en heeft ze minder nodig. 16,5 maand oud nu.
9 maanden geleden
Wij willen ook wat minderen met flessen, vooral omdat ons kindje lastig kauwt (of niet kauwt, zo bleek vandaag bij de prelogopedie). We doen die flessen echt ter opvulling omdat hij zo slecht eet. Maar goed, je zou zeggen een fles eraf en dan moet hij ter vervanging gaan eten / kauwen....mja. Hij is slapper dan gemiddeld (hypotonie) dus het is niet dat hij slecht kauwt, omdat hij die flessen krijgt. Het is zijn gehele motoriek wat slapper is. Dus het eten gaat helaas niet vanzelf zoals bij zijn zus.
Maar we hebben eerst de ochtendfles eruit gelaten en vervangen voor brood. Dit gaat goed! Hij krijgt nu nog 3 flessen per dag dus, voor zijn leeftijd best nog veel (16 maanden is hij nu) maar Ja het maakt me ook niet veel uit. Het is niet dat ie 8 flessen krijgt ofzo 😄
We willen geleidelijk wel de ochtend-dut fles er ook af laten, maar dan moeten we wel actief extra eten aanbieden ter vervanging. En dat eten is nu net de uitdaging hier (duurt ook langer dan gemiddeld - tenzij we dus gepureerd eten aanbieden maar daar willen we nu net vanaf). Zucht....
9 maanden geleden
Bij onze dochter (16mnd) ging dat heel soepel, bij 11mnd gestopt met flesvoeding, die wou ze ook niet meer.
Bij de oudste was dat iets lastiger, die dronk nog graag een fles om 11uur, vanaf 11mnd zijn we die om de 2 nachten steeds 15min gaan vervroegen tot dat die fles rond kwart voor 10 was, en toen elke keer iets minder in doen. Bij 14mnd was hij toen van de fles af.
Ik zou dat proberen. De fles of eerst steeds iets vervroegen en dan verminderen. Of zelfde tijd laten en om de 2/3 dagen steeds iets minder in doen.
9 maanden geleden
Hier ochtend nog 150 gewone melk.
Voor middagslaap 150 gewone melk.
Voor de nacht 180 opvolgmelk.
Daarnaast ontbijt, lunch, diner, fruit/groente/snacks.
Verbruikt veel denk ik en is eerder aan de tengere kant. Ik laat het nog maar even zo. Soms zijn er dagen drinkt die van alle flessen maar de helft dus neemt wel wat die nodig heeft denk ik dan 🤷🏻♀️