31 Reacties

3 jaar geleden

Bij kazen moet je altijd opletten of het gepasteuriseerd is. Dit moet dan achter letterlijk op het etiket staan. Wellicht is er een andere variant die dat wel is.

3 jaar geleden

Dit bericht is verwijderd
Bij harde kazen van rauwe melk kan net zo goed listeria in zitten, maar minimaal. Het is aan jou de keuze of je het risico wil lopen of niet. Ik zou het persoonlijk niet opzoeken.

3 jaar geleden

Deze richtlijnen zijn opgesteld omdat je een risico KAN lopen. Daarom wordt een beleid gehanteerd van ‘beter save than sorry’. Tegelijkertijd gebeurt het je wel eens dat je per ongeluk toch wat binnen krijgt van een product dat je beter had kunnen ontwijken. Dat zal niet direct een groot risico met zich mee brengen. Nu je dit weet kun je je er op aanpassen en een variant opzoeken die wel met gepasteuriseerde melk is gemaakt. Ik weet dat ze er zijn, ik doe deze kaas nl ook af en toe op mijn pasta 😊

3 jaar geleden

Oei ik eet altijd parmegiano op mijn pasta wel die van de lidl in pakjes die blok voor te raspen niet want dies is van rauwe melk gemaakt... die van de dehlaize bv eet ik ook niet omd er staat van rauwe melk.. maar die van de lidl wat al geraspt is in pakjes staat gewoon melk dus ik neem aan dat die niet rauw is anders zou het erop moeten staan niet??

3 jaar geleden

Gewoon kijken als het niet van rauwe melk is gemaakt 🥰

3 jaar geleden

Kazen die in Nederlandse supermarkten worden verkocht zijn in principe altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk. In speciaalzaken of andere kaaslanden als Frankrijk o.i.d. zou ik wel even navraag doen.

3 jaar geleden

Ja ik dacht hierdoor dus ook dat ik het gewoon kon eten

3 jaar geleden

Reactie op Manda

Kazen die in Nederlandse supermarkten worden verkocht zijn in principe alti ...
Die speciale kazen worden ook geïmporteerd naar supermarkten in Nederland, dus zijn hier ook gewoon te koop. Het is geen vuistregel dat je alle kazen in de supermarkt gewoon kan eten. Je bent net als bij vleeswaren zelf verantwoordelijk voor wat je eet.

3 jaar geleden

Ah ja, ik zie nu bij jumbo eigen merk dat er rauwe melk wordt gebruikt. Excuus, had m'n info van het voedingscentrum. Dat klopt dus niet, dacht dat we daarop konden vertrouwen 😁

3 jaar geleden

Dat is dus goed de etiketten lezen of even helemaal vermijden 😊

3 jaar geleden

Reactie op Manda

Dat is dus goed de etiketten lezen of even helemaal vermijden 😊
Dat is altijd verstandig 🙃

3 jaar geleden

Ja maar ik weet dat qls het van rauwe melk is gemaakt het op de verpakking MOET staan.. dus als het er niet op staat is het volgens mij niet van rauwe melk gemaakt?

3 jaar geleden

Ja maar ik weet dat qls het van rauwe melk is gemaakt het op de verpakking ...
Klopt, ze MOETEN het melden. Dan staat er op het etiket ongepasteuriseerde melk of rauwe melk. Als er alleen melk staat, is het verwarmd geweest.

3 jaar geleden

Reactie op PM1995

Klopt, ze MOETEN het melden. Dan staat er op het etiket ongepasteuriseerde ...
Inderdaad voorverpakte kazen waar er niets van op staat zijn zoizo gepasteuriseerd..

3 jaar geleden

Reactie op Loca02

Inderdaad voorverpakte kazen waar er niets van op staat zijn zoizo gepasteu ...
Jaa dat dacht ik ook dus de geraspte van de lidl kun je met een gerust hart eten de blok niet want daar staat duidelijk op ´rauwe melk´ en die van de carrefour dies ook verhit dus die kun je ook eten die van de dehlaize niet dies op basis van rauwe melk gemaakt🤭

3 jaar geleden

Oops, net 2 weken in Italië geweest en lekker zitten smullen. Ik voel me nog helemaal goed dus het zal vast goedgaan 🤣

3 jaar geleden

Ik vind het maar gezeik.. voor 2 jaar terug mocht je gewoon nog garnaal en krab eten en nu ineens zag ik laatst op zwangerhap dat dat wordt afgeraden vanwege mogelijke schadelijke stoffen🙄.. vroeger aten ze alles he! Ik zou me niet te druk maken om de gran padano kaas. Je eet nooit zo’n hele zak ineens leeg 🤣 wat je nog wel zou kunnen doen is de kaas mee laten smelten in het gerecht.

3 jaar geleden

Nou, ik had dus precies hetzelfde. Ik kwam hier vorige week ook achter toen mijn vriend dat achterkant van de verpakking ging lezen. Ik ben ruim 24 weken zwanger, nog nergens last van gehad, maar ik laat hem nu toch maar staan voor alle zekerheid.

3 jaar geleden

Het zit hem echt in de harde kaas waarom het voedingscentrum dit zegt. Bij zachte kaas kan rauwe melk veel listeria bevatten, bij harde kaas alleen heel kleine hoeveelheden waardoor ze aangeven dat het niet schadelijk zal zijn. Vandaar het groene vinkje, ookal is het rauwe kaas.

3 jaar geleden

Ooh ik dacht dat parmezaan dus wel kon en ook dus grano padano. Eet het al m'n hele zwangerschap eigenlijk