11 Reacties
6 maanden geleden
Ohh ja hier ook! Ze gebruikt heel veel klanken om dingen aan te duiden (poe! Met een hoge toon is poes, en poeeeee is poep) maar meer dan dat ook niet. Ze wil in haar hoofd heel graag, maar ze kan nog niet de connectie leggen naar medeklinkers. Effectief zegt ze papa, mama en ja. Maar ze communiceert veel meer dan dat.
Wij zijn niet actief bezig om het te stimuleren. Maar er wordt hier in huis wel veel gepraat, gezongen en gelezen. Komt vanzelf denk ik zo😊
6 maanden geleden
Hoe oud is jouw dochtertje? Mijn zoontje is nu 20 maanden en moest met 1,5 jaar (bij het cb) minimaal 3 woordjes zeggen. Het woordje “Die” telt ook mee. (Denk dat je je er geen zorgen om hoeft te maken maar zou het wel in de gaten houden.)
6 maanden geleden
Hier ook veel gebrabbel, maar weinig woorden. Voorheen alleen nee en die en sinds deze week ineens ook Ja, laars, jas en soms per ongeluk papa en mama 🤣 Owja en dierengeluiden van hond, koe, paard, varken, beer en schaap 😁Onze oudste had dat ook. Die gebruikte veel gebaren die wij hem geleerd hadden en die leren we nu aan de jongste ook om veel frustratie te voorkomen van het nog niet kunnen praten.
6 maanden geleden
Wat verstaan jullie onder woorden? Hier wordt bijvoorbeeld ook 'poe' gezegd ipv poes en dat is bij bijna alle woordjes die ze zegt. Bal is nog steeds 'ba'. Bij zo goed als alles zegt ze niet de laatste letter. Zeggen jullie kindjes wel duidelijk de woordjes? Verder is opa 'apa' en oma is 'ama, en emmer is 'emme' en poep is 'poe'.
Ze zegt thuis redelijk wat woordjes en ik snap zelf heel goed wat ze bedoeld, maar ik merk dat een ander regelmatig niet begrijpt wat ze zegt en dat snap ik wel. Ze zegt niet de laatste letter, gebruikt net de verkeerde klank of praat een beetje binnensmonds
6 maanden geleden
Reactie op Dropje123
Wat verstaan jullie onder woorden? Hier wordt bijvoorbeeld ook 'poe' gezegd ...
Bij apa en ama zou ik wel iets langer moeten nadenken over wat jou kleintje zou bedoelen, maar zou de rest wel snappen. Maar ik zou het zeker tellen als een woordje, het is voor jullie duidelijk zat om te begrijpen wat ze bedoelt. Hier is het voornamelijk die, papa, mama, opa, oma en ja.
Ik heb hem 1 keer zijn naam horen zeggen, en soms zegt hij dingen terwijl hij alleen op zijn kamer zit.
6 maanden geleden
Hier is het mmma (daarmee bedoelt ze zowel opa en oma) papa en mama, ja, tie (die) en titten (zitten) kaka (auto) bu (bus) en verder vooral heel veel frustratie bij haar omdat ze zich soms onbegrepen voelt.
Haar taalbegrip is enorm groot, als we 1x iets aanwijzen weet ze het de volgende keer dat we het benoemen zelf aan te wijzen.
VRIEND
6 maanden geleden
Mijn zoontje is ook minder snel dan mijn dochter op die leeftijd was, maar maak me geen zorgen. Vaak zie je dat als een kindje snel is in motoriek, ze iets minder snel zijn in taal. Mijn zoontje rent er op los en stept intussen, dat ik denk dat de woorden daarmee iets achter blijven 🫣. Al zegt ie steeds meer begrijpelijkere woorden ( bijv tietui = vliegtuig, ate = water).